Gå til innhold

kan dere med astma barn hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ei tulle på snart 18 mndr med astma. hoster ikke noe særlig på dagen, men så fort hun blir lagt i sengen er det full hosting til hun brekker seg. gått på ventoline og fluitide siden januar, men har blitt mer og mer hosting den siste tiden. vet ikke om hun får i seg medisinen ordentlig heller. (optichamber) har hevet senge enden på senga hennes også uten at det ser ut til å hjelpe. har hørt noe om luftfukter, er dette noen man må kjøpe eller er det noe man får leid? blir snart gal av denne j...... hosten.... noensom har hatt det sånn, og evt har vokst det fra seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minsten på 3 år har "barne astma". Vi regulerer medisinen alt etter hvordan pusten hans er. Hoster han mye, dobbler vi medisin dosen.

Luftfukter har vi dessverre ingen erfaring med.

Skrevet

Hei :) her vi bor nordvest i landet så er det ikke bra for astma pasienter nå :( jenta vår har det slett ikke bra.. så det kan være at hun reagerer på værskiftet. Jenta vår reagerer på værskifte og kulde.. Du bør få en legetime til henne fort som mulig. Hun skal ikke hoste om hun er riktig medisinert.

Gir du henne ventoline bare morgen og kveld? Regner med det står du kan gi henne 4 ganger om dagen eller noe så da hadde jeg frem til legetimen gitt henne så mye som legen har satt opp som maks dose.

Luftfukter hadde jeg IKKE prøvd siden astmatikere har det best i tørt klima..

Viktig at hun får i seg medisin skikkelig, hvis ikke så kanskje dere burde prøvd forstøverapparat. Det er lettere til disse små tuppene :)

Skrevet

Lillebror på 20 mnd har også astma. Vi øker også dosen når han hoster og er urolig om nettene. Da sover han som regel bedre samme natt. Han går og på ventoline og flutide.

Har heller ingen erfaring med luftfukter.

Skrevet

ok.takk for svar. kanskje jeg skulle øke dosen litt frem til jeg får legetime.

Skrevet

Hei. Alle mine 3 barn har astma. Minstemann er veldig plaget. Bruker forstøver den meste av tiden. Anbefaler deg at du støvsuger sengen/madrassen til barnet ofte. Lufter ofte på soverommet og unngå bamser ol i sengen. Bamsene er støvsamlere og er veldig irriterende for barnet vist det er tett. Når du har astma barn kan du også søke hjelpestønad. Du har mere arbeid med et astma barn enn om barnet hadde vært frisk. Jeg fikk sats 2 med vurdering på sats 3. Sønnen min er ofte plaget med luftveis infeksjoner og trenger mye pleie når han blir syk. Han får forstøver vær 3-4 time. Han har 3 sorter medisin på forstøver og tar ca 1 time vær gang å gi han det. Han er heller ikke så villig til åta medisinene sine så man må ofte være flere på å holde han. ET SLIT........

Vi prøvde med luft fukter i huset men måtte fort pakke den bort. Damp/fuktighet er ikke særlig bra for astmatikere. Vi innvisterte i varmepumpe som er egnet for astmatikere. Den samler finstøvet i filter som vi støvsuger og vasker ofte. Merker stor forskjell på astmaen til alle barna og meg selv.

Håper du ble litt klokere. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...