Gå til innhold

Hjelp! Legging av 3åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver nå å få 3åringen til å sovne av seg selv i senga. Har alltid sittet ved siden av senga hans til han har sovnet. Det har som regel gått rimelig greit, men har vært vanskelig av og til. Spesielt hvis andre enn jeg legger, tar det tid. Nå er jeg dugelig lei, og vil at han, som "alle andre" bare blir lagt, og finner roen av seg selv. Hadde vanlig rutine med stell og sang og sånn, og så forklarte jeg at jeg skulle gå og sitte på stua like utenfor rommet hans. Ingen høylytte protester, men han har nå kommet ut ca 1000 ganger på en time. Vet han er trøtt. Prøver å ikke bli irritert, følger han tilbake uten noe dikkedikk. Han spretter opp så snart jeg sitter i sofaen. Hvor mye lengre skal vi holde på slik? Skjønner at jeg ikke må gi meg, men NÅ altså, er det nok snart! Ops der er han...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv i noen dager.

Skrevet

Dette er gjerne en stor endring for han siden du etter 3 år skal endre på det. Han vet jo ikke om noe annet så tror at du kanskje må belage deg på at dette kan ta noe tid før han "går med på det".

Det beste er jo som du skriver at han finner roen selv for natten, og det må du hjelpe han med å lære seg.

Syns du skal fortsette med å følge han tilbake, uten å si noe annet enn noe a la : " Nå er det natt og du skal sove, mamma sitter i stuen og jeg passer på deg"

Og ikke bli irritert på gutten-du får bruke tiden før han kommer inn i stuen til å roe ned og telle til 10:-) Om du må følge han tilbake 20 ganger til ikveld så gjør det.

Om gutten gråter eller på noen måte virker utrygg så mener jeg selvsagt ikke at du skal fortsette med dette. Lykke til- håper han sover nå:-))

Skrevet

Yess! Der sover han! Oppå puta der jeg pleier å sitte. :-) Han virket ikke lei seg, syntes bare det var morsomt og løp og hoppet inn på stua, full av energi. Gjelder å ikke gi seg tydeligvis. Spennende å se fortsettelsen. MÅ klare å holde hodet kaldt og ikke bli for frustrert. :-)

Skrevet

Så bra :o) Som du sier: Hold hodet kaldt, husk at han må LÆRE SEG å sovne selv. Han må lære at han er trygg, og at senga er et godt og deilig sted å være, særlig når man er trøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...