Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det sånn at når symfyse målet gjør ett hopp over den rød streken plutselig, så er det babyen som er stor??har liggi ett hakk under den rød streken hele veien, men sist jg var på kontroll uke 34 var jeg nesten to hakk over, er litt bekymret for å få stor unge..el kan dette være uavhenging av størelsen på ungen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være stor baby eller mye fostervann, men det må absolutt ikke bety det.. Jeg ligger nesten over normalområdet på symfyse mål, babyen min er under gjennomsnittsvekt og beregna på rundt 3200-3300 ved fødsel... Har også normalt med fostervann. Er 2 gangsfødende da... Men lå høyt på symfysemål med barn 1 også. Han veide 3490 g :)

Skrevet

Jeg lå over den røde streken gjennom hele svangerskapet. Fryktet stor baby, men ut kom en gutt på 3240 g, 50 cm og 34 cm hodeomkrets. Ikke hadde jeg mye fostervann heller. Stor mage kan også skyldes hvordan livmoren og babyen er plassert i magen.

Skrevet

En forklaring kan være at om du ikke har samme jordmor eller lege som tar målene hver gang, så kan det kurven gå litt opp og ned siden ikke alle har samme måte å måle på osv..

Men så er ikke sf målene nøyaktig heller da. Er ultralyd som viser best om hvor stor barnet blir!

Skrevet

Jeg hadde høye symfysemål de to forrige gangene, og fikk barn rundt 4 kg. Denne gangen ligger jeg rett over, eller midt på rød strek, og har en unge som er estimert til gjennomsnittet.

Men det har mye å si hvordan ungen ligger. min lå i seteleie en stund, og da sank symfysemålet veldig. Og om ungen ligger veldig rett opp og ned akkurat da, vil målet øke. Og det har som de andre sier, også mye å si hvem som måler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...