Gå til innhold

Kan jeg ta etternavnet til samboer ? Selv om man ikke er gift ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan dette fungerer ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må søke folkeregisteret om navnebytte. Dette pleier ikke å være noe problem.

Skrevet

Ja om dere har vært registrerte samboere iminst 2 år,eller har felles barn. Med hans etternavn.

Din samboer må selfølgelig også godkjenne det.

Skrevet

Ja takk :) nå har jeg lest litt om det og jeg kan søke på endring av etternavn uansett, så lenge det er flere enn 200 som heter det da. Så selv om samboer ikke hadde villet, hadde jeg kunne søkt om det, om dere forstår ? Slik forstår jeg det i allefall. Altså, vi vil jo det, men har ikke vært reg. partnere i over to år, og er ikke gift. Barnet skal ha samme navn som far, og vi ønsker at også jeg har det. Er en lang historie, men jeg har en datter fra før, så vi må planlegge litt nøye hva vi "kaller" oss etc.

Skrevet

Jeg har byttet FORNAVN uten noe problem, så tror ikke det er noe prob å bytte etternavn. Jeg gjorde forsåvidt det også, men jeg tok etternavnet til mamman min. Det er ikke noe problem å bytte etternavn osv i norge idag :-) Lykke til!

Skrevet

Du har helt rett -hvem som helst kan søke om navneendring. Lurt at noen tenker på dette -så kanskje noen barn slipper to etternavn (og jammen minst to fornavn i tillegg -hva tenker vi på?)

Skrevet

danke danke :)

Skrevet

Ja det er derfor vi nå prøver å planlegge dette nøye.

La oss si at jeg heter

Ida Olsen

så heter datteren min:

Pernille Johanne Olsen (jeg og eks ble enige om at hun kunne ha bare mitt, vi har et godt forhold og ble enige om at Pernille Johanne Hansen Olsen feks, blir FOR langt, hun har et mellomnavn)

Vel, så har jeg nå funnet mannen i mitt liv og han heter Jensen, og jeg er gammeldags og vil gjerne ta hans navn. Vi skal gifte oss etterhvert, men har bestemt oss for å vente til barnet har kommet og jeg er "up for it".

Vel, det er jo teit om jeg og min første datter heter

Olsen, og så det nye barnet og faren Jensen.

Samtidig er det jo da kanskje ubehagelig for min eks om vår datter skal ta min nye samboers etternavn Jensen, da det blir "fremmed" for han. Må prate med han om hvordan vi gjør det. Da min nye kjæreste har et mye finere etternavn og mer spesielt enn mitt, har vi bestemt oss for å gå for hans etternavn.

Jeg er bare redd for at vi nå døper det nye barnet etter han (Jensen), også skal jeg og datteren min hete Olsen. Da er det bedre at vi ALLE heter det samme, blir så mye surr.

Alt er avhengig av barnefar nr 1 egentlig, og om han ikke vil tar jeg fullstendig hensyn til det !

Vil i allefall ikke at vi har 4 forskjellige etternavn etc. og ialleall ikke doble etternavn etc. Det trenger ikke barna slik jeg ser det, altså iallefall ikke så lenge det går an å unngå det eller ?

Vel, alle disse navnene var fiktive, bare så det er sagt hihi !

Skrevet

I verste fall får datteren min endre navn til farens etternavn og så ha samboers navn i tillegg. Da ender hun opp med flest navn, men alikevel har alle "samme" navn til slutt.

Skrevet

Hos oss så har jeg og min datter fra et tidligere samboerskap hvert vårt etternavn da hun har far sitt. Jeg har ny samboer som jeg venter barn med som skal ha fars sitt etternavn så hos oss blir det at min datter og meg har vært vårt etternavn og far og det nye barnet har samme etternavn. Sånn vil det i hvertfall være frem til vi eventuelt gifter oss. Tror det er veldig vanlig nå.

Skrevet

Lov om personnavn (navneloven).

Kapittel 2. Etternavn, fornavn og mellomnavn

§ 3. Frie, beskyttede og nye etternavn

Navn som flere enn 200 personer her i riket har som etternavn, kan tas som etternavn av andre uten samtykke fra dem som allerede har det.

Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker. For barn under 18 år gis samtykke av den eller dem som har foreldreansvaret.

(Fra Lovdata.no)

Skrevet

Takk sebbe :)

Jeg har fullt foreldreansvar for jenta mi, så i utgangspunktet kan jeg kalle henne hva jeg vil, men skal ta fars følelser til etteretning uansett.

Jeg føler vel at om vi alle andre heter en ting, og datteren min noe annet, blir hun "offisielt" den sorte andungen. Tror nok at det vil føre til en bedre familiefølelse om vi har samme navn. Jeg føler det er feil at mine barn skal ha andre navn enn meg i allefall, med mindre jeg en gang skal ta det samme da :) Jeg er iallall redd for at snuppa en gang når hun blir større skal føle at jeg og sambo har et barn sammen, og at hun er utenfor på en måte, at hun er den eneste som ikke er 100% vår sammen. For hun bor jo hovedsaklig hos oss, og er kun hos pappaen annenhver helg. Så da føler jeg at det beste er at iallefall jeg har samme navn som henne, og helst alle sammen. Barna er jo søsken selv om de er halvsøsken.

Man har vel forskjellige meninger om dette, men det er altså min mening. Føles mest riktig for oss :)

Det jeg ønsker er at vi alle bærer i det miste et likt navn. Da samboers etternavn blir bært av langt flere enn 200 stk, kan jeg faktisk ta navnet uten problem slik jeg forstår loven. Det hele kommer vel ganske mye an på hva faren til veslesnuppa mi sier egentlig.

Skrevet

Hmm... min samboer har et etternavn som kun litt over 100 personer har, blir det et problem for meg å ta navnet dersom vi gifter oss? Eller er det da "greit" ?

Skrevet

Når dere gifter dere kan du ta det med hans tillatelse :)

Skrevet

Når dere gifter dere trenger du faktisk ikke hans tillatelse engang! Mannen min har et veldig sjeldent etternavn, kun 15 hadde dette etternavnet inkl våre 2 barn.

Da vi skulle gifte oss, sendte jeg bare inn navnendringssøknad og skrev på begrunnelse at vi skulle gifte oss. Ikke noe problem det. Trengte ingen underskrift av daværende samboer. ca 1 uke etter vi giftet oss, kom papirene med "nytt" navn. Så nå er vi 16 (snart 17) som har dette etternavnet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...