Alessi med 2 fine gutter Skrevet 10. april 2009 #1 Skrevet 10. april 2009 Lillegutt fikk diagnosen atopisk eksem for en uke siden. Vi har hele tiden brukt A-Derma på ham morgen og kveld (også før diagnosen). Nå virker det dog som om denne kremen irriterer huden hans mer enn den leger - eksemen hans (som forøvrig blir verre og verre) blir enda rødere etter at vi har tatt på krem. Har dere noen råd til hvilken krem vi evt kan kjøpe til ham? Han klør ikke, og det virker heller ikke som om han plages nevneverdig av eksemen, men det ser så ille ut ( Kan noen gi meg gode råd? Kommer til å be fastlegen om henvisning til hudspesialist etter påske, men vil gjerne ha noen kriseråd nå!
fredkris Skrevet 10. april 2009 #2 Skrevet 10. april 2009 jeg bruker dexem, den det er reklame for på tv hele tiden, og syns hunden virker bedre. den inneholder aloe vera og tea tree
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 10. april 2009 #3 Skrevet 10. april 2009 Har du ikke fått en mild kortisonsalve? Vi bruker stort sett spenol morgen og kveld, men dette er for å forebygge. Har utslettet først kommet skikkelig, smører vi med kortisonsalve et par dager, så går det vekk. Merkelig at dere ikke fikk det synes jeg. Har dessverre ingen kriseråd, annet enn å skaffe en sånn salve.
Alessi med 2 fine gutter Skrevet 10. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 10. april 2009 Takk for svar Nei, fikk ingen salve. Legen sa bare at han har atopisk eksem og ba oss komme tilbake om det blir verre... Det er det nå! I og med at han ikke plages av dette, drar vi ikke til legevakten, men jeg skulle gjerne prøvd en annen krem. Jeg trodde kortisonsalve var kun for når de klør, jeg, men jeg er fersk på dette!
meg tjohei Skrevet 10. april 2009 #5 Skrevet 10. april 2009 Det er nok ikke A-derma kremen som gjør at det ser verre ut! Det er helt vanlig at det ser ut som det blusser opp, når en smører med krem, det ville det gjort uansett. Årskanen, er at hud med atopisk eksem er ekstrem tørr, når det kommer fukt på, (og varme eks, varm dusj) utvider blodårene seg. Fortsett og bruk masse fuktighetskrem, det er kjempe viktig, også hjelper det mot kløe. Bruk krem uten tilsatt parfyme!! Bra han ikke plages av det. Kontakt fastlegen etter påsken, få hendvisning. Det er viktig å ha en hudspesialist som kan hjelpe med behandling og følge opp barnet ditt. Det kan vare oppover barneårene. lykke til
mamman til to gutter Skrevet 10. april 2009 #6 Skrevet 10. april 2009 Vi bruker den kremen på mini og den fungerer veldig bra på han. Har hørt om andre som syns A-krem fungerte mye bedre, så det er vel egentlig bare å prøve seg frem. I tillegg så er det lurt å finne ut om det er noe spesiel mat han reagerer på, bla tomat og sitrusfrukt er ting det er vanlig at de kan reagere på selvom de egentlig ikke er allergiske. Mini ble forresten veldig mye bedre etter vi sluttet å bruke ull innerst mot kroppen. Vi var på barnelegesenteret i Strømmen og fikk anbefalt denne internettsiden der: http://www.barnelegesenteret.com/barneeksem.aspx?docid=13 Det kan hende du får noen tips her.
Koala *g07* Skrevet 10. april 2009 #7 Skrevet 10. april 2009 Hei. jeg har en sønn med atopisk eksem, og har brukt en krem fra apoteket som heter Aderma. Den kan man smøre morgen og kveld, og spes etter dusj. Selv har vi fått salve på resept uten kortison som heter Elidel, og ser at den har god effekt. Den er dyr, men drøy. Ellers er vel rådet å unngå ull og mye dusjing og såpe. Min var i perioder veldig ille, fra hofta til ankelen full av røde og tørre partier. Og huden vil bli rød når man smører på krem, sånn ble hvertfall gutten min.
2 søte små gutter Skrevet 10. april 2009 #8 Skrevet 10. april 2009 Vi har brukt en salve som vi kjøpte på samvirkealget som heter Agrysan pattesalve til vetrinærbruk, og den gjorde underverker på småen Billig er den også, 150 kroner for 500 g. Hadde da smurt lenge med locobase og med a-creme uten særlig effekt.
cocochin med to små Skrevet 10. april 2009 #9 Skrevet 10. april 2009 Eksem hos barn kommer i forskjellige grader, og det vil være forskjellig hva som hjelper best fra barn til barn - så en krem som funker kjempebra for andre trenger ikke funke bra for dere. Men kremer fra apoteket uten parfyme og alkohol, med mye fukt og fett bør jo være bra til å forebygge med. Vi bruker Apobase. Om man har atopisk eksem skal det godt gjøres å få vekk et allerede oppblusset eksem med fuktighetskrem, da må det nok kortison til. Du kan jo kjøpe en liten tube med mildison fra apoteket og smøre i et tynt lag på flekkene inntil videre, det er jo reseptfritt. Man bør helst smøre mer enn et par dager, smør gjerne i en uke og trapp det så ned - om man slutter for fort kan det blusse opp igjen. Viktig å smøre mye med fuktighetskrem likevel, etter at kortisonet har trukket inn.
cocochin med to små Skrevet 10. april 2009 #10 Skrevet 10. april 2009 Og veldig lurt det noen sier med å ta en allergitest. Rart ikke legen foreslo dette også? Vet ikke hvor gammel gutten din er da men. Min sønn er allergisk mot egg og melk, og eksemet blir mye verre om han får i seg dette.
~sjiraff~ Skrevet 10. april 2009 #11 Skrevet 10. april 2009 Gammel er gutten din? Har han begynt å spise ennå? Mange slår seg til ro med at eksem er eksem. Men ofte blir eksem barn bedre av å kutte ut enkelte matvarer. Du bør også få han sjekket for allergi. Jeg ble avfeid på helsestasjon med at det var atopisk eksem og ikke noen vits å sjekke han for allergi da han var 5 mnd. Da han nærmet seg året ba jeg selv om rekvisisjon til allergilege. De sjekket ikke så mye første besøket, men han reagerte hvertfall på egg. Fikk også en liste over ting jeg skulle være obs på, og det er ikke noe tvil om at han blir verre av alt som inneholder tomat og sitrus. De siste dagene har han fått en del mat med konserveringsmidler og andre e-stoffer, og eksemet har blusset opp. Så jeg tror også at han kan reagere på noe der. Jeg hadde hvertfall ikke slått meg til ro med bare eksem uten å sjekke mer. Ellers bruker vi A-derma exomega til vanlig. Bruker aldri såpe i badevannet, men olje. Vi har fått kortison som vi har brukt i de virkelig ekstreme periodene. Men etter vi har kuttet ut en del mat har det ikke hvert nødvendig. Bruker ikke kortison før han virkelig plages med eksemet. I og med at kortison ikke er særlig bra i lengden.
~sjiraff~ Skrevet 10. april 2009 #12 Skrevet 10. april 2009 Ellers har jeg hørt om flere som har positiv erfaring med homeopat da det kommer til eksem.
Alessi med 2 fine gutter Skrevet 10. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 10. april 2009 Tusen takk for svar, alle sammen Lillegutt er 8 mnd. Legen sa det var for tidlig å sjekke for allergier, men jeg tror nok likevel jeg skal prøve å få tatt noen tester. Jeg drar på apoteket i morgen og hører hva de har der. Har skrevet ned de kremene dere har foreslått også Forøvrig vil jeg ikke prøve A-creme, da denne inneholder peanøttolje, og det er jo allergifremkallende i seg selv....! Har aldri badet ham i såpevann, kun olje (han har hatt tørr hud siden han ble født). Hopeopat, som noen har nevnt over her, er også noe jeg definitivt kommer til å prøve, da det er flere bekjente som anbefaler dette. Han spiser jo ikke så alt for mye ennå (3 måltider om dagen hvorav ett er grøt, ett er banan og evt brødskive m leverpostei og ett er middagsglass), så vet ikke hvor mye han kan reagere på mat... Takk igjen - veldig greit å få andres erfaringer omkring dette )
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 10. april 2009 #15 Skrevet 10. april 2009 Jeg bruker også A-derma på min eksem, men bruker også hårolje kjøpt hos frisøren! Den heter CHI og er kjempegod. Kommer på bronsefarget (?) flaske med rød skrift og rød topp. Koster litt, men er veldig drøy. Bruker ofte den før jeg legger meg om kvelden, for du blir jo litt klissete av olje. Men den er kjempegod og trekker seg ganske raskt inn i huden. Finnes flere slike håroljer, men pass på å kjøp en som er uten alkohol! Nå har jeg fått bort det meste av min eksem hos homeopat, men bruker krem og olje for å forebygge.
~sjiraff~ Skrevet 10. april 2009 #16 Skrevet 10. april 2009 Det er tomat i den vanlige gule stabburet leverposteien, og også i mange middagsglass. Men be om henvisning til allergilege, det er greit å få det sjekket )
Alessi med 2 fine gutter Skrevet 11. april 2009 Forfatter #17 Skrevet 11. april 2009 Sjiraff: det med tomat i leverpostei visste jeg faktisk ikke, takk Middagsglassene er vi veldig nøye med å plukke ut dem som ikke inneholder tomat. Kunne ikke tenke meg at det var tomat i leverpostei, men så feil kan man ta
<3 + <3 + ? Skrevet 11. april 2009 #18 Skrevet 11. april 2009 Hei! Jeg har ei jente på 6mnd med myye eksem. Jeg liker heller ikke A-derma så veldig godt for jeg synes hun blir rød og varm av den. Innbiller meg at det er fordi den legger igjen en "beskyttende" hinne utenpå huden og det gjør at det ikke kommer nok luft til. Hvertfall i hennes tilfelle, men hun er veldig sensitiv da. Har veldig god erfaring med Abobase, den blå, den er mye "tynnere" og hjelper hennes hud mye bedre. Her hjelper det også med mye frisk luft, ikke smør så mye før du går ut så han får luft rett på huden. Ammer du? noe du spiser som han reagerer på. Jeg kan ikke spise egg. Jenta kan heller ikke spise ting med melk, men jeg kan spise det i små mengder. Apoteket er jo fullt av gode kremer, så det er bare å prøve seg fram for å se hva fungerer best for dere.
alvis Skrevet 11. april 2009 #19 Skrevet 11. april 2009 MInste gutten vår har atopisk eksem. Han var veldigt plaget de første 6-10 mnd med mye utslett. Nå er han blitt 18 mnd og har nesten ikke utslett i det hele tatt. Han smøres fortsatt morgen og kveld og huden hans er kjempefin. Han har ikke reagert på noen mat eller drikke:) Han går på babysvøming og det går også helt fint. Han reagerer ikke på klor mer. Vi smører ham med Decubal morgen og kveld. Vi har prøvd mangen salver bl.a Aderma og Spenol med det har ikke fungert bra. Så her må du bare finne en som passer gutten din. Vi bruker baby shampoo fra aderma. Hvis han får røde utslett smører vi ham med hydrokortison 1 % 2-3 ganger per dag på utsletten. Det er viktigt at du smører 2-4 dager uansett om utsletten er gått vekke . Hvis behandlingen med hydrokortison er for kort vil huden bare delvis være "frisk" og han riskerer å få nye utslett fort. Legen vår sa at man ikke skal være redd å bruke den hydrokortisonen som du får kjøpt reseptfritt siden den er så svag....bedre å bruke enn la gutten gå med utslett. Det viktigeste er å smøre ham 2-4 ganger om dagen med fuktighetskrem. En med høyt fettinnhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå