therese_23 Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 vet jo du ikke skal spise rå fisk og ferske oster o.l men er det like ille med vanlig spekeskinke??
Sporty mamma Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Dem sier visst nå at spekemat ikke skal spises, men da jeg gikk med sønnen min som er 3,5 år sa de ingen ting om det. Da spiste jeg mye spekemat og har spist litt nå også (untatt spekeskinke).
snuffe Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Du kan greit spise rå fisk (sushi er ikke lenger frarådet). Spekemat skal man holde seg unna. Her er en fin oversikt over hva som er anbefalt/frarådet under svangerskapet: http://matportalen.no/Emner/Gravide
camillaj81 Skrevet 13. april 2009 #5 Skrevet 13. april 2009 Man skal holde seg unna alt rått kjøtt, derfor er spekemat nei mat. Det sa min jordmor klart til meg. Du kan fryse det ned i mer enn 48 timer og spise det etterpå.
~ spiren ~ Skrevet 13. april 2009 #6 Skrevet 13. april 2009 Jeg spiser fårepølse og salami. Og nyter hver eneste bit!
Gjest eelis+spire Skrevet 14. april 2009 #7 Skrevet 14. april 2009 Jeg spiser spekemat innimellom. Jeg fikk ikke med meg at salami er fy før etter 11 uker eller noe, og da hadde jeg hatt sånn noenlunde dilla på det hele veien. Men jeg tror at litt av alt er greit, så lenge man ikke overdriver :-)
snuffe Skrevet 14. april 2009 #8 Skrevet 14. april 2009 Det skal fint lite til for å smittes av f.eks toxoplasmose. Sjansen for at akkurat det du spiser er infisert minsker selvsagt med mengden man spiser, men du kan greit smittes av bare én skive spekeskinke. Så selvsagt er ikke "litt av alt greit," om det strider mot offisielle kostholdsanbefalinger for gravide. Det går stort sett bra, men man utsetter unektelig fosteret for en risiko.
Gjest eelis+spire Skrevet 14. april 2009 #9 Skrevet 14. april 2009 Hva gjorde man i gamle dager da? Man fikk barn da også, selv om man spiste spekemat. Jeg syns det er alt for mye hysteri blant gravide om dagen.
Lykke X 4 Skrevet 14. april 2009 #10 Skrevet 14. april 2009 Merkelig argument dette med gamle dager. Da var det også langt flere barn som døde i mors liv, og spedbarnsdødligheten var høyere. Bla. på gunn av lite kunnskaper om smitte og manglende metoder for å ivareta mathygiene/hygiene. Det er en grunn at ernæringsmyndighetene fraråder gravide å spise spekemat. Akkurat nå er det et utbrudd av E coli som ingen enda vet hvilken matvare det stammer fra. Forrige gang var morrpølse syndebukken, morrpølse er spekemat. Bare for å ta et eksempel.
Gjest eelis+spire Skrevet 14. april 2009 #11 Skrevet 14. april 2009 Men herregud, vi og barnet kan jo bli syke av så og si alt. Betyr det at vi ikke kan spise noe da eller? Nei, jeg spiser det jeg vil, så får dere andre bare fortsette med knekkebrødknaskinga deres.
snuffe Skrevet 14. april 2009 #12 Skrevet 14. april 2009 Kostholdsanbefalingene (som du finner på linken jeg la inn litt lenger oppe) er basert på kunnskap. Denne kunnskapen hadde de ikke nødvendigvis "i gamle dager," og da var også både foster- og spebarnsdødeligheten langt høyere. Så vidt man vet så kan ikke "vi og barnet bli syke av så og si alt." Men man fraråder naturlig nok å spise ting man vet øker risikoen for fosterskade/-død betydelig. Om du leser linken vil du se at det er relativt få ting dette gjelder. Spekemat er en av dem. Det er ingen fare for at man "ikke kan spise noe." Du gjør selvsagt akkurat som du vil. Din helse, ditt barn.
Tidemann Skrevet 14. april 2009 #13 Skrevet 14. april 2009 Helt enig med deg shute! Det finnes så mye god mat der ute som IKKE er fy mat! Jeg håper bare at barna til disse spekematmødrene blir helt ok når de kommer ut. det er jo det viktigste!
