*Hønemor81* Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Ser at det er mange på dette forumet som har tatt utgangspunkt i at fedrekvoten fom. 1. juli 2009 vil bli forlenget fra 6 til 10 uker. Jeg jobber selv i et av departementene, og i følge personalseksjonen min er utvidet fedrekvote IKKE vedtatt enda (snakket med dem ca. en uke før påske). Dette betyr med andre ord at man bør forholde seg til nåværende ordning når man fyller ut søknadsskjema hos NAV, og heller ta det som en bonus dersom fedrekvoten skulle bli forlenget. Fortsatt god påske, jenter! (og så må vi krysse fingrene for at den nye kvoten går gjennom...)
PogT med septemberprins :o) Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 synes noen sa den var vedtatt den 3.april eller noe i nærheten, men da stemmer altså ikke det...
Moderbodin har født Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 dytter litt på denne jeg. Nyttig å vite:)
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Men det står jo her at det er vedtatt og trer i kraft fra 1.juli http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-56-20 08-2009-.html?id=553398 Ot.prp. nr. 56 (2008-2009) Om lov om endringer i folketrygdloven (utvidelse av fedrekvoten mv.) Tilråding fra Barne- og likestillingsdepartementet av 3. april 2009, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Stoltenberg II)
Mamma_til_isabella Skrevet 13. april 2009 #5 Skrevet 13. april 2009 Den er vedtatt på stortinget!!!!!!! En venninne av meg sendte mail til barne og likestillingsdepartementet angående fedrekvoten og hun fikk dette svaret: "Ved Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2009 er det vedtatt at fedrekvoten vil bli utvidet fra 6 til 10 uker for alle tilfeller der barnet blir født 1. juli 2009 eller senere. Den totale stønadsperioden vil samtidig øke med 2 uker, slik at den totale stønadsperioden for foreldrepenger blir 46 uker med full sats og 56 uker med 80 prosent av full sats. De nødvendige lovendringene er foreløpig ikke vedtatt, men dette vil bli gjort i god tid før 1. juli."
huldra1982 Skrevet 13. april 2009 #6 Skrevet 13. april 2009 Om dette er vedtatt, hvorfor står det ikke på NAV sine nettsider da??? Det er jo det som står der som vi må forholde oss til da vi søker om penger, eller hva??
Mamma_til_isabella Skrevet 13. april 2009 #7 Skrevet 13. april 2009 Fordi NAV sine sider ikke er oppdatert!
Onna Skrevet 13. april 2009 #8 Skrevet 13. april 2009 Er vedtatt nå ja i følge regjeringen.no Er det ikke egentlig rart å tenke på at far nå har lovfestet rett på mer permisjon enn mor? 10 uker mot mors 6? (9 med de tre før termin).
Mamma_til_isabella Skrevet 13. april 2009 #9 Skrevet 13. april 2009 Jo,er litt snålt...men er jo som regel mor som tar ut resten av permisjonen og da:) Også får forresten far to ukers permisjon uten lønn i forbindelse med fødsel:)
Onna Skrevet 13. april 2009 #10 Skrevet 13. april 2009 Det beste de kunne gjort var jo å gjøre de to ukene betalt for alle. Min mann får betalt, men det er ikke alle som kan gå to uker uten lønn. I tillegg burde han få sin egen oppsparingsrett og ikke være avhengig av hva mor har rett på. Som når mor er student osv.
Mamma til 2 søte jenter Skrevet 13. april 2009 #11 Skrevet 13. april 2009 Jeg fikk også beskjed når jeg kontaktet NAV lokalt at jeg skulle ta utgangspunkt i at far hadde 6 ukers pappa perm. I følge NAV unne det like godt hende at de vedtok å dele permisjonen i 3 hvor en del var for mor, en for far og en som de bestemt selv over. Ifølge NAV mente han at det skulle mye til at dette ble vedtatt skulle gjelde fra 1. juli, han mente det var en for stor reform å sette i gang så fort med mindre en minister el.likn. ventet barn.. Han mente mer at dette kom til å gjelde fra 1. januar 2010. Men dersom det blir 10 ukers pappaperm som kan tas i løpet av barnets 3 første leveår så er jo dette veldig bra. Eneste minuset er vel at det tas uker 2 uker fra mors permisjon '(dersom mor velger å ta ut resten) - stemmer ikke det???
Mamma_til_isabella Skrevet 13. april 2009 #12 Skrevet 13. april 2009 Hva mente han skulle gjelde fra 1 januar 2010?10 ukers perm for pappan?Isåfall får jo alle vi som føder etter 1 juli her gode av det da:) Syntes egentlig ikke det er minus at det blir tatt 2 uker fra mor.For hele permisjonen blir jo 2 uker lengre nå 46 eller 56 uker:) Så da blir det jo 9 uker som mor skal ha 3 uker før og 6 uker etter fødsel.Og 10 uker til far da blir det igjen 31 eller 41 som kan disponeres slik man selv ønsker:) Syntes den nye kvoten er knall:) Dette gjelder dersom begge parter har rett til foreldrepenger!
Teisen80 Skrevet 13. april 2009 #13 Skrevet 13. april 2009 http://www.dagbladet.no/2009/04/13/nyheter/innenriks/pappaperm/foreldre/barn/5724767/ En liten sak om dette på dagbladet.no i dag Les spesielt de siste linjene som støtter de som har sagt at ordningen er vedtatt "Fra 1. juli øker fedrekvoten til ti uker, slik at den totale tiden for permisjonen blir henholdsvis 56 eller 46 uker avhengig av prosentsats av lønn."
Mamman til Philip ;-) Skrevet 13. april 2009 #15 Skrevet 13. april 2009 Kjempe fint dette!!!! Jeg fikk beskjed av Nav lokalt om å søke etter nye regler hvis jeg har termin etter 1 juli :-)
Minnie_Moon Skrevet 13. april 2009 #16 Skrevet 13. april 2009 For meg ser det ut som at ordningen er vedtatt, men de nødvendige lovendringene er ikke vedtatt ennå. Derfor er det kanskje ikke oppdatert hos NAV og ikke kommet ut nye skjemaer ennå...
LINDA*** Skrevet 13. april 2009 #17 Skrevet 13. april 2009 Men kan jeg komme med et poeng? På et saklig grunnlag. Uansett vedtak har far rett på så MYE permisjon han bare vil etter de 6 første ukene til mammaen. Det heter faktisk ikke *mammapermisjon*, men FORELDREPERMISJON. Så for dere som jubler over en evnt ny endring fra 1.juli kan ta grep sjøl, og gi pappaen de 10 ukene, åkke som! Om ikke mere. Pappaen har LIKE mye rett på permisjon som mammaen. Grunnen til lovfesting er evnt diskjusjoner/konflikter som kan oppstå mellom foreldrene (av en eller annen grunn).
Mamma_til_isabella Skrevet 13. april 2009 #19 Skrevet 13. april 2009 Ja,men moren har de første 9 ukene! Men det er jo bra at det er lagt på noen uker.. For da har mor krav på 9 uker og far krav på 10 så deles resten blandt partene!
Mamma_til_isabella Skrevet 13. april 2009 #20 Skrevet 13. april 2009 Å det jeg syntes er bra med at kvoten er økt er at hele permisjonen blir 2 uker lengre:-)
LINDA*** Skrevet 13. april 2009 #21 Skrevet 13. april 2009 Beklager, jeg mente selvsagt at mammaen hadde krav på de 9 første ukene, men jeg regna med dere skjønte hva jeg mente da.... (men det heter seg vel at "de første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt mor", uansett om babyen skulle komme 2 uker etter termin)... Så da får jo mor evnt 3 uker+2uker pga forlenget svangerskap og SÅ 6 uker (=11 uker faktisk). Uansett. Håper dere skjønte poenget mitt lenger opp her
Mamma_til_isabella Skrevet 13. april 2009 #22 Skrevet 13. april 2009 Ja,jeg skjønner hva du mener.Men er jo ikke det som har vært diskutert her!Permisjonslengden blir to uker ekstra å det er det vel ingen som klager over:)
julibaby09 Skrevet 13. april 2009 #23 Skrevet 13. april 2009 Det lønner seg hvertfall ikke for mor å føde tre uker før termon slik jeg gjorde i 2006, for da mista jeg bare de tre første ukene og begynte rett i "vanlig permisjon"... Men her hadde pappan ti uker likevel Jeg er for at man kan fordele permisjonen slik man vil uten at noen skal ha rett på mer eller mindre...
mangusmamma Skrevet 13. april 2009 #24 Skrevet 13. april 2009 Jeg har også henvent meg til departementet og fått et brev hvor det står at den nye ordningen er vedtatt, men lovendringen er ikke skjedd enda. Den skulle komme i orden i god tid før 1. juli, så jeg fikke beskjed om å forholde meg til 56 uker permisjon og 10 uker pappaperm. Har tenkt til å sende med en kopi av svaret jeg fikk med søknaden til NAV, så jeg slipper noe mer kluss i den papirmølla.
Mamma_til_isabella Skrevet 13. april 2009 #25 Skrevet 13. april 2009 Det var kjempe smart:) Tror jeg gjør det samme....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå