Akasha79r Skrevet 11. april 2009 #1 Skrevet 11. april 2009 hei jenter! nå har jeg vært på UL i uke 12 på privat gynekolog i Bergen, på Volvat senter. Når jeg spurte etter nakkenfold mål fikk jeg beskjed om at hun var ikke kommet så langt men at det så ut til å være ok. Hun har beholdt et haug med bilder av babyen for å ta mål... jeg trodde UL maskinen ga målene, men det gjør den visst ikke. Er det noen av dere som har vært gjennom dette før? Sender de resultatene av nakkenfold med brev i posten sammen med andre målene eller? Akasha + klump (13+2)
Prins og prinsesse Skrevet 12. april 2009 #2 Skrevet 12. april 2009 Hei. Ultralydmaskinen gir bl.a mål på hvor lang den lille er, og på den ordinære ultralyden måler hun også mage, hode, leggbein...osv. Dette skrives på et eget skjema som du får med deg fra (den ordinære) ultralyden sammen med helsekortet ditt (det fikk i allefall jeg). Nakkefoldmål har jeg ikke hørt om at de tar, men hvis jordmor som tok ultralyden sa at alt ser ut til å være OK, så kan du være ganske sikker på det Ikke bekymre deg for nakkefold eller ikke, det er tross alt ganske få barn som fødes med bl.a Downs (vil tro det er derfor du vil vite?). Hvis jordmor tok vare på bilder for å måle og du ikke har fått svar enda kan du jo ringe og høre hvordan det går? Jeg er 99,9% sikker på at du ikke har noe å bekymre deg for : ) Lykke til og kos deg med graviditeten
snuffe Skrevet 12. april 2009 #3 Skrevet 12. april 2009 De har ikke lov å måle nakkefold sånn uten videre. Når hun sier det ser ok ut betyr det helt sikkert at det ikke er noen indikasjon på at du burde bekymre deg.
Duggfrøken Skrevet 12. april 2009 #4 Skrevet 12. april 2009 Da jeg var på Volvat i Oslo for tidlig UL sa de at de ikke hadde lov å fortelle om nakkefolden var forstørret pga. noe de hadde vedtatt på Stortinget. MEN... de er også pliktig til å gi deg beskjed dersom noe ikke stemmer. Så du trenger nok ikke bekymre deg
Gjest ~Gravida~ Uke 17 Skrevet 12. april 2009 #5 Skrevet 12. april 2009 Det stemmer nok at private klinikker ikke har lov til å fortelle om nakkefold,men noen gjør det alikevel. Men,ser de noe galt så henviser de dere vidre til sykehuset. Siden de ikke gjordet det,så kan du slappe av. Nakkefold "tallet" kommer opp på skjermen med en gang,jeg har gjort denne testen så mange ganger at jeg vet hvilke mål jeg skal se etter. På den siste tidlige ul sa jeg det før legen fikk sagt noe, hehe.
Akasha79r Skrevet 12. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2009 hæææææææ?? SORRY ,men, hva som e gale med systemet? jeg forstår ikke at en privat klinikk, der man betaler sine penger for å få et svar , ikke har LOV om å fortelle om nakkefold. Men hvis de er pliktig å videre sende folk til sykehuset dersom noe e galt, da blir eg litt mer avslappet, men ikke helt 100%. Eneste grunn jeg tok UL i uke 12 var for å slippe å føle meg stresset hele tiden, men jeg får ikke slappe helt av når jeg ikke har fått sikkerheten om at alt e bra med babyen min. Jeg skjønner ikke at Norge ikke vil gi UL i uke 12 og viktig informasjon, noe som mange andre land gjør så folk kan VITE om det er noe galt eller ikke med babyene sine. Neste gang tror jeg reiser hjem til Spania for UL i uke 12, for dette her er alt for stressende for meg :-( (ikke ta det personlig, "borte bra, men hjemme best" ) Her er det ikke bare snakk om abort, men også for dem som bestemmer seg for å ha en baby som har en syndrom kan forberedde seg mentalt og psykologisk for det som kommer. Gravida, hvilke tall må jeg se etter?? takk alle sammen for svaret. Klem akasha + lille klump i magen 13+3
Gjest ~Gravida~ Uke 17 Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Du og flere tusen mødre skjønner vel ikke hvorfor norge ikke gir ul i uke 12. Det var nettopp en debatt om det på tv2, (du finner den sikkert på nett-tv) flesteparten på stortinget stemmer i mot tidlig ul pga av vi ikke skal ha et sorteringssamfund. Mange meninger ute å går ang den saken,og sikkert mange her som mener at det er feil å ta tidlig ul pga f.eks downs. Jeg er enig med deg,at det er greit å vite om noe er galt for å forberede seg på hva den nye værdagen bringer. Vannskelig å forklare her hvilke tall du må se etter på en ul,men de som har tatt mange tidlige ul`er med en del barn som det jeg har,vet det. Skal prøve: legen tar å klikker øverst i nakken på babyen,og trekker en linje nedover,og stopper der nakken slutter på en måte. Og mens legen drar streken nedover så teller ul maskinen på siden i milimeter. Sist jeg var på tidlig ul for noen uker siden,så stoppet nakkefolden til babyen min på 1,9 mm. Vi har hatt en baby med nakkefold på over 4 mm før som var meget syk,så jeg klarte ikke å vente på beskjed fra legen,så jeg ropte ut: Jaaa, bare 1,9 milimeter!!! =) Hehe. Legen som begynner å bli kjent med meg nå bare lo og sa: Ja,det ser veldig bra ut den her gangen. Du må ikke være bekymret,for som sagt så hadde du blitt henvist vidre hvis det var noe galt.
Akasha79r Skrevet 12. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. april 2009 Hei! Jeg skjønner nå hvilke tall jeg skulle ha sett på dersom jeg hadde visst på forhånd at hun ikke kom til å svare meg når jeg spurte om nakkefold. Nå er det for sent, det står ikke noe på bildene jeg fikk hos henne. Jeg får trøste meg med at jeg skulle ha blitt send til Kvinneklinniken dersom hun hadde sett at noe var galt. ) Ja, jeg har hørt noe om debatten, men jeg ser sjeldent på tv så jeg har ikke fått med meg hva det gikk på. Jeg er helt FOR dette med å ha UL i uke 12, selvom de mener det blir sorteringssammfunn men det er jo ikke alle som klarer å ta vare på en syk barn. Det bør være mulig å kunne ta en avgjørelse selv. Sånn som det er no er det jo "andre" som tar avgjørelser for oss. Jeg føler ikke det er riktig. Vi snakker jo tross alt om våres familier! Hvor mange barn har du siden du er sååååååå kjent med UL?? så fint å vite at babyen din har det bra. tusen takk for hjelpen, du er en engel! ) klem Akasha + klump i magen 13+3
Gjest ~Gravida~ Uke 17 Skrevet 13. april 2009 #9 Skrevet 13. april 2009 Hei. Har ikke så mange barn,hehe. Men jeg gikk gravid med en syk gutt,og da hadde vi 9 ul på han til uke 14. Når jeg da ble gravid igjen ble mitt nye barn,ble han sjekket opp og ned under hele svangerskapet,hadde tilsammen 11 ul med han. Først er det tidlig ul i uke 6 for å sjekke plommesekken,og hjerteslag. Så enda en etter noen uker,også den duo-testen i uke 12-13. Etter det er det en ekstra hjertesjekk osv.. Det går slag i slag,også fostervanns prøve. Han var frisk og er i dag 2 år. Nå er jeg gravid igjen,og har hatt 3 ul og skal på den ordinære om et par uker. Så noen ul`er har det blitt på meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå