Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Etikk er et spørsmål om handlinger som allerede er gjennomført, eller som fremdeles gjennomføres. Feks: Det er uetisk av meg å kjøre bil, slik jeg gjør hver dag. Moral er leveregler. Feks: Min moral tilsier at jeg aldri kjører bil.
Gjest Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Etikk kan deles i ulike kategorier og handler mye om hvordan man reagerer i ulike situasjoner og hva som det store fellesskapet ser på som uskrevne lover. Moral går mer på spesifikke områder og valg man selv foretar som står i forhold til de uskrevne etiske lovene. F.eks vil flertallet mene at utroskap er en uting, det er ikke ulovlig (så vidt jeg vet?), men det er ikke etisk riktig. De menneskene som, til tross for fristelser, er trofaste mot partneren har dermed god moral i forhold til det etiske synet på dette, mens de som er utro har dårlig moral fordi de bryter med det etiskeprinsippet. Folk flest har ikke bare god moral eller bare dårlig moral, situasjon og hvilke etsike prinsipper det er snakk om teller som regel mye inn.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Både etikk og moral er jo retningslinjer for hva som er rett og galt. Men i mine øyne handler etikken mer om den individuelle bestemmelse og følelse, mens moralen handler om den kollektive forståelse og definisjon av hva som er rett og galt. Altså er f.eks. drap og tyveri moralske henliggende, mens f.eks. abort er et etisk spørsmål!? (hehe...nå har jeg vel sparka i et par legger her..)
Gjest Skrevet 13. april 2009 #5 Skrevet 13. april 2009 Jeg er litt uenig med deg her. Er enig i at abort er et etisk spørsmål, men ikke i at tyveri og drap er moralske saker. Både tyveri og drap er ulovlig ved lov, dette er ikke noe å diskutere en gang, man kan gjerne si at det er umorlask å drepe noen, men først og framst er det ulovlig og man kan straffes for handlingen. Da vil jeg heller si at det f.eks er ganske umoralsk å drepe dyr bare fordi det er gøy,selv om det ikke er ulovlig (så sant dyret ikke er fredet eller det er kvote på dem).
Anonym bruker Skrevet 13. april 2009 #6 Skrevet 13. april 2009 Etikk brukes om teorier. Man skiller mellom normativ etikk (som omhandler hvordan ting bør være) og deskriptiv etikk (som omhandler hvordan ting faktisk er). Feks dersom 80% av befolkningen mener at svart arbeid er OK, er det en deskriptiv etikk. Det vil ikke si at det nødvendigvis bør være sånn. Begrepet moral brukes om hvordan etikk brukes i praksis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå