Gå til innhold

Dere som har hatt barn innlagt med RS :

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var barna deres mye syke etterpå ?

Jenta mi var innlagt med RS for snart 2 mnd siden men er konstant syk i ettertid. Hun har begynt på astmamedisiner, men det virker som hun har null immunforsvar nå. Er forkjøla hele tiden.

Er det vanlig at immunforsvaret blir helt på bånn etter RS ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gutten min var også innlagt med rs for ca 2 mnd siden. han var syk ca en uke etterpå, men har ikke hatt noe etterpå! frisk som en fisk!

Skrevet

Hei!

Desverre så er det slik:/Jeg fikk beskjed på utskrivningsdagen at vi faktisk kunne enda opp på barneavd igjen iløpet av kort tid ...Men det slapp vi heldigvis.Jenta mi var ikke 2 mnd engang når hun fikk rs,nå er hun 2,5 år begyndt på bhg og får det meste:/

Masse lykke til!

Skrevet

Elstemann til meg var innlagt da han var 6 mnd gammel, han utvikt astma og plagdes/plages en del me luftveisinnfeksjoner og feber. er blitt bedre nå de siste mnd. han blir 4 år i juli.

nr 2 har også hatt rs virus, vært innlagt en gang. han har også utviklet astma og plages mye med luftveisinnfeksjoner,lungebettenelser og feber konstant. blir 2 år i juli.

er veldig forsjellig fra barn til barn,men mine har veldig dårlig immunforsvar og blir veldig fort syke. veldig slitsomt for å si d slik.

Skrevet

Hei, desverre er det slik, min på 2 år fikk RS da hun var 7 uker, prematur også, og har slitt masse de to siste vintrene, og hatt en del innleggelser, nå har vi unngått dette i vinter, pga vi fikk pariapparat hjemme, og adrenalin som vi har hatt i kjøleskapet... Hun har hatt to pustestans i vinter, men korrigert dette selv heldigvis... Bare hatt hjelp av ambulansepersonell, og legevaktinnleggelser om natten f.eks... Hun hadde lungekollaps lenge, så jeg vet ikke om hun kommer til å "vokse" det av seg, har mange medisiner daglig, og avhengig av dette... Lå 13 dager i respirator... Får Jonasmaske neste vinter, legen har søkt om dette nå. Kulden er verst for henne.

Skrevet

Huff og huff, er ikke mange solskinnshistorier. Jenta mi surkler fortsatt en del, hoster i perioder mye men ser ut som astmamedisinene har hjulpet litt med å få opp en del slim.

Jeg håper for all del hun slipper så mye problemer i fremtiden : /

Skrevet

sønnen min var innlagt for RS da han var 3 uker gammel .. Har ikke vært noe spesielt plaget av forkjølelse i ettertid.. Nå er han 3 år.

Jeg selv tipper at det ikke ska ha så mye å si da dette er en "vanlig" forkjølelse . Og det er jo ikke sånn at er en forkjølet når en er liten så har en det gående etterpå.. men selvfølgelig så er det jo sånn at en har noe svekket immunforsvar etterpå men dette bygger seg jo raskt opp igjen... Er vel litt forskjellig fra individ til individ... Men det tenker jeg :)

Skrevet

Mini fikk RS da han var 7 mnd og har vært veldig mye forkjøla i hele høst og vinter. Fikk astmadiagnose i februar og etter det har jo forkjølelsessesongen roet seg da, så vi har ikke måtte bruke medisinene mer enn noen dager faktisk. Han er 1,5år nå, og desverre allergisk mot et par ting, har hatt mye eksem i tillegg, så legen mente at ikke RS fikk hele skylda for astma-diagnosen. Noe genetisk også her.

Skrevet

Legen sa til meg på utskrivelsesdagen at "bivirkningen" på RS (den type som gjør at de små blir lagt inn) kan være astma, så det er jo ikke en vanlig forkjølelse for de som blir så dårlig. Men, for større barn er det jo bare en vanlig forkjølelse.

Jeg håper at det kun er litt svekket immunforsvar og at det vil bygge seg opp igjen. Storebror er også under utredning for astma.

Skrevet

Er mye astma på begge sider her også. Legen sa også at hvis det er mye astma i familien så kan det være at det var derfor hun ble så syk av RS. Hun har visst "astma-kinn" som legen kalte det. Jeg hadde også det som liten men har aldri hatt astma.

Skrevet

Nevøen min ble lagt inn da han var 17 dager. Har slitt lenge med luftveisinfeksjoner og stadig forkjølet. Utredning for astma, men har ikke det.

Nå er han 10 år og er blitt mye bedre, kan vel egentlig si at han er god som ny, eller som om han ikke hadde hatt RS.

Skrevet

Jenta mi har hadde det når ho var 2år.... var lagt inn men ikkje grunna RS. Det som skjedde var at ho var sjuk fra slutten av mars til midten av mai, var dehydrert i slutten av mai starten av juni og lagt inn ei natt grunna det, men var frisk ellers. Så gjekk det 13 dagar etter den innleggelsen så fikk ho viruslungebetendelse som endte med ei natt på sjukehuset og sida ho hadde hosta som ho hadde så lenge så fikk ho ventoline og fluityde. Sida ho hadde vore sjuk så lenge, untatt ca 3uker som inkluderer når ho var dehydrert, så testa dei for andre ting med ei neseprøve, kikhoste feks.

Uka etter at me hadde komme heim så ringte dei frå sjukehuset og fortalte at ho hadde hatt RS også.....mest sansynlig heile våren.... Det er jo ikkje farlig for ho som var så stor men det ville ikkje sei at ho ikkje kunne få astma etterpå, det var noko me fikk vita på sjukehuset og at me skulle komma tilbake hvis ho starta å hoste når me slutta med medisinene.

Ho har vore frisk sida, har litt falsk krupp som storebroren også har men det har ikkje vore ille i det heile tatt. Bank i bordet så har ungane vore lite sjuke i vinter, knappast snørrete!!!

Trur det er verre for mindre ungar å få astma og andre luftvegsproblemer etter RS. Eg trur at RS hos jenta mi utløste den lungebetendelsen......var glad i fastlegen min den kvelden gitt, jobba på legevakta i nabokommunen og sendte sms til meg for å høre korleis det gjekk med jenta mi og ringte når eg sa ho var tungpusta. Ho hadde snakka med barnelegen på sjukehuset alt den dagen ho ;) Dei venta oss nesten.... ;)

Skrevet

Ikke mye oppløftende lesing for deg her ser jeg . Kan bare si at jeg har samme erfaring selv. Min datter hadde Rs virus og lå på sykehuset da hun var 1,5 år. Hun hadde nedsatt immunforsvar og fikk "alt" i barnehagen. Noe bedre nå etter 4 år. Men har fortsatt astma relater symptomer når hun er forskjølet.

Skrevet

Nei, det var ikke det : (

Hvordan er det med bhg. Kan man søke om å få flere sykt-barn dager ? Ser for meg et evig kjør den første vinteren i bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...