Rosmari S Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Jeg er så lei nå at jeg vurderer d faktisk nå ja. Selv om jeg var den som ALDRI skulle ta det. Men lurer på hvor mye tar dere? og hvordan får dere det ned??
ml87 Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 hehe... tenkte på akkurat det samme.. men vet ikke megden!! *dytter*
frokenO Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Hei:) Jeg er andregangsfødene å vett hvordan dere føler det... men lakserolje kan føre til styrtfødsel.. å vil ikke anbefale det.. min søster tok dette da hun var 9 dager overtid... babyen kom i en styrtende fart, men navelstrengen rundt halsen... heldigvis er hennes mann lege og klarte å håndtere det... for alle dere så går på overtid..... babyen kommer jo innen så si 12dgr.. vil vell heller vente enn å kanskje oppleve en mareritt fødsel? jeg er ivertfall glad for at jeg valgte vente til babyen ville ut selv og ikke tok lakserolje... min lille i magen hadde da navelstrengen stramt rundt halsen da den kom ut og kunne ført til katastrofe fødsel hang in there
Rosmari S Skrevet 13. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2009 Hadde vi bare kunne ventet i 12 dager over ja...men noen plasser i landet så kan man faktisk gå 21 dager over termin. Å hvor trygt er det for baby`n da............ Er jo utrolig mange som tar lakserolje....og det er få tilfeller der det går galt. Og selvfølgelig så skal man bare ta det i en viss grad og ikke styrte flaska.
ml87 Skrevet 13. april 2009 #5 Skrevet 13. april 2009 Vet at det å ta lakserolje kan i visse tilfeller ende med styrtfødsel.. men som oftest går det greit... jeg er suuper skeptisk til egentligt å gå over tida mer enn en uke.. har jo vært så utrolig mye oppe i media at å gå lenger over tid kan være farlig... http://www.babyverden.no/templates/Article____97528.aspx så også Puls, da de diskuterte igangsetting, og det at det burde være frivillig for oss dersom vi ønsket det å sette i gang etter 1 uke over termin...
Rosmari S Skrevet 13. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. april 2009 Ja,,,jeg er så enig. Jeg snakket akkurat med ei venninne nå som skulle ta lakserolje da hun gikk gravid for 3 år siden. Hun ringte jordmora og spurte om hun kunne ta det. Da hadde jordmora svart med at hun måtte ikke si til noen at hun som jordmor hadde sagt dette ....men......hun kunne ta lakserolje, for det var IKKE farlig for fostret. Ungen kom ut om den var klar, og om ikke ungen var klar så ville ikke noe skje om man tok lakserolje. Så det er verdt forsøket om man kanskje tar det i mindre mengder til og begynne med. Jeg skal til legen på kontroll i morgen, og kommer til og si til henne at jeg skal prøve å ta olje for å se om det funker.
ml87 Skrevet 13. april 2009 #7 Skrevet 13. april 2009 Har også hørt det at uansett hvor mye lakserolje du tar dersom ungen ikke er klar for å komme ut så vil ingenting skje.. skal også til kontroll hos legen i morgen... men hiver meg og inn til en gang til hos modningsakupunktur dersom ingenting har skjedd til i morgen...
Rosmari S Skrevet 13. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 13. april 2009 Ja...for lakserolja tømmer jo bare tarmene så det blir bedre plass for ungen evt til å komme ut da. Så ikke farlig nei. Kjenner du noe forskjell etter du begynte med akupunktur? Hvor mange beh. har du hatt? Og når har du termin?
ml87 Skrevet 13. april 2009 #9 Skrevet 13. april 2009 begynte vel med akupunktur i uke 37/38... har hatt 3 behandlinger.. kynnerene har kommet oftere, har og vært tak i en del av dem.. Hadde termin 8.april, så er 5 dager på overtid.. Føler vel egentlig ikke at akupunkturen har hjulpet noe, men vet jo ingenting sikkert .. dersom ingenting skjer i løpet av dagen/natten så kommer jeg til å be hu med akupunkturen til å sette nåler for å få fortgang på saker + be henne tøye litt.. hun er jordmor Der da?? har du gått til akupunktur du?? virkning?
Marianne87 Skrevet 13. april 2009 #10 Skrevet 13. april 2009 Jeg tok lakserolje med barn nr 1 men jeg tok det før termin og var helt umoden (snakke om utolmodig førstegangsfødende)... Jeg fikk ingne virkning annet en at jeg fikk tømt meg:p Tok bare 1 Skje (stor) fordi jeg ikke var over termin. Hadde jeg vært over termin hadde jeg sikkert tatt en skje til... Er ikke sikkert 1 skje er nok til at det skjer noe som helst.. Jeg sa til jordmoren min at jeg kom til å prøve dt og hun sa bare at jeg ikke skulle ta mye og at hun trodde det hjalp lite siden ejg var helt umoden... Er du moden og over termin kan det helt sikkert hjelpe igang med noe.. Jeg fikk masse maserier så at det hjalp meg litt på modningen kan godt hende Denne gang kommer jeg til å få akupunktur og tøying hos jordmoren min for å føde til termin så tviler jeg kommer til å prøve det igjen denne gang. Men redd for det er jeg ikke. Bare ikke styrt flaska!
Lykke X 4 Skrevet 13. april 2009 #11 Skrevet 13. april 2009 Dette mener jeg Jordmor Siri har lovt å skrive en artikkel om hvorvidt det er trygt å bruke eller ikke. Man finner jo ikke noe seriøs info om bruk av lakserolje noe sted. Det eneste er for og motargumenter på ulike gravidforum. Jeger skeptisk til å bruke dette, og skulle ønske det var mulig å få fatt i seriøs info om dette. Jeg har selv aldri brukt det i noen av mine svangerskap, men jeg kan godt forstå at folk føler seg fristet til å prøve dette når de går dagesvis og ukesvis over termin. Tanken på å gå mer enn 1 uke over min egen termin ( Ul termin er 6 dager over min egen, som er sikker som banken) skremmer i allefall meg....
Rosmari S Skrevet 13. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 13. april 2009 Jeg har tatt klassisk akupunktur som skal hjelpe ganske mye. Ikke jordmor. Jeg hadde en beh lørdag og en i går....skal prøve med en til i morgen...usikker på om det har noen virkning jeg også...men sikkert verdt forsøkene:)
Rosmari S Skrevet 13. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 13. april 2009 Jeg skjønner at du er skeptisk...det har jeg og vært.....men eneste lakserolja gjør er jo å tømme tarmene da...så d blir bedre plass for fostret å komme ned i bekkenet,..evt starte fødselen. Så forstret legger jo ikke merke til det. Jeg kommer selvfølgelig til å ta utrolig lite til å begynne med...så får jeg heller øke litt om det ikke funker....
Gjest Skrevet 13. april 2009 #14 Skrevet 13. april 2009 Dere som har prøvd denne oljen, hvor lang tid tok det fra dere tok den til den virka inn på tarmene?
Marianne87 Skrevet 13. april 2009 #15 Skrevet 13. april 2009 Når jeg tok en spiseskje så tok det ca 1,5 time så måtte jeg veldig på do:P så gikk ganske fort... Men er noen kropper som trenger mer for å reagere i hele tatt... Men bedre å prøve litt først også ta litt til hvis ingen ting skjer...
Rosmari S Skrevet 13. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 13. april 2009 Marianne87...... Førte dette til noe fødsel med deg? Og hvordan fikk du det ned?
ml87 Skrevet 13. april 2009 #17 Skrevet 13. april 2009 hehe... tror jeg ska prøve meg på lakserolja i mårra jeg.. :op viss ikke noe skjer i dag da!!! 6 dager over UL termin i morgen... og LEI!!!!