OhBaby! Skrevet 14. april 2009 #14 Skrevet 14. april 2009 vi må huske på at vi bor i norge,og spiser vi gilde og andre norske produkter er nok sjangsen for å få smitte mikroskopisk! men pga at det har forekommet tilfeller,må de ha frohåndsregler,og sier da at det frarådes. men jeg kan da ikke bli vegetarianer av den grunn.. jeg spsier medium biff,salami og sushi.. spsier fersk fisk med lever og rogn.. og har tenkt å fortsette emd mitt vanlige kosthold hele svangerskapet. jeg må rett og slett bare lukke ørene for alt av hysteri..ellers blir man jo gal. men er godt at hver og en må ta sitt valg i denne saken!! og takk for det! :):))
Maya&Leah*har født* Skrevet 14. april 2009 #15 Skrevet 14. april 2009 Off, jeg viste ikke at man ikke kunne spise spekemat... Jeg koste meg med tapas og spekemat i helgen... Men jeg kan også være enig i at det er litt mye man IKKE skal spise når man er gravid... Vi må jo tross alt kose oss vi også ;-) Selv om det er mye mat som ikke er fy mat. så spiser jeg det jeg har lyst på. Holder meg selvfølgelig unna det som man absolutt ikke skal spise.. men det er jo grenser da ;P hehe..
Gjest eelis+spire Skrevet 14. april 2009 #16 Skrevet 14. april 2009 "Spekematmødrene", hehe ;-) Jeg har liten tro på at litt spekemat nå og da (vi snakker SMÅ mengder i nesten sjeldne tilfeller) kan gjøre så stor skade som alle gravide skal ha det til. Jeg stresser heller ikke med å virkelig gjennomsteke biffen når jeg skal spise det, og jeg ser ikke helt problemet med det heller. Men vi får vel bare være enige i å være uenig :-P
Tidemann Skrevet 14. april 2009 #17 Skrevet 14. april 2009 Det er trist å se at noen av dere setter fosteret i fare for egen fornøyelse..
Gjest eelis+spire Skrevet 14. april 2009 #18 Skrevet 14. april 2009 Man må jo ikke slutte å leve bare fordi man er gravid. Det er i hvert fall ikke bra.
Lykke X 4 Skrevet 14. april 2009 #19 Skrevet 14. april 2009 Du skriver "som alle gravide skal ha det til", sist jeg sjekket var det ernæringsmyndighetene som sier at gravide skal unngå spekemat fordi det kan være skadelig.
Madam-mim Skrevet 14. april 2009 #20 Skrevet 14. april 2009 Men i alle verdens dager! Man slutter da ikke å leve i 9 mnd fordi om man gjennomsteker biffen, kutter ut sushi, spekemat og saltpølse på maten. Kan ikke si jeg føler noen som helst problem med å holde meg unna de få tingene man ikke skal spise. De få mnd av livet klarer jeg meg fint uten. Og tro meg, jeg koser da meg med mat. Men har ikke samvittighet til å spise bare "litt" spekemat, selvom sjangsen for å bli smittet er liten. Er det først e-coli eller lignende i spekematen, så kan du da bli smittet selvom man spiser to istedet for 10 biter hvis du skjønner. Sånn sett så kommer det ikke ann på mengden. Men for all del, spis det du føler du vil selv, men ikke oppford andre til at "man bør spise det man vil når man er gravid".
Tidemann Skrevet 14. april 2009 #21 Skrevet 14. april 2009 Puh!!! Godt at andre også ser problemet med å anbefale andre:) Det er så mye god mat at det skulle ikke være nødvendig å føle at man må slutte å kose seg:) Jeg er absolutt ikke interessert i at det skal bli noe krangling her,men dette er faktisk et nokså seriøst spørsmål hvor man ikke bare skal slenge med leppa;)
Gjest Skrevet 14. april 2009 #23 Skrevet 14. april 2009 Mener å ha lest at det etter en helhetsvurdering er besluttet å fraråde gravide å spise all type spekemat. Toxoplasmaparasitten er visstnok ikke påvist i norsk spekemat på en årrekke. Derimot finner man den oftere på skinker fra sydlige strøk. Eks serrano og parmaskinke. I Norge anbefales gravide å være totalavholdene når det gjelder alkohol. Vi skal ikke langt syd før det heter seg at inntil 2 enheter i uken er greit. Man får gjøre som man lyster. Jeg personlig følger norske eksperters kostholds- og alkoholråd, og tenker at ved å være totalavholden så slipper jeg å plages med en indre uro om hvorvidt det jeg gjør potensielt kan være fosterskadelig...
Gjest eelis+spire Skrevet 14. april 2009 #24 Skrevet 14. april 2009 Når du trekker inn alkohol i denne sammenhengen, så ser jeg selv at jeg er litt dobbeltmoralsk. Alkohol er et absolutt "NEI" for meg i svangerskapet (og jeg blir grenseløst irritert på mennesker som drikker mens de er gravide), men så har jeg ingen problemer med "nei"-mat. Jeg må kanskje tenke litt gjennom dette, jeg. Hm...
Tidemann Skrevet 14. april 2009 #25 Skrevet 14. april 2009 Så bra:) Da vil dufå noe snadder å glede deg til etter fødselen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå