Gå til innhold

Hva mener dere om å ha innekatt?

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg bare lurer.

Vi bor i by og har en pus på litt over året. Han er rasekatt av en rase med bare et lag pels, så han trives best inne.

Jeg brukte lang tid på å finne en rase som ville trives inne. Har alltid villet ha en omplasseringskatt, men siden det ikke så ut til at vi skulle få noe hus og hage på leenge gjorde jeg mye research for å se om jeg kunne finne en katterase som var en typisk innekatt.

Jeg ser jo likevel nå at pusen har jaktinstinktene i behold. Han elsker å sitte i vinduet og se ut, og jakter på det meste av støv og hybelkaniner. Jeg får av og til helt vondt av ham, for jeg har jo alltid ment at katter skal være ute. Han ønsker ikke å være med ut, men det er jo ikke rart når det er helt nytt. Det er ikke noe alternativ å begynne å ha ham ute heller. Bare lurer på hva folk syns, og om noen med peiling og erfaring med innekatter kan si noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter er jo ment for å få lov til å være ute. Men så lenge forholdene legges til rette for det så kan de få et godt liv inne.Du sier jo du har valgt en katterase som trives inne og det er jo et pluss. Det som er viktig er at katten har steder den kan klatre og at den blir lekt med slik at den får holdt seg i bevegelse. Husker også jeg leste en gang at man kan gjemme matskålene til pusen rundt omkring, gjerne høyt oppe, slik at den må jakte litt på den. Så får den brukt noen av instinktene sine på den måten.

Jeg har selv hatt innekatter i et par år, men vi flyttet fra byen og på det nye stedet kunne de være ute. De ble veldig mye mer fornøyde puser da.

Det finnes sikkert masse info rundt på nettet og i bøker om hvordan legge forholdene best til rette for å ha innekatt.

Gjest Tale30
Skrevet

Han var jo babyen vår for noen mnd siden, og vi var veldig aktive med leken. Jeg har fryktelig dårlig samvittighet for at han nå blir nedprioritert litt etter at babyen har kommet i hus. Det er jo ikke så lett å finne tiden til å leke med pus når jenta krever så mye. Han er IKKE begeistret for henne altså :) Jeg skal skjerpe meg på det området. På den positive siden så har han jo nå fått folk hjemme mer enn før, så han bir ikke ensom i alle fall.

Vi har klatretre til ham, og han har mange leker, men nå er det babytingene som han helst skulle ha lekt med, og det får han ikke lov til. Det blir derfor mye irritasjon som han nok senser. Jeg skal finne tilbake til lekemodusen fremover. Jeg vet jo at han har et stort behov for å leke, og det behovet blir nok ikke ivaretatt slik som det er nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...