Gå til innhold

Hva er galt med babybjørn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at så mange her inne "ALDRI kommer til å bruke den dritten" osv, jeg brukte denne til førstemann for tre år siden og synes den var helt topp... Noen som kan forklare??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den feilbelaster ryggen og hoftene til babyen. Dette er nok ikke så farlig om man bare bruker den litt, men jeg fikk forklart at det kan gi senskader dersom man bruker den mye (over 20-30 minutter daglig), altså større risiko for at barnet vil slite med rygg og hofter i ungdomsår og som voksen. Er samme med slike gåstoler og hoppehusker. I tillegg fordeler den ikke vekten så gjevnt på den voksne som bærer slik at det fort kan gi verkene skuldre.

Vi brukte BB litt med førstemann og tildels med andremann siden vi ikke hadde hørt om andre alternativer, men jeg brukte den lite siden jeg fikk så vondt i skuldrene av den. Med tredjemann sydde jeg meg en MeiTai, noe som ligner litt på BB, men hvor babyen sitter ergonimisk riktig (knærene høyere enn hoftene) og hvor vekten blir gjevnt fordelt utover på den som bærer. En helt ny verden for meg i hvertfall, plutselig kunne jeg bære i timesvis om jeg ville uten å bli sliten, og selen er like kjapp å bruke som en BB og tar enda til mindre plass :-) Viktigste er vel likevel at den ikke feilbelaster hofter og rygg til babyen slik at man kan bruke den ubegrenset mye og helt fra nyfødt-tiden av, noe man ikke kan/bør med en BB.

Skrevet

BB er hvertfall veldig vond å bære i. Jeg hadde rygg- og skuldersmerter i en uke når jeg brukte den....

Skrevet

Brukte BB masse til jenta vår og var superfornøyd. Hun ble bært MYE i den og har da så alldeles ikke senskader. Jeg prøvde både elastisk bæresjal og andre typer bæreremedier. Men BB er mest praktisk syns jeg så det var den som ble brukt. Jeg hadde active-varianten med støtte i ryggen, fikk ikke vondt i skuldrene av den.

Mange meninger om dette men jeg syns hver og en får finne det som passer best for seg!

Skrevet

Hvor gammel er hun da? Senskader er jo 13-14 år og oppover, og det er ikke gitt at det blir sånn, men man øker riskikoen for det. Blir litt som å si at alle gravide kan røyke trygt under svangerskapet for det gjorde jeg og min unge er helt fin.. Er sjedent man vet om hvem det ikke går like bra mde på forhånd. Nå er nok jeg mer enn normalt bekymret for ting som kan skade ryggen da siden jeg selv sliter med vond rygg og bekken som voksen og ikke unner mine barn dette.

Skrevet

Haha..

Tenker det er vanvittig mange unger som skal slite med skader, da.. BB har jo solgt endel av disse. Synes aldri jeg ser noen bære i noe annet. Merkelig at de selger så mye hvis de er så skadelige som enkelte påstår...

Skrevet

Er jo bare potensielt skadelig om man overdriver bruken ;-) Heldigvis får en vel si, så får de fleste voksne vondt av denne når det er gått omtrent så lang tid som det er anbefalt maks pr dag.

For en del år siden var det veldig in med gåstoler til babyer, er mange fra den generasjonen som nå er voksne os sliter med ryggen, men man vet jo ikke om dette er (en av) grunnen da. Først nå er det begynt å komme advarsler mot slike.

Tidene går fremvoer, vi lærer stadig noe nytt. For 30 år siden visste man ikke at røyking under svangerskapet var skadelig, nå vet man bedre, men er fortsatt ikke forbudt for gravide å røyke. På 70-tallet når det var ca 1/4 av antall biler på veien i forhold til i dag, døde ca 80 barn i trafikken hvert år, så lærte man litt om bilsikring, og i dag dør ca 3-4 barn i trafikken hvert år. På 80 tallet døde en del barn i krybbedød fordi de lå på magen, så fant man ut mer og anbefalte ryggleie i stedet, antall tilfeller med krybbedød sank med ca 95%. Poenget er bare at man hele tiden oppdager nye ting, og det tar gjerne litt tid før man ser konsekvensene eller virkningene av det. NÅ vet de at BB seler antagelig ikke er det beste for babyens hofter og rygg om den blir brukt for mye på den dag, så hvorfor ikke ha det i bakhode når man skal kjøpe inn en bæresele og kanskje helelr velge noe som er bedre for barnets rygg?

Jeg ser flere og flere som bruker sjal og MeiTai jeg, så gi det en 5-10 år til, så tror jeg dette vil være flertallet jeg :-)

Skrevet

Da høres det ut som om en manduca, jetpack eller annet formsydd kunne vært noe for deg. Like enkelt som BB og bedre for barnets rygg.

Skrevet

Jeg har BB fra første ungen som jeg kjøpte den da vi skulle på ferie, og da er den helt super når man skal inn og ut av fly og gå rundt på flyplass ol. Men jeg har aldri brukt den ellers, liker ikke å gå å bære på baby, syns vogn er mye bedre for både meg og ungen, og begge slipper da eventuelle belastninger.

Så denne gangen kommer jeg til å ta fram BB igjen, når vi skal på reiser ol.

(har en søster som sverger til bæresjal, men det er ikke helt tingen for meg, hun liker forresten ikke vogn. ) Så folk er forskjellig.

Skrevet

Når det kommer til senskader, så vet jeg jo enda ikke med min datter, men jeg og min brødre ble alle bært i BB da vi var babyer, og ingen av oss har hatt noen problemer med rygg eller hofter, vi er nå voksne to av oss og minstemann er 13.

Jeg tror nå helst det er litt hysteri, og at man godt kan bruke BB på babyene fra de er ca 6 uker gamle.

Skrevet

Da lurer jeg på hvor man kan finne objektiv informasjon om disse senskadene som direkte følge av bruk av BB bæresele - og hvor man finner objektiv informasjon om at div bærasjal er så mye bedre? Noen som vet... eller har alle bare "hørt det"?

Skrevet

Tusen takk for alle svar!!!

Ser at dette er en engasjerende debatt og må si helt ærlig at jeg ikke hadde hørt om dette med senskadene før no!

Skal sjekke litt mer ut om disse andre bære-anretningene no tenker jeg! :)

Skrevet

Vil bare si til dere som fikk vondt i skuldre av BB, er dere HELT sikre på at dere har tatt på den riktig? Veldig mange jeg ser ute som bruker BB har det krysset på ryggen alt for høyt, og da vil selvfølgelig skuldrene få overbelastning... Det krysset skal være midt på ryggen, nederste delen hvor skulderbladene er... Jeg jobber i barneutstyrsbutikk og ser mange med BB og har sagt ifra til mange hvor jeg ser de har den på feil... De merker STOR forskjell så fort jeg har endret på det for dem... ;-) Men jeg er enig i at det er ikke det beste for ryggen til baby! Jeg vil heller anbefale bæresjal for der kan baby ligge de første ukene og avlaste ryggen helt! :-)

Skrevet

jeg bruker ikke babybjørn fordi den er vond! for meg og for ungen.

jeg har prøvd litt vitenskapelig jeg da. hehe. prøvd litt forskjellig, sammenlignet. Og BB er den desidert verste bæreselen jeg har prøvd. Rett og slett ikke verdt prisen!

jeg har også lest mye om forskjellige typer bæreseler osv, og BB er ikke direkte farlig for barna med mindre de er DISPONERT for hofte/ryggskade, uten om ved overdreven bruk, selvfølgelig, -men om barnet er disponert, vet vi faktisk ikke før etterpå.

Når det finnes fullgode alternativer, der du slipper følge med på klokken for å se om du har båret for lenge eller ikke, som er mer komfortabelt for meg, mer komfortabelt for ungen, OG både stiligere og billigere, er jeg ikke så vanskelig å be. hehe.

Du kan finne en del debatter og kildehenvisninger ang BB på www.barnvedhjertet.no/forum bare søk på babybjørn der inne. eller "ergonomisk korrekt bæretøy" eller lignende..

Men for de som syns BB er topp, så bruk iallefall for all del bæreselen innovervendt. Barn kan bli overstimulert veldig lett fremovervendt...

oioi. nå skriver jeg så dritlangt igjen.. hehe. sorry. bæring engasjerer meg!

Med en datter med KISS så har bæretøyet vært uvurderlig for oss, og lat som jeg er, gidder jeg ikke drasse den tunge vogna over alt jeg.. hehe. Baby på ryggen, en bleie i baklomme og ut på tur, har vært vårt motto!

Skrevet

Jeg synes Babybjørn var vond og ekkel å bruke. Dessuten synes jeg den var for trang til babyen. Ergonomisk sett er denne selen ikke særlig heldig for barnet.

Skrevet

Jeg ser for meg at Babybjørn blir som å sitte på en sykkelsete for babyen - all vekten i skrittet. Selv sitter jeg ikke spesielt godt over tid på sykkelseter..

Manduca og Ergo, sjal og meitai gjør at man vår belastningen fordelt utover, man sitter ikke med vekten kun en plass.

Skrevet

Men jeg skjønner bare ikke helt hvorden Mei Tai har bedre støtte enn Baby Bjørn... Sånn for hofte og rygg... Jeg synes det ser ut som om barnet sitter på samme måte i begge bæreselene... Eller er Mei Tai anbefalt fordi det er den som er på moten nå? ;-)

Jeg for min del komme til å bruke bæresjal eller BB... Bæresjal om jeg skal bære lenge og BB om det er noe jeg må slenge på meg fort...

Skrevet

De sitter overhodet ikke på samme måte i en BB som en MT. I MTen sitter barnet med knærne høyere enn rompa, noe som gjør at vekten fordeles ergonomisk riktig. Ungen henger etter skrittet i BB. I tillegg sitter ungen tettere inntil bærer i en MT, hvor de ellers ville sittet med vekten hengende ut fra bærers rygg i en BB.

Hva med å bruke en manduca, erco, beco eller annen formsydd sele i stedet for en BB. Det er like enkelt, og man trenger ikke knyte. I tillegg sitter barnet riktig i disse bæreanretningene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...