Gå til innhold

Baby 2-3 mnd? Hva gjør dere på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer litt på når, hvor, hva dere gjør? Rutiner, turer, stell, soving? Gøy å høre hvordan andre gjør det, leser mest om de rundt 6 mnd på sånne tråder :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Isabelle sover veldig mye, ammer bra. Hun er nummer 3, så hun henger med overalt..Nå er det så varmt ute (bor i Malmö) så vi er mye ute. Hva gjör dere selv? Hun ble kusine igår også, litt rart at hun ikke er yngst lenger:-)

Skrevet

Jeg er liksom ikke sikker på om vi "gjør nok med henne" om dere skjønner...

Hun legger seg rundt kl 23, spiser ca 03, 06 og så står vi opp neste gang hun er sulten.

Ammer henne, lar henne kose på armen og sovne dersom hun vil det.

Hun er mer og mer våken, så sitter med henne oppreist og lar henne se/utforske ting.

Har gymmatte vi trener på magen og ryggen med.

Går tur, da sover hun mesteparten av turen.

Er redd for at hun "kjeder seg", men vet ikke hva mer vi skal gjøre evt?

På kvelden koser hun mye med oss i sofaen mens vi ser tv + at hun leker litt igjen...

Skrevet

Høres veldig ut som våre dager. Jeg forsøker å være mest mulig ute når det er vær til det. Natta sover han fra ca 21.00 til 06.00 og fra ca 07.00 til 09.00 så er heldig der. Til gjengjeld er han veldig våken om dagen. Født 28. januar.

Vi har vært en del på kafe øg møtt mine vennmer, og så har vi barseltreff hjemme hos noen eller på kafe en gang i uka. For tre uker siden begynte vi på babysvømming. Det er jo en ide hvis dere vil gjøre mer.

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg tror hun ville ha sagt fra dersom hun kjedet seg :) Jenta mi kjeder seg fryktelig lett, hun er 3,5 mnd, og da hyler hun som en sirene helt til jeg finner på noe hun kan definere som morsomt :)

Jenta mi legger seg 19-20, mates et par ganger i løpet av natten og står opp mellom 7 og 8. Dette er helt fantastisk etter at hun hadde kolikk og aldri sov de første mnd.

Vi starter dagen med stell, mat og lek på babygym. Da er hun gjerne klar for å sove litt. Så går vi ut. Vanskeligere nå når hun ikke vil ligge i vognen da men. Vi er på barselgruppe, babysang, turer, besøk, babykino, babytrening på SATS osv. Det er jo også viktig å slappe av. Det skal vel ikke være alt for mange inntrykk for de helt små. Noen dager vil hun ikke sove på dagen, og da er det det samme hva jeg gjør, for er hun overtrøtt er ingenting gøy :)

Skrevet

Ja, vi er også på babysang en gang i uka + 1-2-3 besøkav venner/ treff med barselgruppe osv. Skal starte med babysvømming snart også..

men besøk er jo liksom ikke for hennes del, er jo vi voksne som nyter godt av det for det meste. Er redd for at for nye skjer på de voksnes premisser, og at baby bare blir dratt med. Jeg går jo på tur fordi jeg tror baby har godt av det, men så tenker jeg : om hun sover nesten hele turen, er det da viktig for henne? eller for min samvittighet bare??

hun er veldig ivrig og aktiv,smiler og ler, så tror jo hun har det fint:;)

Skrevet

Man trenger da ikke å underholde demmed så mye. Får de se på en liten rangle så er de stort sett fornøyd.Og om de får være sammen med mamman sin. Barna har godt av å være med mor på hennes gjøremål. I butikken, på kafé, husarbeid. De lærer hvordan livet er på den måten. Man trenger ikke legge opp hele livet sitt for at barna skal ha det gøy:)

Når det er sagt så finner ikke vipå stort. Er mest hjemme, men jeg skal begynne å trene igjen nå. Da kommer baby tilå være med på de timene man kan ha med baby og ellers vil han være i barnepassen på sats. Og det er for min egen del og ikke for babyen, men babyer har godt av å ha glade og fornøyde foreldre:)

Skrevet

Forresten så sover han fra 21 til morgenen en gang, men sover med pupp i munn fra mellom 2 og 4 en gang. Jeg er så trøtt når han skal ha mat om natten at jeg ikke klarer å sitte oppreist så da kommer han over i min seng:) På dagen har vi foreløpig ingen rutiner. De første 8 ukene hang han i puppen konstant, men nå kan han ligge på gulvet med babygymen sin ganske lenge. Plutselig fant han ut at livet var greit. Klarer fortsatt ikke å få han til å sovne uten pupp i munnen da. Utenom noen ganger på tur i vogna og i bilen. Har ingen faste sovetider.Sover dupper nå og da gjennom dagen. Sovner ofte når han spiser.

Skrevet

Tror ikke du skal være bekymret for at babyen din kjeder seg. Husk at absolutt hele verden er ny for henne! Å se på tapeten, gardina, et tre som vaier litt i vinden, vannglasset ditt, hendene dine som rører seg - ALT er nytt og spennende! :) For ikke å snakke om at hun kan se på deg, pappaen og andre mennesker dere er sammen med, studere ansikter, hender osv - for ikke å snakke om å høre på stemmene deres! Ikke rart at babyer gjerne sover mye, så mye nytt de opplever hele tida. :) Tror egentlig at det er mye lettere å overstimulere en så liten baby enn å understimulere den.

Min smått ble tre måneder i går. Han driver og justerer døgnrytmen sin litt nå, tror jeg. Fram til påska har han dessuten sovet gjennom natta med max ett måltid (i fem-seks-tida) - men det ser det ut til at det er slutt på for en periode nå. Tror det har sammenheng med at han er mye mer aktiv på dagen nå enn bare for få uker siden. Bruker kroppen mye mer, og øver seg for eksempel masse på å snu seg over til magen. Klarer det ikke helt ennå, men det er ikke noe å si på innsatsen! Dessuten øver han seg på å bruke hendene sine, som han oppdaget for ei ukes tid siden at kan brukes til å få ta i leker osv, ikke bare til å gnage på! :)

Han ligger mye på gulvet når han er våken, vekselvis alene og sammen med meg, pappaen, storebroren eller andre som er innom. Prøver å bytte på å la ham ligge under babygymmen og på matta uten babygymmen, med en leke eller to på gulvet ved siden av seg. Ser at han får trent på å bruke hendene i babygymmen, men blir mer passiv i kroppen. Den får han brukt mye mer når han ligger uten babygymmen over seg. Veksler på mage og rygg. Orker ikke så veldig mange minutter i slengen på magen, men prøver å få det til noen ganger i løpet av dagen.

Ellers må han (lillebror som han er) pent henge med rundt der jeg drar - for eksempel til svømmehallen når storebror skal på svømmekurs to dager i uka, storebrors kampsporttrening når pappaen ikke kan følge på den. Heldigvis trives han både i vogn og i bil!

Døgnet har de siste dagene sett omtrent slik ut: Legger seg ca 19, sovner i senga si. Våkner ca 02, får mat og sovner igjen. Nytt måltid rundt 06 og så sover han til dagen begynner ca 08. Da pludrer han i senga mens jeg får sendt storebror på skolen (hvis han blir utålmodig henter jeg ham selvf. inn på kjøkkenet, der vi er). Så vil han gjerne ha en pupp, før jeg steller småtten og meg selv. Så er det litt leketid før ny pupp - og dupp i balkongvogna ca ti. Da sover han to-tre timer. Resten av dagen avhenger litt av hvilket program familien har. Går gjerne en tur med ham, for han koser seg nede i vogna.

Skrevet

Baby på snart 12 uker her :-) Ting har blitt mer rutiner her.. Våkner opp for dagen rundt halv 9, ammer og steller og kler på. Går en tur gjerne en time eller to etter det når hun skal sove. Hun sover kun korte lurer nå da, er heldig om hun gidder 2 timers søvn. Ammer og mater henne ca hver 3 time, hun er blitt en god og rund baby og er for det meste blid som en sol :) Legger henne om kvelden rundt 8-9 og gir henne en flaske med mme, og da sover hun gjerne 6-7 timer som nesten er en natt igjennom. De dagene hun ikke får mme om kvelden er hun oppe ca 2-3 ganger om natta for mat. Begynt å legge henne i mageleie, og hun er blitt kjempesterk både i beina og i nakken.

Skrevet

Takker for svar!

Skjønner at vi gjør like mye som de fleste andre, om ikke mer...problemet er vel kanskje at jeg gjerne skulle sett henne le og leke hele tiden (noe som ikke er mulig, de må jo sove, spise og slappe av litt og). Hun har det fint selv om vi ikke gjør noe også, jeg vet det jo så godt egentlig! Og veldig bra det en av dere sa, om at absolutt alt er nytt for dem ;D

Men men, man blir litt tussete av disse søte små skapningene... Var på kontroll hos legen i dag, alt var mer enn bra med henne der hvertfall! Hun er sterk i nakke, rygg (elsker å leke på magen), oppmerksom og nysgjerrig, prater og styrer på. Merket det godt hos legen i dag, hver gang hun ser ett nytt menneske så skrur hun på alt av sjarm og entusiasme! Er nok litt det jeg merker og, at hun ikke "skaper seg" så mye for meg lengre...hun vet vel at jeg allerede er fortapt i henne:D

Er det andre som har det slik? At baby ikke gidder smile like mye til dere hele tiden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...