Anonym bruker Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 Det sies jo at kvinner taper lønnskampen pga barnefødsler, dvs de ender opp med dårligere lønn jo flere barn de har, i forhold til de som har færre barn. Skal visst være både pga fødselspermisjoner og fordi de med høyere utdanning ofte får færre barn enn de uten utdanning/med lav utdanning. Stemmer dette for dere? Hvor mange barn har dere og hva er lønna deres?
Gjest Skrevet 12. april 2009 #2 Skrevet 12. april 2009 Jeg har nå hørt litt motsatt også jeg, at kvinner med høy utdanning og godt betalte jobber gjerne får ange barn. Jeg er vel ganske gjennomsnittelig her, har en mellomlang høyere utdanning (5 år), gjennomsnittslønn (ca 385 000 kr i året nå fra mai av) og 3 barn. nå får vi 4 barn snart da, så da beveger jeg meg vel litt ut av gjennomsnittsfeltet her, men sånn ellers da ;-) Jeg tok utdanning mens de tre barna våres var i magen/baby/småbarn og kom meg derfor litt senere ut i arbeidslivet enn mange andre, var 27 år, men tilgjengjeld får jeg nå kun en permisjon fra jobb da, så når jeg er tilbake i jobb neste vår/høst som 29 åring har jeg mange gode år foran meg som arbeidstaker og evt videreutdanne meg om jeg ønsker det. Ser i hvertfall ikke på "mange" barn som noe hinder for utdanning og mulighet for en god jobb med mange utfordringer.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2009 #3 Skrevet 12. april 2009 Jeg syns faktisk det er rettferdig om det er sant at kvinner med barn har mindre lønn enn de som ikke har barn. De som har barn har fått sponset et år(+/-) fri for å ta seg av ungen, mens de som ikke har barn har måttet jobbe hele tiden. I en allerede overbefolket verden burde man ikke bli belønnet for å få flere unger, men heller omvendt, man skulle ha måttet betale en avgift for å få unger.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 ehhhh... har ikke de barna du snakker om en far?? Hvorfor skal ikke faren tape på å få barn, også?
Sånn kan det gå Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 Tror nok dette har noe for seg statistisk sett, men vet vel ikke helt om det stemmer for min del. Jeg har selv 8 barn og tjener 430 000 i året.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2009 #6 Skrevet 12. april 2009 Selvfølgelig skal han også tape på de ukene han er borte i fødselspermisjon! Men det var snakk om kvinner i innlegget.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Da antar jeg det er greit at du lar være å tilbringe tid på sykehjem når du blir gammel, siden du hverken har produsert noen til å ta vare på deg, eller noen som kan sørge for at samfunnet generelt går rundt i framtida?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2009 #8 Skrevet 12. april 2009 Jeg har da "produsert" barn, hvor står det at jeg ikke har barn? Men jeg er ikke av den oppfatning at man gjør samfunnet en tjeneste ved å få barn, så kostnader med å ha barn burde man måtte stå for selv. Og ja, barnetrygden går inn på en konto hver måned, som skal gå til utdannelsen til ungene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå