Gå til innhold

Redd jeg har liten vektøkning....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i uke 20, og har gått opp 600 gr ift min normalvelt. Har følt meg slapp og sliten de siste ukene. I følge jordmors BT måling ligger blodtrykket mitt på 115/50. Dette er vel litt lavt slik jeg har skjønt det.

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så lenge du spiser normalt og ofte, og sånn, så tror jeg ikke du skal bekymre deg. babyen tar næringen den trenger fra deg, så den klarer seg nok fint.

Det er etter uke 20 og noen uker fremover at den største vektøkningen pleier skje, men for noen så kommer det også veldig sent.

Er vekten din lav i utgangspunktet? Om du har litt ekstra å ta av, så tærer faktisk ofte baby på den først, -sånn at du ikke går opp i egenvekt, men at du går ned paralellt med at babyen går opp.

MEN; om du føler deg slapp og sliten, så kan det være at lagrene dine er litt tomme.

Har du sjekket jernverdiene dine i det siste? Det er vanlig med litt jernmangel i svangerskapet, og det finnes noen fine piller du kan ta mot det. det bør hjelpe i løpet av noen få dager.

Dersom du har problemer med å få i deg nok næring, så anbefaler jeg næringsdrikken "Nutridrink" som de har på apoteket. Tilstrekkelig av den kan erstatte fullt kosthold for en voksen person, men jeg bruker den som et tilskudd når kroppen ikke tar opp nok næring, -altså i tillegg til de vanlige måltidene mine.

(Nutridrink anbefales feks til kreftpasienter eller gravide som ikke får i seg nok mat pga kvalme)

spis som normalt, pluss et par-tre sånne om dagen en periode, så får du i deg det du trenger!

Men som sagt, det skal MYE til før babyen lider under det, altså!

Jeg kjenner de som har levd på eple og vann i ni mnd, og likevel fått store friske barn:-)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg er normalvektig og spiser normalt. Har spist litt ekstra ifm kvalme for å stagge det verste. Har erfart at å spise litt kan dempe kvalmen. Har kun kastet opp noen ganger.

Jeg har ikke fått målt jernlagret mitt, men skal til lege til torsdag for litt sjekk. Har begynt å spise jerntabletter.

Er i full jobb, men er så sliten når jeg kommer hjem at jeg må legge meg nedpå en stund -- les: resten av ettermiddagen/kvelden enkelte dager.

Betryggende med det at fosteret tar til seg den næringen det trenger.

Skrevet

det er helt normalt at du blir sliten når du er gravid!

Husk for en vannvittig jobb kroppen din gjør hele dagen!

Om du kjenner deg lett svimmel eller det svartner for øynene etc, da er det blodtrykket.

Om du blir ekstra sliten, "tom" og svimmel, kan det være jernet.

Godt at du spiser jern! Det kommer jo litt an på hva for jobb du har osv, men noen ganger kan det være greit å roe litt ned nå! du skal ikke forvente av deg selv at du klarer å holde det samme tempoet nå, som før du ble gravid. Og du kan trenge en siesta feks etter jobb, eller midt på dagen.

Håper du snart føler deg litt bedre i formen, prøv å leve livet langsomt!

Skrevet

Jeg er 26/27 uker på vei og har gått opp 500g bare. Men jeg har hyperemesis og kaster opp enda, så jeg vet grunnen liksom. Men ejg var undervektig før svangerskapet og er veldig tynn nå, bortsett fra bulken på magen. Babyen vokser normalt og blir gjennomsnittlig stor ca... Så babyen klarer seg, men hvis en får i seg lite kan det være lurt å ta noe tilleggsvitaminer... Det er moren det går utover hvis en legger på seg for lite. Babyen tar av reservene dine, samme om du har mye reserver eller lite reserver i utgangspunktet. Jeg har også lavt blodtrykk 95/50... Dette har selvfølgelig sammenheng med at jeg får i meg for lite og gjøre, men jeg har vanligvis ganske lavt blodtrykk også (ikke SÅ lavt da men)... Drikk mye, og pass på så du ikke reiser deg for fort å lignende... Ikke stå lenge oppreist av gangen.

Kan også lønne seg å roe ned på jobb/trening osv.. Så kroppen kan konsentrere seg om jobben med gravdiiteten :) Å gå gravid er ganske tøft for kroppen så det er viktig å ta hensyn til det :)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...