Gå til innhold

kattebæsj på klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi er på besøk hos svigers som har katter, og datteren min har tråkket i og fått kattebæsj på dressen sin når hun var uten med farmoren i stad. mulig jeg er litt hysterisk når det gjelder katter og toxoplasmose, men dressen kan bare vaskes på 40 grader, og skoene kan ikke vaskes i maskin. har nå skylt skoene og vasket dressen i maskin, men holder det med 40 grader, og å bare skylle skoene?

blir litt irritert jeg faktisk, jeg har sagt i fra at jeg ikke vil ha kattene på rommet vi sover, og at jeg er litt redd for toxo siden jeg ikke har hatt det tidligere, men de gidder ikke engang vaske hendene hennes etter at de kom inn, de mener vel jeg er overhysterisk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får du vaske hendene hennes da, siden de er så sta. ;) Uansett er ikke toxo veldig utbredt i Norge, og parasitten drepes også ved å fryse den ned til -18 grader. Så du kan hive sko og dress i fryseren et par dager.

Lukk døren til soverommet, og la den være lukket når du er på besøk hos svigers. Mange som smittes av toxo får det ikke via katten som sådan, men via jordsmonn (jord på grønnsaker er et eks.) og kjøttvarer som ikke er riktig tilberedt.

Skrevet

Huff, hvem er det som lager barneklær som ikke kan vaskes på mer enn 40 grader?

I allefall, rådet om å la de ligge i fryseren høres veldig bra ut. Du kan også legge de i sterkt såpevann, for da sprekker de aller fleste bakterier.

Men ikke vær så veldig redd for toxoplasmose. Det er sjeldent en kommer over det her i norge!

Om du ikke hadde vært gravid så hadde det jo kanskje vært like greit å komme borti den slik at en blir immun til senere. :-)

Skrevet

dressen er faktisk fra reima. kanskje jeg bare skal vaske den på 60? ellers kan jeg jo legge den i fryseren.. men er redd de kommer til å tro jeg er gal om jeg gjør det. de syns jeg er overhysterisk nok som det er..

takk for svar uansett:)

vet jeg ikke bør bekymre meg sånn for toxo og at det ikke er særlig vanlig her... men synes uansett at det er bedre å være litt for mye "hysterisk" en litt for lite..

Skrevet

Så lenge man ikke har kontakt med kattteavføring, evt. vasker hendene etter man har tømt kattekassen, og unngår fremmede katter, er sjansen for å få toxo liten. Så det er liten grunn til hysteri. ;)

Jeg forholder meg helt normalt til min egen katt, slik som det er anbefalt. Mannen tar kassen. Den ene gangen jeg måtte ta den, vasket jeg meg godt på hendene etterpå.

Jeg er mer forsiktig med fremmede katter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...