Gardinia Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 La oss samle sammen alle de gode ideene i en tråd, kanskje vi alle kan lære litt og til og med spare noen kroner. Her er mitt forferdelig kjedelige tips: Sett av en fast sum til mat hver mnd, og ikke gå over den, da må man tenke litt mere økonomisk når man handler inn, og man vet hvor mye man bruker. Noen som har noen bedre?
Gjest Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Vi har blitt flinke til å lage matlister for to uker av gangen, så handler vi inn alle de tingene som kan kjøpes i forkant. Vi tar ut 1000,- i uka som skal gå til mat/mme/bleier, lettere å droppe de unødvendige kjøpene når jeg vet at jeg ikke har mer penger når de i lommeboka tar slutt. Kjøper en 2-3 brød av gangen som er ferdig skjært opp, de legges i "porsjons"poser i fryseren, og tas opp kvelden før de skal brukes. Før kastet vi ofte et par brød i uka som hadde blitt for harde, nå kaster vi ikke noe brød lengre, alt blir spist opp. Også er vi flinke til å prøve oss frem med billigmerkene, first price og landlord har masse gode produkter som koster lite i forhold til de dyre, kjente merkene.
Gjest Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 Her er bensinen billig søndag kveld og mandag morgen....etter 11.00 på mandag stiger den. Det lønner seg å holde øye, som regel har de en da i uka hvor den er endel lavere...............
signe maten Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Finn ut hvor mye en har i faste utgifter i løpet av et år. Husleie/lån, kommunale utgifter, telefoner, internett, tv, forsikringer, bil (årsavgift, forsikring, deler) osv. Regn sammen (dette er rimelig deprimerende!!) og del på tolv - sett av den summen (og gjerne noen kroner ekstra hvis en har det til overs) hver mnd. Da har man alltid litt penger på regningskonto og mnd jan- mars blir ikke så trange som de har en tendens til å være
Lillebror og stoerebror Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 Bak brød selv, det er 1/5- 1/6 av kjøpebrødprisen. Gjærbakst er billig så bar boller til frysen så har du noe rimlig og godt å by på når du får gjester. Bruk sesongens matvarer da de ofte er billigere. Rotgrønnsaker, epler, ris, poteter er billig så bruk mer av dette og mindre kjøtt, eksotisk frukt og grønnsaker ol. som er dyrere. Sjekk prisen først da. Drikk vann! Bytt bank, forsikring, tfl abonemant, si opp hustelefonen og bruk mobilen, bensin på søndag kveld eller mandags morgen, handle en gang i uka, ta imot ting andre skal kaste istendenfor å kjøpe nytt (puss opp en gammel kommode, bruk et vanlig sengetrekk som du deler i to for å få to barnetrekk, arv basisplagg til ungene og kjøp litt pent i tillegg så ser de alltid nye ut, byttelån leker med noen venner istedenfor å kjøpe nytt, la barna lage gaver til besteforeldre, foreldre osv...)
power puff Skrevet 14. april 2009 #6 Skrevet 14. april 2009 Sy tøy til barna selv! Kjempe moro når man først begynner. Jeg har kjøpt meg symaskin på ikea til 500,- og den funker kjempe fint til mitt bruk! Om det ikke ser helt perfekt ut så er jo det bare sjarmerende. Kjøp billig stoff eller gå på loppis og kjøp tøy du kan sy om! Handle møbler ol. på loppemarked og puss det opp selv, gjenbruk er tingen!! Jeg har kjøpt meg en billig dyne på ikea nå til 30,- og sydd ny innmat til voksiposen ( en vårpose blir det nå for det er en tynn sommerdyne) den orginale voksiposen kjøpte jeg på loppemarked i fjor til 50,-!!!
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 14. april 2009 #8 Skrevet 14. april 2009 Kjøp kyllingfilet i store posjonspakninger ( first price/Coop) ca 60 kr Kjøttdeig på tilbud Kjøp flere brød av gangen, skjær opp i butikken og ta opp kun de dere spiser hver dag. Kaster aldri brød! Bak rundstykker å ha i frysa Skriv matliste for 1 eller 2 uker av gangen. Vi har kjøpt en stilig tavle på ikea som vi har hengende på kjøkkenet. Der står hele uke-matlista:I) Bensin på søndager er billigere ja, som mange her sier Kjøp store shampo/balsam flasker og store pakker vaskemiddel på feks Europris. Kombi pakker med bleier på Rema (pampers, 70 kr for 77 stk) >teenk over hva dere EGENTIG bruker penger på..: Jeg kjøper feks Se og Hør hver helg, det er 150 kr måneden,( MEn det MÅÅ jeg ha..:)' andre abbonementer som dere ikke MÅ ha, støtte medlemsskap på Spenst burde man si opp. Sparer flere tusen i året! Tror ikke jeg har flere tips da.. Dusj 2 min mindre hver dag/ eller anenhver dag. Heng opp klær istedet for å bruke tørketrommelen Og kjøp produkter av billigere merker, mange av de er faktisk bra!
Sjokoladefrik Skrevet 14. april 2009 #9 Skrevet 14. april 2009 Mye bra over her! Noen flere: Dropp kaffe latte og lunch ute, ta med vannflaske og matpakke, følg med når det er salg, kjøp klær da! Barneklær på bruktmarked er faktisk ok. Lån barneklær av venner, ha bytte-kvelder med "syforeninga", tenk deg om før du kjøper den nye buksa, trenger du egentlig den... Vær bevisst når du handler! Hvilke butikker har billigste varen, dra til den butikken som har billigste frukt og grønt, videre til neste butikk som har beste bleieavtale osv. Dropp bilen! Vi bor med 2 barn i Oslo, og sparer store summer på å ikke eie bil. Klarer oss fint med kollektivtransport! Gjør ting som er gratis med ungene, eks dra til stranda i stedet for lekeland, lån bøker på biblioteket, osv. Handler mye om å tenke seg om!
Bolla Pinnsvin Skrevet 14. april 2009 #10 Skrevet 14. april 2009 Ha en tom 2 liters isboks i fryseren.Etter hver middag kutter du "restene" i terninger og putter i boksen.(Det blir jo ofte et par poteter,ei pølse,litt grønnsaker,en karbonadekake osv igjen etter middagen..) Du vil bli overrasket over hvor kjapt boksen blir full!Og vips så har du en gratis pytt-i-panne middag! Bare stek alt i panna,krydre litt og server med brød og evt et stekt egg til.
YoMomma Skrevet 15. april 2009 #11 Skrevet 15. april 2009 Dette var en lur tråd:-) I det siste har jeg lagt merke til hvor sinnsykt dyrt det er med sånne ting som saft og syltetøy.. Det er selvfølgelig store prisforskjeller, men hvis man vil ha litt kvalitet og "hjemmelaget" feeling må man gjerne punge ut over 40 kroner for et lite glass! Så i sommer skal det syltes og saftes i store mengder:-) Bær fra skogen er jo helt gratis, og man kan gjøre en koselig familietur ut av det. Fisking i sjøen, soppturer etc. er jo også gratis, så det er bare å komme seg ut i naturen. Tror vi har mye å lære av generasjonene før oss der!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå