Gå til innhold

Til dere med barn med melkeallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår fikk påvist allergi mot kumelkproteiner da hun var ca. 2 mnd gammel. Nå er hun 6,5 måned og jeg ammer henne. Jeg har kuttet ut absolutt alle produkter som inneholder kumelk fra kosten min frem til nå, men den siste uka har vi prøvd å innføre kumelk igjen for å teste om allergien kan være borte. Hun har spist to små grøt-porsjoner med vanlig morsmelkserstatning hver dag en hel uke nå. Hun har ikke fått store mengder utslett som hun hadde sist, og hun har heller ikke blod i avføringen eller intense skriketokter til langt på natt. Hun har imidlertid fått noen små utslett og blitt noe mer urolig på dagtid. Har hatt noen "skrikerier" midt på dagen en 2-3 dager, noe som er uvanlig for henne. I tillegg sover hun kortere intervaller på dagen. Før sov hun gjerne 3-4 timer om dagen, mens nå er det max 2 timer.

Vi er usikre på om dette kan ha en sammenheng med at allergien fortsatt er der, men slår mye svakere ut en sist gang? Noen andre som har erfaring med å gjeninnføre melk i kostholdet? Hvordan reagerte barnet deres og hva gjorde dere? Hvilke råd fikk dere av legen deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

jeg har en gutt på 4 år som fikk påvist kumelksallergi da han var 3 mnd, og han får fortsatt ikke kumelk, han reagerer fortsatt. det sies at de fleste vokser det av seg i 4-6 årsalderen.. jeg sluttet helt å amme da han i 5 mnd alderen, fikk påvist eggallergi og de var usikkre på hvete, soya og fisk... etter det fikk han Nutramigen mme:-)

jeg tar av meg hatten for at du har holdt deg unna alt med melk;-)

jeg hadde snakket med helsesøster eller barnelegen:-)

Lykke til, og håper hun er kvitt allergien sin:-)

Ha en god påske

Skrevet

hei!

vi gjenninnførte melk i kosten til vår eldstemann sakte og veeeldig gradvis like før han var 2. Det gikk helt greit. Det er mulig han hadde vokst det av seg tidligere, men vi var veldig nøye, og nå går det veldig fint. Han er 2.5 år nå. Jeg hadde holdt meg / henne helt borte fra melk til dere har tatt nye tester av henne iallefall:)

Hos oss foregikk gjenninnføringen ved at han fikk seg en vaffel av bestemor når vi var der, han fikk samme mat som de andre i barnehagen når de hadde varmtmåltid, og han fikk is den sommeren før han fylte 2. da så vi at det gikk greit:). Han får fremdeles ikke kumelk som ren drikke, for han har tendens til å bli litt løs i magen, men ellers spiser han vanlig . Nå har lillebror fått påvist samme allergi, så her er det på´n igjen med melkefri mat for mor:). Har fått Nutramigan, men den smaker jo helt grusomt så den vl han nå iallefall ikke ha, og det skjønner jeg godt.

Lykke til!

Skrevet

Høres veldig likt ut som her.. Vi fikk beskjed av barnelege om å provosere med vanlig mme etter noen uker melkefri kost og fikk samme reaksjon som du: mer urolig, sov kortere tid om gangen og litt utslett, i tillegg "mistet" hun smilet og bablingen forsvant. Tidligere hadde hun også intense skriketokter og veldige magesmerter men det opplevde vi ikke nå. Etter avtale med barnelegen skal vi nå kjøre melkefritt kosthold frem til over sommeren og deretter prøve forsiktig med vanlig mme igjen, da vil hun være nesten 1 år. Krysser fingre og tær for at hun da kan ha vokst det av seg.. og det samme for deg :-)

Skrevet

Takk for svar! Håper det går bedre med melk over sommeren! Fikk du beskjed om å kutte melk fra ditt kosthold også - hvis du ammer henne? Jeg skal ringe legen på mandag og sjekke hva han anbefaler oss, men fint å høre litt om hvilke råd dere fikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...