___ Skrevet 11. april 2009 #1 Skrevet 11. april 2009 Alle, til og med elevenei norsk skole klager over at det er for mye uro i timene ol. Det er jo ikke så rary når læreren ikke har noen disiplieringsmetoder tilgjengelig, ingen kan måtte gå om igjen og alle barn skal integreres i samme klasse. Jeg synes læreren burde få større fullmakt til å sende barn på gangen, gi straffelekser og gjennsitting. Det tror jeg hadde gjort mer godt enn vondt. Jeg synes også det burde åpnes flere spessialskoler for elever som har så store problemer at det gå ut over medelevene. Hvordan mener dere regelverket for skolene burde være?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2009 #2 Skrevet 11. april 2009 Ja til mere makt til lærere! Feilen i dagens samfunn ligger i at barn ikke får disiplin nok. Det begynner å bli et fremmedord. Barn vet allerede på barnehagen at ingen kan "snakke til" dem.
___ Skrevet 12. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2009 Men hvilken makt? Spanskrøret har jeg ikke noe ønske om å gjenninnføre og gjennsitting/parade er vel lite vits i disse SFO tider?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 Det er sikkert noe i dette, men det handler jo først og fremst om hva barn lærer hjemme da. Hvis ungene ikke har fått oppdragelse de første seks åra, er det jammen ikke lett å få styr på 30 unger med fri oppdragelse. Dette er et foreldreansvar og mange flere burde oppdra ungene sine. Ikke liksom vente til de begynner på skolen.... Det er for dumt. Nei, sett i gang alle sammen. Det er foreldrene som har hovedansvaret.
Gjest Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 Jeg mener at det blir feil å ty til straff. Jeg jobber selv som lærer på ungdomsskole og det er kun i spesialtilfeller hvor dette er en avtale med foreldrene at vi f.eks gir streaffelekse (en elev med spesiell diagnose, foreldre ber om at vi løser det slik). Da har jeg mer tro på å belønne positiv atferd og at vi som lærere må klare å legge opp til undervisning som er skiftende nok for elevene til at de klarer å holde på konsentrasjonen og gjevnt over følge med. Mitt synspunkt er at noe av det største problemet ligger i at lærere stadig får flere arbeidsoppgaver som vi blir pålagt å gjennomføre, men uten at timetallet med undervisning går ned, dermed blir mange overarbeidet og det blir høyt sykefravær. Dette fører igjen til mye vikarer og det er HER problemene starter synes jeg. Mine elever er gjevnt over veldig rolige og greie i mine timer, jeg har faktisk aldri hevet stemmen overnfor dem, men kan likevel få dem til å være helt stille og jobbe rolig bare ved å be dem om det, fordi de kjenner meg, er vandt til meg og tilbringer mye tid sammen med meg (har dem i mange fag, men klart, første ukene var det litt uro, inntil vi ble kjent, det må en regne med). Er jeg derimot borte en dag og de har vikar får jeg klager på at de bråker, ikke hører etter, ikke jobber osv, og jeg husker jo at det var slik da jeg selv var elev også, at de faste trygge lærerene stort sett hadde god disiplin over oss, mens vi bråkte når vi hadde vikarer. Jeg tror ikke løsningen ligger i straff for elevene, men i å gi lærerne mer fred til å gjøre jobben sin i stede for å lesse dem ned med stadig mer papirarbeid som vi ikke har overskudd til å ta på toppen av alt. Gi mer stabile timeplaner med færrest mulige lærere inne i en klasse, minst mulig vikarer.
Gjest Skrevet 12. april 2009 #6 Skrevet 12. april 2009 Støtter Alva, og vil tilføye at et godt og tett samarbeid mellom hjem og skole er alfa og omega for å få til en god opplæring. Noen av de elevene som sliter mest er også de som ikke har optimale forhold hjemme, og trenger mer enn de andre å møte respekt og positive forventninger på skolen. Det HI skisserer vil kun føre til at problemene blir større for de som alt sliter. I skolen skal elevene forberedes på et voksenliv som gode samfunnsborgere, og dersom de blir avskrevet og utestengt i barndom og ungdomsalder, er sjansen stor for at de ikke vil fikse voksenlivet heller. Det er dyrt det! Elevene skal stilles krav til, møte forventninger om at de skal yte og te seg skikkelig, men gulrot funker myyye bedre enn pisk.
___ Skrevet 12. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. april 2009 Jeg er helt enig i at gullerot er det som hovedsaklig bør benyttes, men jeg tror det er nødvedig med noen sanksjonsmetoder i tillegg, spessielt for de "flinke" og "snille" elevenes skyld, men også for bråkemakerenes skyld. Det er en del elever som ødelegge undervisningen for de andre i klassen. Vi kan diskutere lenge hva som ville være riktig for denne eleven, og det er en viktig diskusjon, men vi må også huske på at skolen skal legge til rette for optimal læring for de flinke og velloppdragne elevene også. Det er fantastisk dårlig gjort å frata 20 rolige elever undervisning i 10 min hver time fordi to tre elever bråker, ikke har gjort lekser ol. I en del klasser er det det som er realiteten. Lærerern er nødt til å bruke såpass mye tid som da selvfølgelig går ut over de sterkere elevene. Etter min mening blir det i dag gjort for lite for de rolige geie elevene, og det skyldes blant annet at lærerene ikke har sanksjonsmuligheter som fungerer Alva har jo også skrevet at problemet ikke ligger i at elevene ikke har oppdragelse hjeme, men at en del lærere og spessielt vikarer, ikke klarer å holde ro.
Gjest Skrevet 12. april 2009 #8 Skrevet 12. april 2009 Altså, at det ikke er noe som skyldes trøbbel i hjemmet er nok en missforståelse, er noen av dem som aldri gjør lekser nesten og ikke har de beste verdiene med seg hjemmenifra kanskje, men jeg bruker ikke tid på å irettesette dem for mangledne lekse i timene, det tar jeg heller på ekstra elevsamtaler, ringer hjem og evt sender brev/varsel om nedsatt ordenskarakter hjem. Jeg er enig med deg i at de "snille" elevene ofte får for lite fokus, men jeg føler også at de fleste lærere, i hvertfall på min arbeidsplass, klarer å holde ro i timer hvor de er fast inne og kjenner elevene godt. Klart det er litt bråk i noen timer, ikke alle arbeidsmetoder fungerer like bra for alle, men forskjellen ligger i om man må bruke lang tid på å få ro, eller om man klarer det på under minuttet. Og litt på hva man anser som uro også. Jeg vet jeg går litt i mot mange sin innstilling på skolen der jeg jobber med at jeg f.eks tillater elevne å høre på musikk når de jobber stillejobbing (de har ørepropper og lavt volum på) fordi min erfaring er at de bråkete elevene da blir rolige og konsentrere seg bedre og gir meg mer tid til å sette meg på huk ved siden av også de "flinke" elevene og lese over hva de skriver, gi råd, veiledning osv. jeg erfarer også at elevene er mye roligeere når jeg går rundt i klasserommet mens jeg snakker og bruker en del humor med de som ut til å ville bråke ved å f.eks snu stolen deres, bare stoppe rett foran dem og se på dem elelr lignende mens jeg smiler og snakker videre og slikt. Poenget er bare at man må finne seg sine metoder som fungerer for å holde ro, og det er veldig vanskelig om man ikke er mye/ofte inne i en klasse siden alle klasser og elever er ulike og det er essensielt at man lærer seg hva hver enkelt tåler og hva den enkelte spesial-elev tåler av f.eks spøk, bli tatt lett på skulderen (har en elev som får angst av å bli tatt på og kan finne på å bryte ut i krampegråt over bitte litt tilsnakk, han har endiagnose på dette som ikke er synlig, og man må kjenne ham for å vite hvor grensen hans går) osv. Elver som ikke har noen diagnose og kommer fra hjem med god oppdragelse er selvsagt mye enklere å håndtere enn de som har problemer, men da må man klare å se på dem som en utfordring og ikke et problem.
Gjest Skrevet 12. april 2009 #9 Skrevet 12. april 2009 Alva kan svare for seg selv, men jeg synes du trekker henne litt langt om du sier at bagasjen hjemmefra ikke er av betydning (og dermed konkluderer med at det er lærerens feil) Jeg tror at hovedproblemet for norsk skole ligger på samfunnsnivå. Det borske samfunnet er et likhetssamfunn, og det er det mye bra med. Men en negativ følge av likhetstanken er en forakt for kunnskap og akademia som mange foreldre, sikkert ubevisst, overfører til barna sine. Hvordan skal lærere oppnå respekt derom foreldrene fnyser av læreren hjemme? Det kan kun de aller dyktigste (og de finnes), men flertallet trenger oppbacking fra foreldre og storsamfunnet ellers. Det er mye lærerforakt i vårt samfunn, og det er en av grunnene til at man har disiplinproblem i skolen. Det er også mye kunnskapsforakt i vårt samfunn. Hvem er heltene for barn og unge? Idolvinnere og oppblåste, overbetalte fotballspillere? Vanskelig å motivere for geometri når "alle" vil bli popstjerner...
___ Skrevet 12. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. april 2009 Selvfølgelig er det elever som ikke får den oppfølgingen ol som de trenger, men poenget mit var at når klassen er rolig for noen lærere, men ikke for andre så ligger det en del i hvordan læreren håndterer dem. Det holder ikke å legge hele skylden på hjemmet. Jeg legger i hvertfal ikke skylden på læreren. Jeg prøver å få til en diskusjon om lærerenes vilkår for å til et godt læringsmiljø for elevene og hvilket fokus som bør være i skolen når det gjelder hva som bør være skolens målsetting. Hvor store resurser bør det settes inn på å ta seg av de svakeste på bekostning av de sterkeste for eksempel.
Gjest Skrevet 12. april 2009 #11 Skrevet 12. april 2009 Nå er jeg ganske fersk i yrket selv, men har erfarne kollegaer som har jobbet som lærere i mange, mange år, og det er det samme de alle sier. Arbeidsmengden og kravene er nærmest fordoblet, uten at antall undervisningstimer er kuttet ned, presset og forventingene er større, men samtidig som at respekten for lærere er blitt mindre. Læreplaner byttes stadig ut, men er virker ofte som de nesten er laget av noen som selv aldri har arbeidet i yrket(?), og kravet til dokumentasjon betyr at jeg bruker mye mer tid på dette enn å planlegge en spennende undervisningstime, sistnevnte vil jeg gjerne, men får ikke tid tid, til og førstnevnte må jeg gjøre men ser ikke poenget i... Frusterende...
prekæs Skrevet 12. april 2009 #12 Skrevet 12. april 2009 Tenker en del på det der. Da jeg gikk på barneskolen måtte vi stille opp på merkede plasser ute og læreren hentet oss. Gikk ikke inn før det var ro i rekkene. Det samme på gangen. Ro i rekkene. Vi hadde fast plass i rekken. Ved pulten sto vi til det var ro og satt oss når læreren sa i fra. Vi kalte læreren for "lærer" eller "frøken" og merkelig nok. De holdt enkelt styr på opp mot 30 elever alene. I dag er det fullt kaos ved inn og utgåing, barna setter seg ned hvor og når det passer, og kaller læreren i beste fall for fornavn. Pøbelen måtte til rektor eller på gangen. Det skjedde ikke så ofte:) Jeg tror ikke at skoledagen ville blitt så mye verre ved hjelp av litt disiplin. Tror faktisk den kunne blitt bedre for de fleste. Dvs. Hvis barna får trening i å holde seg i ro på denne måten.
prekæs Skrevet 12. april 2009 #13 Skrevet 12. april 2009 Synes forresten barnehager er flinkere på dette enn småskolen:=)
Gjest Skrevet 12. april 2009 #14 Skrevet 12. april 2009 Støttes, Prekæs. Vi var 32 barn i klassen på det meste, med EN lærer i klasserommet. Vi hadde vår andel unger som i dag ville ødelagt enhver klasse, men de fikk ikke anledning til det fordi det faktisk var en fungerende, ikke-kastrert lærer (eller faktisk Frøken) med mulighet til å sende ut, sende til rektor, gi gjensitting, gi parade. Og det var heller ikke slik at å benytte noen av disse for all framtid fratok undervisningspersonalet muligheten til å være omsorgsfulle og positivt forsterkende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå