*bubbs* Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Hei. Jeg skal være hjemme med snuppa mi til hun er 18 mnd og lurer litt på hva jeg kan forvente meg av hverdagen som hjemmemamma for en ettåring. Er det noen som vil dele sine erfaringer med meg? Hvordan er dagene deres? Takk.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Jeg og pappaen deler på å være hjemme med gutten vår på 16 mnd. Det er lærerikt og herlig, men også til tider slitsomt. Gutten vår har alltid vært veldig aktiv, så her i gården gjelder det å være så mye ute som mulig. Det hjelper veldig på søvnen også eeeelsker han det. Blir vi gående for lenge inne, blir både vi og han sure og leie. Vi prøver også å være mye sammen med andre barn også besøker vi oldeforeldrene hans. Dagene går fort og vips så er det barnehagetid også for ham, så vi prøver å kose oss med masse lesing i bøker, synging, dansing og tull. En ettåring er takknemlig publikum til det meste av det vi voksne finner på. Å få hjelpe meg å ta ut av oppvaskmaskinen og legge ting i rett skuff, kan være toppen av lykke:)
Ranveig R Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Jenta vår er no 17 mnd og vi har to typar dagar. Type 1 - Åpen barnehagedag: 06.30: Vi står opp og steller oss (badar/dusjar av og til) 07.30: Frukost 08.30: Vi gjer oss klare til å gå til bussen 09.30: Vi tilbringer det meste av dagen i åpen bhg, leiker med andre småtroll (og storebror på 3 1/2 får rast frå seg litt), har sangstund osv. 11.30: Lunsj i bhg 12.30: Snuppa sover i vogna si i bhg, sover +/- 1 time. 14.00: Frukt i bhg 14.30: Gjer oss klare til å ta bussen heim 15.30: Heime, begynner på middagen mens dei to små (av og til) leikar fint saman 16.00: Middag, enten oss tre aleine, eller med pappaen (han jobbar seint annankvar dag) Etter middag er det leik/lesing osv 18.00: Kveldsmat, så stell. Bad viss ho ikkje bada om morgonen, eller viss ho er trøtt og vi må drøye legginga litt. 19.00: Leggetid, sovnar mellom 19 og 19.30. Type 2 - heimedag: Tar oss god tid med å stå opp/stelle oss og frukost. 09.30(?): Går ut ein liten tur så sant det er brukbart vér. Dei to små leikar i sandkassen, eller lille går rundt utanfor med gåvogna si. Skal snart begynne å plante litt/stelle i hagen, då skal dei få "hjelpe til". Er det møkkavér er vi inne og leiker/leser bok eller bakar 11.30 (eller før): Inn og et lunsj 12.30: sovetid (enten i vogna på terrassen eller i senga), storebror får sjå film mens eg rydder, tar meg ein høneblund eller sløver med pc'en 14.00: mellommåltid, deretter leik. Går gjerne ut om vi ikkje har vore ute tidlegare 15.30: Middag, deretter leik igjen. Eg sit ofte på golvet med strikketøyet mens ungane leiker på/ved/med meg ) 18.00: Kveldsmat og stell 19.00: Leggetid Det er slitsomt å vere heime med dei små når dei blir meir mobile men ikkje har hjerne til å følge med ;o) Men det er kjekt og. Trur ikkje vi hadde overlevd utan open bhg (3 dagar i veka), men det er mest for min og storebror sin del. Lillesøster har ikkje like stort utbytte )
Barbafin Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Jeg skal være hjemme med småen til han er 21 mnd (august) og vi storkoser oss. Men visst er det hardt arbeid iblant. Han er kjempeaktiv så her må ting skje. Om formiddagene er vi enten hjemme og leker/leser/synger eller i åpen barnehage (har gått på babysang, men nå var han for gammel). Han sover i tolv-tiden og etterpå er det som regel ut. Enten rundt huset her, på en lekeplass, oppe i skogen, på akvariet, i byen eller liknende. Hvis det er ordentlig ille vær så tar vi oss en tur på kjøpesenteret. Alt er en ekspedisjon for han og så lenge han får løpt masse så sover han kjempegodt om natten. Jeg er kanskje ikke så flink til å oppsøke andre barn, men vi prøver å få det til i helgene. Etter middag er det lek og herjing med pappaen mens jeg prøver å gjøre litt husarbeid. Vi har kveldsmat i syvtiden, stell etterpå og legging ca kl 8. Veldig mye moro og litt slitsomt. :-)
*bubbs* Skrevet 16. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2009 Jeg håper at jeg fortsatt kan få lov til å være med på mammagym selv om hun kan krabbe og farte litt rundt... Det er ikke noen åpen barnehage i byen jeg bor. Tror dere det er mulig jeg kan få lov til å være med litt i den barnehagen hun skal starte i senere? Jeg er glad vi har hage og lekeplass rett i nærheten kjenner jeg.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 Akkurat nå er pappaen hjemme, men det blir vel egentlig det samme pupp og litt i senga vår før å stå opp stå opp (bleieskift + vi dusjer) frokost leke grøt sove leke lunsj sove pupp middag kvelds eller noe sånt er mye ut og i åpen barnehage
Frukten og To små Skrevet 17. april 2009 #7 Skrevet 17. april 2009 vår er 16 mnd. veldig aktiv, det skal skje noe HELE . så vi har litt av en dag med en snart høygravid mamma! men vi koser oss og jeg ser hvor godt vi begge har av akkurat dette. men her er hverdagene våres. opp i 7-8 tiden. frokost litt lek, sang, musikk, bøker, dans osv. svømming/åpen bhg eller være hjemme mat igjen sovetid(sover ca 3 timer) mat ut og leke, er gjerne ute lenge. (har med drikke, frukt osv) hjem-her kommer pappaen fra jobb og overtar ikke alle dager ser slik ut, noen dager reiser vi til byen og handler og koser oss litt på cafe, møter venninner osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå