Gå til innhold

Hva legger du i det å være psykisk syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det lurer jeg på.. vet jo at en er psykisk syk hvis en har en diagnose som f.eks bipolar, schiofren, posttraumatisk stressyndrom, alvorlig angst, spiseforstyrrelser e.l.

Men hva med alle som er deprimert/nedstemt av og til, ikke føler de mestrer livet helt uten å være direkte syke, sliter veldig med dårlig selvtillit osv?

Er de også psykisk syke, eller har de "bare" vanlige problemer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det går en grense når man ikke lenger mestrer å ha en "normal" livsførsel. Hvis hverdagen ofte er preget av disse problemene og hemmer personen, så tror jeg man kan kalle det psykisk sykdom. Man kan grovt dele det inn i psykoser og nevroser. Pyskoser er alvorligst(feks schizofreni...), mens nevrosene er mildere, om man kan si det sånn. En som føler at han/hun ikke mestrer livet og av og til er deppa/nedstemt kan være syk ja, men det trenger ikke være tilfelle. Man må prøve å identifisere hva feks den dårlige selvtilliten kommer av. Kan det være en form for angst? Angst og depresjoner rammer ofte samtidig. Depresjon som varer over lengre tid og som ikke har noen åpenbar grunn (feks dødsfall, dårlig økonomi, skilsmisse ol.) er unormalt og vil defineres som psykisk syk. Men det er også normalt og ha tunge perioder og føle motgang, slik er livet. Folk som er i grenseland, som du beskriver, bør gå til lege. Ofte skjønner man ikke selv at man er deprimert når alt føles tyngre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...