frøet76 Skrevet 10. april 2009 #1 Skrevet 10. april 2009 Kjenner at hverdagen/natten begynner å gå på humøret løs. Hun nekter å legges for kvelden- bare grining hvis vi prøver å legge henne kl 19 eks. Så da holder hun det gående til kl. 23 til vi legger oss- eller seinere. Når natta kommer er det gjerne pupp kl 02.30 og så veldig ofte etter dette. Som oftest virker hun sulten. Har funket å gi smokk endel ganger, men hun vekker jo meg stadig likevel. Sover godt og lenge på dagen. Har prøvd å ikke la henne sove etter kl.16( vekke henne), men å legge henne i normal tid er umulig. Hun skal ikke ligge alene i sengen sin! : P Vi er slitne. Får ingen alenetid på kvelden. Er imot skrikekurer. Får nerver av opp-og ned-skriking også, men vurderer det snart. ( selv om de vil at vi venter til 6 mnd hos hs/ søvnekspert). I går sto vi opp kl 07.30 med henne i håp om at hun ville legges kl 19, men ALDRI I LIVET. Så igår kveld var vi HELT UTSLITT! Og datteren vår var helt UTSLITT. Er det aldri slik at barn også kan være B-mennesker (slik som jeg?) Hvorfor skal egentlig barn alltid stå opp kl 07? Vår datter har fulgt min døgnrytne siden hun ble født. Kan sove så lenge om morgenen som jeg vil nesten - bare hun får ligge inntil meg. Men jeg er altså så sliten på kveldene spesielt.... Hun er overhodet ikke regulert i noe ennå. Søvn, mat etc....alt er foranderlig dag til dag. Noen som har noen råd???
FruTB Skrevet 10. april 2009 #2 Skrevet 10. april 2009 Dersom dere over en lengere periode har latt henne sove lenge om morgenen, så kan det hende det er dette som fortsatt henger igjen. Da er det jo naturlig at hun blir trøtt sent, og det nytter nok ikke å stå opp 7:30 kun én dag dessverre. Prøv å stå opp til et fast klokkeslett hver dag - en gang mellom 7 og 8 er fint Også fortsetter du å forsøke og legge henne mellom 19 og 20 hver dag også, og blir det skrik og protester så tar du henne opp, og forsøker igjen etter 15 min. Slik har vi holdt på en stund, og nå sovner Lille Bo ca 19 hver kveld Ang oppvåkningene på natten så er det ganske vanlig på den alderen der dessverre. Gir du noe annet en mm? Hvis ikke så kan du begynne med grøt for å se om det hjelper litt.
frøet76 Skrevet 10. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2009 Ok! Skal følge rådene dine, så får vi se. Tålmodighet er vel ikke vår sterkeste side- og det å være konsekvent. Hun har fått mm til nå, de anbefaler jo fullamming. Derfor har vi ventet med mat. Men hun virker veldig interessert i mat. I går prøvde vi å gi litt velling, og det likte hun godt. Kanskje vi fortsetter med det? Fint å se at dere har fått det til. Hadde dere kanskje noen av de samme problemene som oss?
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 10. april 2009 #4 Skrevet 10. april 2009 Rutiner er viktig for de små! Noen venner av oss hadde hjemmebesøk av søvnekspert, og rutiner var et nøkkelord. Vi har nå vent til lillejenta å sovne i egen seng ca 18.30 (eller mellom 18 og 19, avhengig av hvor trøtt hun er). Da passer vi på at hun ikke sover etter kl. 16, prøver å få til en lang lur frem til kl 16. I dag ble det bare en time, da var hun stuptrøtt kl. 18. Så har vi faste rutiner for kveldsstellet. Hun får MME på flaske etter pupp, så er det stell og pysj, evt. bad, før litt mer pupp på soverommet og nattasang. Det funker ganske bra. Men hun er våken og skal ha mer mat et par ganger om natten og det er morgen mellom kl 6 og 7.
FruTB Skrevet 10. april 2009 #6 Skrevet 10. april 2009 Ja, her våknet han på det verste en gang i timen gjennom hele natten. Jeg vet egentlig ikke hva det var, om det var sult (han roet seg da han ble ammet), eller det at de rett og slett er urolig på den alderen (4-5 mnd), lærer masse nytt og opplever verden for første gang. Her begynte det da han var 3.5 mnd, og på 4 mnd-kontrollen anbefalte hs å starte med grøt, så da han var 4.5 mnd begynte vi sakte med sikkert Nå er vi oppe i full porsjon morgen og kveld - han er nå 5,5 mnd gammel. Og nettene er mye bedre. Legger seg rundt 19-20, sover til midnatt før han spiser, også sover han 3-4 timer, før neste påfyll Hurra! Opp kl 06-07, men det er i grunn helt greit kjenner jeg
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. april 2009 #7 Skrevet 12. april 2009 Jenta mi har også hatt en helt skrudd døgnrytme helt siden fødselen, og tok natta tidligst kl 01...Etter 5,5 mnd gadd jeg ikke d mer, d er vår i lufta og jeg er ikke keen på å måtte sove bort halve dagen pga mye nattevåk. Ringte derfor Naphaug, og har i to uker nå fulgt hennes "plan" for å få snudd d hele. Og d har vært fryktelig slitsomt for både baby og meg, m lite søvn og mye hyl og kaos. Men; nå etter to uker har det ENDELIG gitt resultater- i kveld sovna hun kl 20, og tidligere i uka kl 21!! Helt helt fantastisk! Oppskriften er egentlig ganske enkel, og sammenfaller mye m det mammadamen skriver: Vi har stått opp kl 09 hver dag (hatt på vekkerklokka), og prøvd legging kl 21-22 (det gikk jo svært dårlig i starten, men ble lettere og lettere etterhvert). Gradvis har hun da av seg selv begynt å våkne tidligere og tidligere på morgenen, og vi har forskjøvet leggingen framover tilsvarende. idag våkna hun kl 07, og var i seng kl 20:) Trikset er å pøse på med dagslys og lek på morgenen, starte dagen liksom, selv om man er trøtt som en strømpe.. Det har vært to tøffe uker, men GUD hvor deilig d er m litt alenetid på kvelden=) Lykke til, håper dere snart er i mål dere også!!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. april 2009 #8 Skrevet 12. april 2009 Glemte en ting; start m grøt!!! Hvis du vil slippe konstant amming nattestid er grøt/velling fine greier:)
frøet76 Skrevet 14. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 14. april 2009 Tusen takk for tips! - Og oppmuntring!! Vi får prøve som du sier: Stå opp tidligere( selv om det føles grusomt etter natteoppvåkninger i dusinvis.) Har dere klart det, bør vi klare det også, vel? Har prøvd velling, men er litt usikker på blandingsforholdet. Men det er kanskje ikke noen eksakt oppskrift? Bare å blande noen teskjeer i melken? Det gjorde vi sist. Tenner på gang her også, nå. Så dagene er fulle av sutring i tillegg. Jippi! Jaja! Ble litt forventningsfull nå etter det du fortalte! Det må være håp for denne "klompen" også!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. april 2009 #10 Skrevet 14. april 2009 Ja, det er det helt garantert=) Jeg mener, når VI har klart det, som var såpass ute å kjøre hva døgnrytme gjelder, ja, da kan alle klare det! Det føles helt merkelig; her sitter jeg og har FRI på kvelden, mens for to uker siden var det ikke natta før nærmere 01-02...Idag våknet vi kl 08, og hun sovna kl 20.30- helt helt herlig!! Det var utrolig slitsomt mens d stod på, det var knapt liv i stakkars lille flisa da jeg dro henne opp om morgenen, syntes så synd på henne, og var som en zombie selv. Men, nå som jeg sitter her og lurer på hva jeg skal finne på sånn på kveldstid, fordi babyen min faktisk SOVER, ja, da er d så utrolig verdt det! Husk det, når du er så trøtt at du knapt klarer å åpne øynene, at målet er ikke langt unna, og det er GULL verdt=) Nå er ikke jeg noen velling-ekspert, men jeg lager den bare på slump (samme gjør jeg m grøten); tar oppi så mye grøtpulver til jeg synes at konsistensen er "passe" (ønsket tykkelse vil jo variere). Masse masse lykke til, og gi meg rapport da, om hvordan d gikk til slutt!
lillefot Skrevet 15. april 2009 #11 Skrevet 15. april 2009 En baby på 5 mnd har ikke så stort behov for mat på natta. MEN det sies at hvis de ikke får nok mat på dagen tar de det igjen på natta. Da snuppa her var 5 mnd våknet hun også flere ganger om natta for å få mat, og drakk ca 180 ml mme. Jeg la inn et ekstra måltid i løpet av dagen, og dagen etter sov hun hele natta fra 19.30 til 08.00. Nå er hun 9 mnd og har sovet hver natt siden den gang. Kanskje du skal legge inn et varmt bad på kvelden også? Det funka hvertfall fint her. Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå