Gå til innhold

Ulike oppfatninger om vikige spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå vært innom dette forumet og lignende forum en stund. Min oppfatning er at mye av kranglene/ frustrasjonene oppstår fordi man har ulike syn på viktige ting.Blandt annet.

Er biomor og far fortsatt familie, eller fortsatt kun knyttet sammen som foreldre til barna?

Er biomor og ekssvigermor fortsatt familie og derfor naturlig at de ofte er sammen?

er det greit å be eksmannen om at han fortsatt skal være hennes handyman? hvis stemor stadig blir sittende alene med felles barn, mens mannen stiller opp for eksen har stemor noe med det da?

Har biomor rett til å bestemme over hva som skjer under samvær? har stemor isåfall noe med hva biomor bestemmer?

Er det naturlig at faren stiller opp mye ekstra med kjøring, fritidsaktiviteter osv utenom samvær. hvis dette går utover stemor og far sin hverdag og familie har stemor da noe med det?

Er det greit at biomor krever penger utenom bidrag? Burde mannen betale mer? Hvis dette går hardt utover stemor og far sin felles økonomi og hverdag har stemor noe med det da?

Hvis barnet vil at stemor/stefar skal være med på barnehage/skole tilstedninger har bonus foreldre noe med å være der?

Under en konfirmasjon hvor er det naturlig at stemor er? har hun noe med å være med i det hele tatt?

Skal familie julekort ha med kun særkulls barn eller alle barna?

Er det naturlig at biomor ringer til far/ barna under samvær konstant? har stemor og far noe med det hvis det påvirker samværet i negativ retning?

Når stemor og far får felles barn er det riktig å kalle særkuls barnet for storebror/storesøster. Eller skal man holde seg til stesøsken og halvsøsken navn? Er biomor og stefar sine felles barn mer søsken, enn far og stemor sine halvsøsken til særkulls barnet?

Hvis biomor vil være bestevenn med eksen og ringer mye og snakker kun om sitt privatliv. Og stemor synes at relasjonen mellom mannen hennes og eksen blir over grensen intim, har stemor rett til å blande seg inn og be om at mannen begrenser samtaler som ikke har med barna å gjøre?

Har biomor noe med hvordan rom fordelingen mellom barna i stemor og far sitt hjem er? Hvis foreksempel særkullsbarnet har det minste rommet, mens fulltids barn har de største rommene?

Har stemor lov til å si at hun ikke vil at barn(felles eller særkulls) skal ligge i voksen sengen?

Er det naturlig at store særkulls barn har nøkkel til stemor og far sitt hus og kan komme når de vil? har stemor isåfall noe med det?

Hvis stemor ikke orker å ha brudebilder og kort fra mannen og eksen sitt forhold i stua, har hun lov til å si noe på det?

Er det mer akseptert at biomor er sjalu på stemor og eks sitt forhold, enn at stemor er sjalu på biomor og mannen sitt forhold?

er det mer akseptert at biomor snakker stygt om stemor enn at stemor snakker stygt om biomor?

Ser at det blir vanskelig for biomor å respektere stemor sin rolle og stemor å respektere biomor sin rolle og plass i mannen sitt liv. Når man er så uenige på hvor grensene for de ulike rollene går. Ikke rart barna blir forvirra i det hele.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tror mange av spm har mye med forholdet mellom far og bimor og gjøre også. for ser veldig stor forskjell her i huset. sambo har to barn med to forskjellige mødre. og for eksempel er det helt naturlig for oss å være sammen med den ene biomoren på ting med gutten der, men ikke pokker om det blir noe med den andre. den ene kan godt få litt ekstra penger til noe sønnen trenger, men ikke den andre. ene x-svigermor har god kontakt med oss, og den biomoren har god kontakt med moren til sambo. men vi har ikke kontakt med familien til den andre biomoren eller omvent. dette har mye med at den ene biomoren oppfører seg greit mot oss, og da gjør sambo og jeg det tilbake, og vi har gjensidig respekt alle veier. mens den andre moren baksnakker, slenger dritt og gjør alt for å ødelegge både for oss, og mellom oss, og dermed har vi så lite som mulig å gjøre med henne, og hun kan ikke akkurat forvente hjelp fra denne kanten.

Skrevet

Veldig gode og viktige spørsmål. Jeg svarte på alle for meg selv og oppdaget at jeg ikke er så ille:-)

Skulle alle damene her svart på dette, ville det blitt mange utfall, for vi er jo langt fra like, og godt er det.

Hvis vi som familie skulle svart på alt dette, ville vi også fått forskellige utfall, men jeg ser at om stemor og far eller mor og stefar bør være enige i svarene for at familien skal fungere. Oppfatter det ofte slik (og også hos meg) at det er stemor som setter alle regler for nyfamilien og at alle må rette seg etter de for at hun ikke skal bli oppgitt. Brytes reglene oppfører barna eller mammen seg urettferdig mot henne selv om han føler at det var rettferdig mot barna. Far sine følelser for barna sine blir tråkket på i for stor grad.

Jeg vil derfor legge til spørsmålet: Har stemor lov til å bli sjalu på fars følelser for/at han er glad i barna sine?

Skrevet

Har stemor lov til å bli sjalu på fars følelser for/at han er glad i barna sine?

Trenger det nødvendigvis å handle om sjalusi. Det finnes fedre som er lekeonkel for særkullsbarna sine. Det har vært veldig mange historier om det, jeg skal ta et eksempel.

En kvinne skrev inn her og fortalte om sin mann som hadde 2 barn fra tidligere, en jente på 4år og en gutt på 7-8år. Sammen med henne hadde de en liten baby. De hadde vanlig helgesamvær på papiret, men stadig ringte mor til barna for at de hadde lyst til å komme på besøk uten om samvær. Det hadde sikkert vært greit og burde være det også, men i det barna kom inn døra gikk far og sønn for å spille dataspill og stemor ble gående med en liten baby og 4åringen uten noe hjelp av far. Det var heller ingen som spurte stemor om det var greit at hun skulle passe stedatteren sin i tillegg til å stelle hus og hjem alene.

Her inne blir dette kalt sjalusi og oppførselen av far sett på som ok. Det er klart at han skal være sammen med barna sine som han ser så lite som flere ganger i uka + annenhver helg. Hun kan jo bare flytte om hun ikke tåler at barna hans er der. Problemet her er jo ikke barna hans sitt tilstedeværelse, men at far velger å koble ut familielivet og de 2 andre barna for å leke med sønnen sin.

Så denne sjalusien kan bunne i noe som mange ikke ville funnet seg i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...