Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 32 og jobber 100% som dekoratør i møbelbutikk. Har gått fint til nå. Har fått noe hjelp med bæring men har også gjort mye selv. Kanskje mer en jeg burde som jeg nå har veldig dårlig samvittighet for. Har de siste 2 ukene følt meg veldig gravid og med en mage som føles øm, får vondt når jeg bøyer meg. Føler at mensen er på gang men vet jo at det ikke er det. Skulle gjerne trappet ned noe de siste 5 ukene. Vet det er store omgjøringer som venter meg på jobb etter påske. Blir sliten av bare tanken. Har time hos jordmor til uken. Kan hun sykemelde meg feks. 20% eller må jeg til lege for det. Humøret er litt dalene også nå som jeg ikke fungerer som før. Jeg vil jo være den som fikser alt. Men nå tror jeg det snart sier stop.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

alt sånn er jo individuellt hva man orker og ikke..

er førskolelærer og jobba hundre prosent til eg gikk ut i permisjon.

er nok litt den som vil fikse alt, men eg følte også at formen tillot det....

så det må man nok bare kjenne på selv hva man klarer og ikke.. det er jo den i magen som er det viktigste:-)

Skrevet

Enig i at det er individuelt hva den enkelte orker.

Jeg har ikke vært sykemeldt, og gikk i 100% stilling til 3 uker før termin. Nå har jeg permisjon, og nyter det, for var litt sliten på slutten, og det var deilig å kunne tenke på beibien i magen istedenfor jobben, 9 dager til termin i dag:) Hadde i begynnelsen litt vanskelig for å innse at ro og hvile er viktig, ville være like effetiv og driftig som tidligere, og det gikk utover psyken og humøret og gjorde at jeg noen ganger gruet meg for å gå på jobb. Men på jobben var de forståelsesfulle når jeg fortalte litt mer om hvordan formen til enhver tid var. Jeg har kontorjobb, og kunne ta dagene litt etter dagsformen, slik at jeg kunne ha en dårlig og mindre effektiv dag, uten å ha dårlig samvittighet for det. Har også fleksitid, og det hjalp jo slik at jeg kunne tilpasse dagene etter formen. Overtid overlot jeg til de andre.

Leste en plass på nettet at ca 60% av gravide blir i større eller mindre grad sykemeldt i løpet av svangerskapet. Om du ønsker sykemelding tror jeg det er legen som må ordne det, men kan jo være kjekt å diskutere litt m jm først, de er ofte mye triveligere enn legene er nå min erfaring...

Det er uansett viktig å lytte til kroppen, og innse at man ikke mestrer alt like bra og effektivt som før. Ikke slit deg ut! Og det er viktig at omgivelsene også skjønner det. Jeg ville tatt en prat m sjefen om jeg var deg, forklare situasjonen, og at du føler for å roe ned litt, og høre hva de evnt kan gjøre for å tilpasse arbeidsdagen din litt bedre, det har de jo også plikt til. Om du kan ta flere pauser, roer tempoet litt og droppe tyngre oppgaver uten dårlig samvittighet, orker du kanskje jobbe lenger. Løfting og omøblering kan du jo uansett ikke drive på med i samme grad som før - husk babyen i magen er viktigst, og selv om du ikke mestrer å være like effektiv på jobb, så er det fordi kroppen din har mange andre ting den skal mestre for tiden!

Skrevet

Ble sykemeldt 20% i uke 18..(var så sliten at jeg gråt på jobb) Er hjelpepleier på en dement avd..

Så har jeg vel økt sykemeldingen ganske gradvis.. Ble 100% S.M. i uke 32.

Er godt å kunne slappe av når det trengs.. :)

Legen må nok ordne med sykemelding, men du kan snakke med jordmor først.

Skrevet

Jeg er 34 uker på vei om et par dager, og er fortsatt i full jobb.

Jobber på kontor så det går forholdsvis greitt, men vondt å sitte og klarer ikke gå noe sørlig på grunn av bekkenløsning.

Men Har nå bare tre uker igjen på jobb før jeg går ut i permisjon så biter tennene sammen og skal klare det uten å bli sykemeldt :)

Litt av grunnen er at i mitt forrige svangerskap for tre år siden var jeg sykemeldt siste halve året av svangerskapet på grunn av ekstrem svangerskapskvalme... og det var et stort nederlag for meg følte jeg. Men uansett kunne jeg ikke gjøre noe med det, måtte ha sondernæring og var flere ganger innlagt :(

Så derfor er jeg bare kjempeglad for å jobbe lengst mulig denne gangen :) (jeg hater å gå hjemme, kvir meg til permisjonen)

Jobben min er heldigvis ikke preget av tunge løft og slikt , noe det var i forrige jobben jeg hadde.

Så tror det har mye å si på hvordan form vi er i og hva vi klarer.

Skrevet

Jeg er 35+3 idag, og jobber fortsatt 100%. Jobber administrativt, dvs. jeg sitter mye foran en PC, så det har gått greit fram til nå. Nå er det bare 2 uker igjen før permisjonen starter, så jeg satser på at jeg skal klare å være i jobb til da, selv om bekkenet krangler nokså mye nå. Jeg har tre barn fra før, så det er nok å henge fingrene i hjemme også - på en måte er det godt å være på jobb fremfor å være hjemme :)

Skrevet

Jeg jobbet 100% , i tillegg til å ha diverse frilansoppdrag, helt frem til permisjonsstart. Har også jobbet litt med frilansoppdrag etter at permisjonen begynte. Jeg har aldri vært i så god form som de gangene jeg har gått gravid, så jeg har hatt mulighet for å jobbe mye gjennom begge svangerskapene :-)

Skrevet

nå har jeg bare 80% jobb..

er i uke 30..så har 7 uker igjen før jeg begynner på permisjonen..

slik det ser ut nå, kommer det til å gå helt fint..

*bank i bordet*

jormor har vært veldig villig til å sykmld meg fra første kontroll når hun fant ut at jeg var frisør.. haha.. men jeg har ikke tenkt å sitte hjemme når jeg er i god form..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...