Marianne87 Skrevet 13. april 2009 #18 Skrevet 13. april 2009 Ble ingen fødsel for meg gitt, men jeg var før termin så jeg var helt umoden. Lønner seg å vente til over termin:p Jeg fikk en del maserier da, så kan hende det hjalp litt på modningen. Jeg ble satt igang noen dager etter så vet ikke om det fikk noen virkning eller ikke... Jeg bare svelget jeg. Smakte helt jævelig men jeg drakk et stort glass med drikke rett etter... Desverre sitter den smaken i en stund :S Så om de thjelper eller ikke vet jeg ikke, men tror ikke det er noe farlig med mindre en tar voldsomt mye... Også er det nok viktig at en har begynt å modnes
bebis*i*magen Skrevet 13. april 2009 #19 Skrevet 13. april 2009 Jeg er 5 dager pluss. Tok 3 ss lakserolje på lørdagen, måtte på do ca. 3 timer etter.... og fikk "rier" ca. 8 timer etter... dro inn på sykehuset, var ikke sterke og ofte nok.... jeg var umoden, og det viste seg å være modningsrier som de kalte det.... dro hjem og de ga seg etterhvert.... Grunnen til at jeg tok, var at jeg har hatt symptomer på beg. svangerskapsforgiftning. Har vært inn og ut på sykehus/jordmor/lege... ikke moro når en har en toåring som må være uten mamma og med barnevakt. Blir mest sannsynlig satt igang imorgen, skal ringeinn på morran. synes det er helt utrolig at en skal avvente og avvente til det utvikler seg til det verre, når en allerede er på overtid... men som en av jordmødrene sa til meg: det skal noe akutt medisinsk til, for at vi setter igang i påska... (så lenge jeg ikke har krampeanfall, må jeg med andre ord bare belage meg på å vente og bli verre, fordi jordmødrene helst vil spille kabal på jobb i påska)..... vet jeg var litt stygg nå, men er faktisk en realitet!! :-/
Jente_83 med maibaby Skrevet 13. april 2009 #20 Skrevet 13. april 2009 Er lakserolje det samme som lactulose el lignende? I så fall har jeg tatt dette morgen og kveld (10-15 ml) i nesten 2 mnd pga treg mage. Har hvertfall ikke hatt annen effekt enn at tarmene blir tømt, så er hvertfall ikke farlig så lenge en er umoden. Er 37 + 2 nå. Tok en ganske stor dose her en kveld og fikk tømt tarmene skikkelig. Morgenen etter var magen sunket skikkelig, så hadde nok litt effekt hvertfall.
ml87 Skrevet 13. april 2009 #21 Skrevet 13. april 2009 uff.. ja er ganske enig med deg der at det faktisk er en realitet.. :0/ Jeg er og 5 dager på overtid... men har igjen 3cm åpning og har nesten helt moden og avflatet livmorhals... Er så utrolig usikker på hva som skjer nå siden jeg går over tiden,... absolutt INGEN informasjon får jeg av legen min.. fikk bare beskjed at dersom jeg gikk over tiden fikk jeg bare stikke hodet innom tirsdag etter påsken så de kunne ta å ta blodprøve og sjekke blodtrykk...
♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡ Skrevet 13. april 2009 #22 Skrevet 13. april 2009 til dere som skal ta lakser olje... jer kjenner en som har gjort det før 2 fødsler, og det har gått kjempe bra...) men det mange gjør feil er at de ikk ligger rett ut etter de har tatt det... så ta lakser olje, og legg deg ned og sov i minst 4 timer... må du på do, prøv å knip igjen så lenge du kan...det er meninga at det skal være i kroppen så lenge som mulig....) hvis dere er virkelig desperate, så ha litt sex i tillegg....) det bør funke....) lykke til da jenter....)
Rosmari S Skrevet 14. april 2009 Forfatter #23 Skrevet 14. april 2009 Det høres bra ut:) Takk for tipset. Men hvor lang tid går det før man må på do da *snuppisene*? Og hvor mye tok ho? Jeg skal VERTFALL kjøpe lakserolje i dag.. Skal på modningsakupunktur og kontroll hos legen...så er det rett hjem og prøve olje..
ml87 Skrevet 14. april 2009 #24 Skrevet 14. april 2009 hehe du er her ennå du og ja Rosmari S... :0) jeg skal og til legen og modningsakupunktur i dag.. :op og tenkte å kjøpe lakserolje!! :op
Rosmari S Skrevet 14. april 2009 Forfatter #25 Skrevet 14. april 2009 Hei ml87 JA da....var ikke anntydning til noe i natt heller *argh* Godt og høre at vi er i samme "båt" da:) Blir jo en litt spennende dag for oss begge dette da:) Jeg TVILER på at jeg klarer å få ned den olja i dag.....kjenner jeg brekker meg bare på tanken....uff og uff.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå