Gå til innhold

Genialt med geocaching for å komme seg ut på trilleturer!


Squirrel79

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt på med noe som heter geocaching i litt over to år nå. Det er som en form for skattejakt, og er veldig morsomt. Rundt om i hele verden er det ca. en halv million bokser gjemt rundt omkring, og veldig mange av disse er i Norge. Man bruker GPS for å finne disse boksene.

 

Det foregår på den måten at man får koordinater fra www.geocaching.com nettstedet, og legger disse inn på GPS'en. Man bruker så GPS'en til å finne fram til der koordinatene tar deg, og der ligger det en boks i en eller annen form som alltid inneholder en logg som skal signeres. Det kan også ligge byttegjenstander i disse boksene. De varierer i størrelse fra en fingertupp til isbokser. Filmbokser er veldig vanlig. I tillegg til koordinatene pleier det også å være et hint for å hjelpe deg å finne boksen. Hintet kan være kryptisk, eller en veldig god beskrivelse som for eksempel bak stein.

 

Bare i sentrale Oslo ligger det 3-400 slike bokser, så det er genialt for å komme seg ut på trilleturer, og også for å oppdage nye steder der du bor. Det ligger også mange i skogsområder. Det varierer selvfølgelig fra sted til sted hvor mange slike bokser det er å ta, men hobbyen blir mer og mer populær. Det er de som holder på med geocaching selv som også legger ut bokser.

 

Etter du har funnet bokser, så logger du på nettsiden, og skriver et innlegg på loggen til hver cache.

 

Vår lille pode på 2 1/2 måned begynner allerede å bli en dreven cacher :) Om dere vil vite mer, eller bor i Oslo og ønsker å være med på cachetur, så send meg en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HURRA, så utrolig gøy!! Takk for tipset, tror vi er bitt av basillen og fått oss en sunn hobby og et mål for enhver utflukt i mange år fremover! :) Vi har allerede flittig brukt I-Phone`n med GPS innebygd til å se etter, og lese om catcher der vi bor, og der vi er på ferie akkurat nå, men har ikke kommet oss ut for å lete ennå. Morsomt at folk fra hele verden som er f.eks på Hurtigrute-ferie i Norge, går i land i hjembyen min og diskre begynner å lete rundt etter gjemte skatter, for så å legge igjen hilsener og rapporter på geocatching.com. Jeg spår at det veldig snart vil komme en boks/catche med babyting oppi rundt der jeg bor! :) Jeg sender deg en mld, Squirrel79, så kanskje vi sees i Oslo og omegn på catchetur utover våren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at flere er interesserte :) Vi har vært og lagt ut en cache senest i dag, så nå kommer det ennå en ny en i Oslo området om to-tre dager tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...