Gå til innhold

Jenta på 2 år spiser nesten ingenting:( tips mottas!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har vært litt forkjølet og mista matlysten totalt. Hun spiser nesten ingenting. kanskje litt frokost og bittelitt middag. thats it. hun har hatt en sånn periode lenge nå synes jeg. virker ikke som at hun har tid. Føler vi prøver alt som er som f.eks faste rutiner. dekker bord og spiser sammen. prøver å ikke stesse i henne mat osv.

men hun er så lita og sped så nå vil vi gjerne ha noen gode råd for å få i henne mat. tips mottas med takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånn har jenta vår alltid vært, jeg tror ikke det er så mye å gjøre med det dessverre, sørg for alltid å tilby mat, en del frukt og sånn kanskje? om hun er glad i det.. Og følge med at hun ikke går NED i vekt i allefall.. Jenta vår blir to år nå, og veier 11 kg ca med klær, og er i fin form. ellers så vil jeg gjerne ha noen råd selv, så dytter litt i samme slengen.. :) Lykke til!

Skrevet

Ja hun veier ca det samme her også. dytter slik at vi kanskje får noen tips. takkf or svar

Skrevet

Eldstejenta vår har aldri vært flink å spise. Gått utover både vekt og vekst. Rådet mitt er å prøve å "glemme" at hun ikke spiser. (Vet det ikke er lett, tro meg) Lag frokost, la henne spise det hun ønsker selv. Ikke gi annet enn vann mellom måltidene, gi nytt måltid etter et par timer, så gjentar du det samme hele dagen gjennom. MEN ikke fall for fristelsen til å gi en liten kjeks eller saft innimellom. Barn som ikke spiser kan faktisk bli "mett" av et glass saft :( Nå er jenta vår 9 år og spiser fortsatt nesten ingenting, ikke snop heller.. det er jo bra men skulle ønske hun spiste. Pass på vekt og lengde det er det som er viktig. Husk at for henne er et halvt eple et måltid, så da er det ikke vits å tilby noe før om et par timer. Er hun sulten så drøy 5-10 min før du gir henne noe, la de kjenne litt på sulten. Uff jeg høres grusom ut men dette er ikke ting jeg har kommet på selv. Går fast til barnelege og ernæringsfysiolog. Som mor så blir man så desperat at man tilslutt er villig til å gi hva som helst. Vår jente ville en periode bare ha nugatti på skiva. Jeg sa til barnelegen at jeg ikke synes noe om det. Da fikk jeg klar beskjed om at ville hun ha det så skulle hun få det for her var det snakk om å bare få henne til å spise. Så ikke tenk så mye på pålegg osv. Lykke til :) ps nå spiser hun nesten ikke nugatti hehe

Skrevet

Tusen takk for svar. Skal gå inn for dette nå. Hun er naturlig liten av vekst og hun vokser ikke akkurat når hun er så liten av vekst.Er det flere som har gode tips så bare kom med de.

Skrevet

Det er sjelden at for lite mat er skadelig for barna, mer stressende for oss. Jeg har gutter som er småspist i utgangspunktet, og jeg merker det er lett å ty til lette løsninger slik de spiser litt i alle fall. Jeg lar barna forsyne seg selv og overser om de spiser eller ikke. For oss har smoothie vært løsningen i perioder. Litt middag og så lager vi smoothe etterpå. Den kan være svært næringsrik, og en kan lure både fiber og litt olje i om barnet om barnet trenger det.

1-2 dl bær som barnet liker

Honning (fint om barnet er sykt eller sliter med helsen)

Appelsinjuice/eplejuice

1/2 frossen banan i biter (banan i biter om en har for mye er helt topp)

Yoghurt, med smak eller naturell, biola er topp om barnet er sykt.

En helt nøytral matolje eller havrekli/haregryn er bra om barnet trenger næring. Påskegodt kan være med vaniljeis i til barnetv.

Skrevet

Lager du en tykk kan du kalle den is, og det er litt belønning for å smake (ikke spise opp) middagen. Ikke direkte, men indirekte. En kan også oppbevere rester i kjøleskapet eller fryse den til is, som du rører litt i etter 1 time slik den ikke blir så kompakt.

Mine gutter er høye, smale og slanke, og han på 4,5 er bare 15 kg. Samtidig er de sterke og fysisk aktive, og når de spiser såpass lite er det viktig at de får i seg riktig mat. Jeg prøver å få i dem nok proteiner, og har en stor krukke på kjøkkenet med assorterte nøtter uten salt som de forsyner seg av når de vil og vi også kan putte i smoothien. Lager vi mat sammen, spiser de også mer.

Min erfaring er at småspiste barn ofte blir gjort til kresne barn fordi vi voksne stresser, men legningn er igrunnen at de er små gourmeter. Vi er barnløse i påska og fikk besøk av vår svært kresne nabogutt i går mens jeg lagde middag. Han fikk hjelpe til å lage hjemmelaga pesto, med rista hasselnøtter, valnøtter, peccorino, olje, hvitløk og persille/basilikum. Han gjorde det meste, og spiste en stor porsjon pasta med pesto med stekte biter av kylling. Tomatsalaten lot han ligge, men mora fikk sjokk da han kom hjem og lukta hvitløk. Må vel legge til at minsten vår ikke liker pølser hjemme, men spiser det hos dem, så det kan jo bare være miljøforandring.

Lykke til med jenta di!

Skrevet

Hei

Mulig du har tenkt på det, men gir du henne melk? Det er ikke alltid så lurt å gi så små barn kumelk. Men det skal jeg ikke messe om nå:-)

Jeg har bare erfart at kumelk stjeler apetitten til småbarn og de kan bli slik som deres barn. Min datter blir kvalm dersom hun får melk, men hun har ingen diagnostisert allergi eller intoleranse. Ved forkjølelse skal du være ekstra obs, kumelk er slimdannende og kan gi tette luftveier og ørebetennelser. Ikke alle leger er klar over det, og heller ikke alle diettister/ernæringsterapauter er klar over det, eller vil anerkjenne det. Jeg har vært ute for begge deler i mitt liv med to syke barn.

Prøv å gi henne eplejus blandet halvt om halvt med vann til å drikke. Eller enda bedre; rent vann. Og så tror jeg det er lurt som en sier her, ikke lag noe styr om det at hun ikke spiser. Tilby henne mat, vil hun ikke ha, så er det greit. Verken mer eller mindre. Så fremt hun ikker blir synlig dårligere er det ikke noe å engste seg for. Gi henne vitamintilskudd, underernæring eller feilernæring gir dårlig matlyst.

Min mann har en gutt på 8 år som alltid har strevet med maten. Han spiser nesten ikke noe og liker ikke noe. Det har alltid vært masse oppstyr rundt spisinga hans, bekymring når han ikke spiste og jubel når han spiste, han har fått masse oppmerksomhet for det. Det utviklet seg til slutt til noe som lignet en spiseforstyrrelse. Vi merket at han kontrollerte sine omgivelser med å la være å spise. Da skjønte vi at vi måtte legge om taktikken litt. Vi sluttet helt å reagere når han ikke spiste. Kommenterte aldri når han gikk en hel dag uten mat, vi dekket bordet til han uten å spørre om han ville ha, men sa ikke noe når han ikke dukket opp ved bordet, eller bare satt der med et oppgitt uttrykk og pirket i maten. Det er nå ett år siden og han spiser bare mer og mer. Han som hardnakket har nektet å prøve ny mat, kan nå stadig prøve noe nytt. Vi gir fremdeles ingen oppmerksomhet på det, og hans forhold til mat er i stadig bedring.

Er ikke sånn at din datter er slik som han, men bare et lite eksempel på hvordan man kan gå seg helt fast i det styret med å få barnet sitt til å spise. Jeg tror han ble slik fordi alle gjorde alt som sto i vår makt for at han skulle spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...