Gå til innhold

uenige om barneoppdragelse... råd?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo er meget uenige når det kommer til barneoppdragelsen..

Han er meget opptatt av å ha det rent å pent.. samme er jo jeg men ikke på et unaturlig plan...

 

f.eks.. Jeg gir min lille jente på 13 mnd kjeks som hun springer rundt her å spiser... han mener hun bør sitte i stolen hver gang hun får noe å spise..

 

Når vi spsier felles måltid.. mener jeg at hu skal få skje å prøve å spise litt selv iblandt.. slik hu lærer dette... dette ender somregel opp med mye gris å graps.. (men slik er det vell for alle?) Mens han mener at vi bør mate henne med skje selv...

 

Ellers blir det jo et problem her i hjemmet når jeg ikke er så nøye med å gi henne kjeks/litt puffet ris iblandt på gulvet eller når hun springer rundt her... hun pleier ikke like seg i spisestolen sin ..

 

Min sambo rydder så og si hele dagen.. vakser en flekk her og der.. jeg har rådet han mange ganger til å la slikt forekomme å heller ta siste oppryddning når kvelden kommer...

 

nå venter vi barn nr 2 om noen mnd.. så... jeg er veeeldig redd for hvordan dette kan ende..

 

gi meg råd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med din sambo når det gjelder HVOR man skal spise.

 

Helt unødvendig å la henne springe rundt med kjeks. Du gjør det vel ut fra tanken om at "ellers får hun ikke i seg nok mat". Men det stemmer bare ikke. Hun vil helt sikkert ta til seg nok næring, selv om dette bare tilbys ved bordet. Og hun kommer selvsagt til å like stolen sin bedre hvis det bare er der hun får mat.

 

 

Når det gjelder HVORDAN man skal spise, er jeg enig med deg. La henne få prøve å spise selv, om hun ønsker. Du kan godt mate henne samtidig som hun har en skje i egen hånd og prøver med denne.

 

Mye gris og graps får man tåle, så lenge det begrenser seg til området rundt stolen hennes.

Gjest Antarctica
Skrevet

Enig med Prinsdal her.

Små barn skal ikke "beite" og løpe rundt med mat. Mat serveres når det er måltid, og måltid er en avsluttet seanse når man forlater stolen. La evt maten bli stående litt hvis hun angrer og vil spise restene. Ikke send dem med henne ut i verden. (Tenk deg at du er mor til 4 på denne måten - går det an? eller at en hel barnehage driver sånn - ville du sendt barnet ditt dit...?)

 

At hun griser og kliner litt er bare naturlig, det er slik de lærer. Rotet blir jo lokalisert til ett eneste sted. Og da er det fort gjort å tørke opp. Selv begrenser vi hva slags typer mat vi gir vår ettåring - han får f eks aldri saus!! Å mate et 13 mnd gammelt barn med skje er opplæring til hjelpeløshet...

Skrevet

jeg forstår jo hvorfor han vil at hun skal spise i stolen sin.en god vane å ha og sparer dere for masse jobb..men litt gris og smuler må man jo regne med når man har barn:)men jeg er helt enig i at hun bør få lov å prøve å spise selv .kansje løsningen er å gi og ta litt?Du setter hennne i stolen når hun spiser og han tåler at hun spiser selv i stolen.. selv om det blir gris og søl rundt og på henne.hun lærer jo ikke hvis hun ikke for prøve..

Skrevet

Jeg er enig med de over her med tanke på de to situasjonene du beskriver over.

 

Hvordan dere skal klare dere når nr 2 kommer finnes det ingen fasit svar på men kanskje du kan få tips utifra hvordan jeg gjør det. Jeg er nok som din mann, vil ha det rent og ryddig også med barn i huset. Vi har et kassesystem til lekene som fungerer så utrolig bra med tanke på rot med leker. Utenfor barnas rekkevidde står det 5 kasser med leker. Hver dag får de lov å velge en kasse de kan leke med. Dersom de vil bytte kasse må første kassen ryddes opp. Dette gjøres helt automatisk her. Med 5 kasser får barna "nye" leker og jeg får mindre rot. Bøker, maling, tegning, baking osv kan de også velge men da må vi rydde opp kassen først.

 

Når det gjelder mat så spiser vi kun på kjøkkenet. Ungene griser, men det er ikke store området å vaske/rydde etter måltidet. Vi spiser alltid sammen fordi jeg syntes det er viktig og hyggelig. Når jeg rydder av bordet osv tar jeg en rask vask på gulvet.

 

Jeg støvsuger hver dag og eldstemann har sin egen støvsuger. Han syntes det er såå gøy å støvsuge. Husarbeid er en lek her i huset. Vi har på musikk, danser, synger og ler mens vi vasker og koser oss.

 

Ute gjør ungene som di vil, men vi rydder alltid opp det vi har lekt med sør vi går inn. Spyler de med hageslangen om de er fulle av søle.

 

For meg virker det som om han vil ha det ryddig og rent mens du ønsker å bruke tiden på ungene. Det går fint å kombinere. Jeg får hvertfall alltid skryt av at jeg har det rent og ryddig og så aktive på samme tid oppdragne unger. Begge er en drøm å ha med på besøk.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Får ungen din lov til å løpe rundt å spise, så vil jeg helst ikke ha deg på besøk.......

 

spise gjør man ved bordet (eller ev. på fanget i nødstillfeller) - også kjeks o.l.

 

når det gjelder å lære å spise selv - det må de jo, men det skal skje ved bordet!

Skrevet

Jeg har deg gjerne på besøk, selv om ungen får lov til å løper rundt og spise hjemme hos deg. Men hos meg får hun selvf ikke ta med mat ut av kjøkkenet. Dét aksepterer hun nok :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...