Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skilte foreldre som begge gir påskeegg og julesokker til våre barn, dessuten gir mine svigerforeldre det til barna, og selvfølgelig så gir vi til dem. Hvordan løser dere dette? Bør en si noe om det, eller er det besteforeldrenes "rett" til å styre det selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når minstemann var liten så var det tre sett besteforeldre som ønsket å gi kalender, julesokk, påskeegg ol. Vi prøvde et år uten å si ifra, la besteforeldrene få den gleden. Men når han satt med fire forskjellige kalendere så syntes jeg ikke det var så stas. Personlig elsker jeg å lage julekalender og legger mye tid i den på forhånd. Vi jakter også påskeegg og takker nissen i peisen for strømpene. Syntes det er viktig at ungene tror på magien en stund. Den magien ble helt borte når det ble for mye. Når i tillegg farmor ønsket å lage litt mer ut av julekalenderen sin for "gavene" i min var så kreative/artige og ikke lenger holdt seg til en sjokolade så sprakk jeg. Jeg sa i fra til mannen min at i år ønsket jeg bare en kalender og jeg ville stoppe før ungene var så store at de trodde de skulle ha en tre, fire, stk. Det er jeg glad jeg gjorde. Svigermor ble litt sur men det får hun bare bli. Det er vi som foreldre som bestemmer og styrer det. Min mor syntes det var helt fint, hun har aldri hatt noe ønske om måtte gi (har som regel fått en med tegninger som hører til barnetv) og syntes ikke det var noe problem og la være. Hun er som meg, har alltid lagt arbeid i vår julekalender og syntes bare det er koselig å se at jeg følger tradisjonen videre. Svigermor begynte også å henge strømper hjemme hos seg selv til barnebarna til vi kom annen juledag. Mange vil si det bare er pent gjort og klart gjør hun det for å glede barna. Men det kan bli for mye og spenningen blir ikke det samme. Vi har all rett til å si ifra mener jeg.

Skrevet

Her har jeg løst det enkelt. Jeg lager pakke kalender og stømpe til barna. Besteforeldrene kan sende meg småting til disse hvis de ønsker å være med.

Det er en pakkekalender som begge barna deler de får bare en pakke annen hver dag. og så har de i tilegg hver sin sjokoladekalender.

Skrevet

anonym1121

Hørtes ut som en grei løsning. Tror nok ikke min svigermor hadde likt den. Hun er av typen som skal "vise" det hun gjør... denne er fra meg liksom. Jeg har sagt ifra at jeg ikke ønsker dobbelt sett med julekalender og påskeegg og det hun har begynt med istedenfor er juleposer og påskeposer. Det provoserer meg at hun gjør det på den måten men vet ikke om jeg makter å si ifra.

• 3 uker senere...
Skrevet

Herre Gud her var det noen furtne og smålige kvinnfolk! ungene drukner i godterier og gaver og mødrene veit ikke hva de skal gjøre for å beholde kontroll over alt de får.

Jeg syns dere er kjipe. Dere kan godt si at det er mye godteri desember, og at dere heller vil ha et hyggelig besøk, men å fornærme sine svigerforeldre av en så tåpelig grunn - dere har for lite å være sure på, hvis dette liksom er et problem. Da jeg var barn sa vi takk for alt vi fikk og viste at vi var glade for det!

Skrevet

Don't make problems where there isn't! Da vi hadde småbarn, kom det stadig godteposer, etterhvert ba vi om mest mulig "ren" sjokolade og godteri: Det gjorde ikke noe om det kom mye fra flere sett besteforeldre, vi bare sparte på det i skapet og hadde lørdagsgodteri lenge! Det var jo helt greit for besteforeldrene! Og kom det flere påskeegg, la vi bare selve pappegget til side og tok frem neste år! Uansett "tømte" vi eggene folr innhold og posjonerte ut. Vi var begge studenter i mange år med barn i oppveksten, og dette var kjærkomment!! Kalenderene kan også tømmes for sjokolade og spises på lørdagen om det er flere kalendere. Det er ikke nødvendig å fortelle om alt man gjør til slekta!!

Skrevet

anonym 1349

Kall oss gjerne furtne og smålige kvinnfolk men det er tydelig at du hadde vært en perfekt svigerdatter for min svigermor. Du er typen som gladelig tar imot og har ingen problem med å bli kjøpt og betalt. Vanskligheten din er at du ikke klarer å sette deg inn i en problemstilling og se ting i perspektiv. du skjønner heller ikke problemet. Ta deg en tur inn på kranglesiden.

Skrevet

al amin.

Jeg liker forslagene dine. Og du løser problemet på din egen måte. Tror personlig at min svigermor hadde blitt rimelig fornærmet om hun hadde funnet det ut. Hun har også en tendens til å ville gi alt til barna selv så jeg hadde fått et problem med å fjerne eventuelle pappegg og kalendere. Men man kan jo si det til svigerforedrene at det er alternativet til å si nei.

Skrevet

Akkja, tiden går og nå er jeg 47 og bestemor til snart 2.. Jeg synes det er viktig å lytte til hva barna (barnebarna) trenger. Forøvrig har jeg fattig sviger familie i Midtøsten og på asylmottak i Norge. De i Midtøsten mangler det basale som trygghet, vann, gass, div. matvarer og de på mottak mangler språk og har lite penger og stor gjeld. Sett opp mot dette blir diskusjonen om godteri helt surrealistisk. Jeg opplever at vi at det rett og slett for godt i Norge.. og vi må være takknemmelige for det vi får.

Skrevet

Som du sa selv: "Don't make problem when there isn't!" Trådstarter har kun spurt hvordan andre har løst dette, ikke startet en diskusjon om forskjellen på i-land og u-land.

Skrevet

0755.. jeg er litt enig med deg her. Syntes al amin sitt siste innlegg gikk litt lenger utover det trådstarter faktisk tar opp i innlegget sitt. Skulle vi tenkt på alle barna i afrika hadde vi ikke trengt å logget oss på og lest alt som står her inne... Våre "problemer" er såklart bare peanuts iforhold til vanskeligstilte barn i uland, men det kan da ikke bety at vi ikke kan diskutere egne problemstillinger vedr for mange påskeegg, vansklige besteforeldre ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...