Gå til innhold

Hva skal jeg lage til mann og barn i dag da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De kommer hjem i 3-5 tiden en gang (får nærmere beskjed etterhvert) etter hyttetur og er sikkert sulten. Jeg har det meste av primæringredienser liggende (melk, mel, pasta, ris, noen egg ol), 2 pakker kjøttdeig, en kylling, poteter, gulrøtter men ikke andre grønnsaker, salat-ting og sånt. Har ikke løk eller hvitløk. Maten må være barnevennlig :-) Noen med noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha pastasalat i dag, etter å ha vært oppvarta med kraftig middag i alle dager, så er det godt med noe lett ;)

Skrevet

Hva med kjøttkaker eller karbonader med ris eller pasta og en god saus?

Skrevet

Jeg skal lage en form med noe godt... Hva man kaller den er så forskjellig.. Men noen sier brennende kjærlighet!!

Jeg koker potetmos, grønnsakspose og kjøttdeig (karbonadedeig) Med ost på toppen og gratinerer dette! Kjempe godt og enkelt og veldig kos.....

Men kanskje du ikke hadde grønnsakspose? Hmmm

Skrevet

Nei, ikke potetmos heller egentlig, og orker ikke lage det selv ;-) Får huske det til en annen gang i stede.

Kjøttkaker eller karbonader kunne kanskje vært noe, ungene er veldig glade i sånt i hvertfall :-)

Barna mine spiser en del av det som er i salat, men tror verken de, mannen eller jeg ville klart å bli helt mett av bare salat, da måtte vi hatt noe til.

Skrevet

* Pai med stekt, krydret kjøttdeig og salat til

* Ovnsbakt kylling, potet og gulrot. Med salat til....

* Kjøttboller med pasta

Skrevet

Å, kjøttboller med pasta hørtes deilig ut, med litt salat til kanskje, men har du noen gode forslag til saus? Er sånn som må ha litt saus på pasta eller ris, ellers får jeg det ikke ned ;-)

Skrevet

Har du hermetiske tomater?

Da lager du bare en enkel tomatsaus av det. Salt, pepper, urter: f.eks oregano, basilikum, timian, litt buljong(1/2 terning er nok til 1 box tomater) 1 ts sukker.

Eller så kan du lage en saus av stekssjy fra kjøttboller, melk og fløte(har du ikke fløte så går det fint ;) Creme fraiche/sæterrømme er og godt i!). Ha i en dæsj sennep, salt, pepper, timian.

Skrevet

Jeg har faktisk begge deler, både tomater på boks og fløte, til og med et halvt beger med rømme(lettrømme riktignok) og sennep! Luksus i dag, hehe...

Er mest glad i litt kremede sauser til pasta, så da tror jeg nok det evt blir nr 2 :-) Takk for forsalg!

Skrevet

Bare hyggelig!

Blir ekstra godt hvis du trekker bollene litt i sausen ;-)

Lett rømme skiller seg ved varmebehandling så den ville jeg ikke brukt til koking av saus. Bedre på salaten da!

Ha en fin søndag :)

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Vi spiste noe nydelig hos mamma her i går - koteletter med hasselbackpoteter, ovnsbakte grønnsaker og fløtesaus... Kan sikkert lages til kylling e.l. også.

Hasselbackpoteter:

Skrell litt store poteter, del dem i to. Skjær dem i tynne skiver, men ikke helt gjennom, hvis du skjønner... Skivene skal altså henge sammen i bunnen. Pensle med smør, ha på salt og pepper, legg dem på bakepapir på en stekeplate. Stek i 25 min eller til de er møre på ca 210 grader.

Grønnsaker:

Skjær det du har av grønnsaker (gulrøtter, squash, tomat, hva du nå har) i store biter. Legg i en ildfast form, ha over olje. Stek i ovnen på 210 grader i 10-20 minutter, til de er møre.

Saus:

Finhakk sjampignon, paprika og løk (så du ikke hadde det, kan sikkert sløyfes). Fres det i smør i en gryte. Ha over en boks med matfløte, krydre med buljong, salt og pepper. Ha sausen i en foodprosessor til grønnsakene er veeeldig finhakkede. La sausen trekke litt til.

Kjempegodt=)

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Evt pasta med oste/urtesaus og bogskinke.

Kok opp pasta (tagliatelle eller spagetti).

Skjær bogskinke (evt pølse eller bacon) i små terninger.

Skjær paprika, løk, sjampignon eller andre grønnsaker (kan fint bruke gulrøtter også) i små terninger.

Stek baconet hvis det er det du bruker.

Hvis ikke, begynn med å steke grønnsakene i smør. Ha oppi kjøttet.

Ha over en boks med fløte, og krydre med hvitløkspulver (kan sløyfes), pepper, buljong og masse grønt krydder (Oregano, basillikum, persille, gressløk, det du har i skapet). Ha i ca 1 dl vann.

Ha over noen spiseskjeer revet ost, gjerne parmesan, og la det trekke på svak varme.

Tar 15 minutter og er kjempegodt=)

Skrevet

Vi skal ha pizza i dag etter to dager med lammestek. Så blir det fisk i morgen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...