Solitude Skrevet 10. april 2009 #1 Skrevet 10. april 2009 Sønnen min er snart 5 år og har aldri blitt testet, men mistenker at han kan ha allergi. Er det kun aktuellt med en blodprøve hvis jeg snakker med legen om å teste han ? Hvor gamle er barn når prikktesten blir brukt ? Spørr fordi jeg er selv allergisk og prikktesten avdekket flere allergier en det blodprøven gjorde. Er prikktesten mer nøyaktig ?
Dancing Queen Skrevet 10. april 2009 #2 Skrevet 10. april 2009 Vet ikke om den er mer nøyaktig.. Gutten min tok prikktest når han var ett år. Der var det ingenting som slo ut.. Ingenting har blitt avdekket med blodprøve heller.
<3 Legoland <3 Skrevet 11. april 2009 #3 Skrevet 11. april 2009 Jeg var sikker på at de ikke testet små barn jeg, det har legen min sagt til meg....
lisje marthemora Skrevet 11. april 2009 #4 Skrevet 11. april 2009 Vi har testet vår 4-åring og det var med blodprøve. Var ikke snakk om prikktest. Blodprøva blir tatt hos fastegen, men jeg vet ikke om de tar prikktest også. Gutten ble testet for gress,bjørk og katt og fikk fullt utslag på alt. en blodprøve kan jo testes oppmot flere allergier samtidig. Lykke til:)) Vi brukte Emla "trylleplaster "og det er virkelig å anbefale
-MtG- Skrevet 11. april 2009 #5 Skrevet 11. april 2009 Lillegutt ble testet med prikktest 2-3 mnd før han fyllte 2.
OsloMor Skrevet 11. april 2009 #6 Skrevet 11. april 2009 Mine har blitt testet med blodprøver og prikktester fra de var ett år.
moota m storebror&lillebror Skrevet 11. april 2009 #7 Skrevet 11. april 2009 Lillebror ble prikktestet når han var 10 mnd. Det var hos hudspesialist etter at han hadde fått diagnosen atopisk eksem. Det slo ut på flere ting.
Ranveig R Skrevet 11. april 2009 #8 Skrevet 11. april 2009 Jenta vår blei teste med prikktest då ho var 11 mnd (mistenkte ikkje allergi, men dei sa dei tok det rutinemessig på dei som var inne til astmautredning sidan dei ofte ser samanheng mellom astma og allergi). Sjekka katt, hund, bjørk, gras, støv og eit par til, men fekk ikkje utslag på noko. Ho KAN likevel vere allergisk fordi desse testane er ikkje sikre så lenge ungane er så små. No (17 mnd) skal ho utredast for cøliaki og laktoseintoleranse, då er det blodprøve som blir tatt i første omgang. Veit ikkje kva som er mest nøyaktig, men veit at all allergitesting blir meir sikker jo eldre ungen er.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 11. april 2009 #9 Skrevet 11. april 2009 Får håpe at du får utslag for cøliaki og laktose på blodprøva hvis ungen din har det, vil jo ikkje at ungen din skal ha det da;) Gutten min fikk ikkje utslag på nokon av dessa to men fikk laktosebelastning og da fikk han pos utslag etter 1,5timar også var det satt av 3timar til det......kjempe utslag. Så det er ikkje sikkert at det gjer utslag på blodprøve...... Var så masse styr med den blodprøva og ingen utslag sjav om eg viste at måtte reagere på mjølk.....også belastning.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå