Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #1 Skrevet 9. april 2009 Vi var på besøk hos svigers nå i helgen. De sa at vi kunne ta oss en tur på kino eller noe hvis vi ville det. Gutten vår hadde lagt seg, men hadde de siste to dagene sovet dårlig pga feber og var veldig tett, men på bedringens vei. Da vi kom tilbake var begge ganske så fine i farta. Gutten vår var våken og gråt veldig. Bestefar hadde tatt han over i vår seng og lå med han der, helt greit. Men jeg reagerer på at de begge må drikke så mye at på 3 timer oppfører de seg som fnisende fjortiser og ikke engang klarer å gå rett. Hadde det bare vært en av de, og den andre hadde tatt seg et glass eller to, men når de er så synlige beruset reagerer jeg. De er flotte mennesker begge to, men når det kommer til alkohol i helgene, er det ikke mye som stopper de. Og jeg hadde aldri trodd at dette skulle skje. Jeg vet ikke om jeg vil be de sitte i helgene igjen. Nå skal vi flytte dit til høsten og det blir evt de vi må spørre. Er dette normalt? Jeg drikker ikke i det hele tatt selv, så kan hende jeg er litt overbeskyttende på dette. Jeg har ikke tenkt å si noe, men jeg vet heller ikke om jeg vil spørre om barnevakt i helgene igjen for nå vet jeg hva som kan skje.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #2 Skrevet 9. april 2009 Vet du, jeg tror du bør si fra til dem..ellers forstår de ikke hvorfor det ikke blir mer barnevaktsitting. barn og alkohol hører ikke i lag, altså-personlig mener jeg man kan ta en øl eller et glass vin, men å drikke seg så bort som du skriver her skal ikke forekomme. og jeg hadde nok ikke latt dem sitte igjen..men snakk med dem, og forklar hvordan du føler dette. hadde du godtatt dette av en annen barnevakt? det er ditt barn-og du bestemmer.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #3 Skrevet 9. april 2009 Jeg hadde aldri latt de passe ungen igjen. Totalt uansvarlig!!!!! Man blander ikke barn og alkohol på den måten. Barnet blir veldig utrygt av det.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #4 Skrevet 9. april 2009 Ja, jeg burde kanskje si noe. Et glass eller to er ikke så farlig tenker jeg. Hadde det skjedd noe og vi måtte på legevakta og jeg hadde vært alene, hadde ikke jeg kunne kjøre jeg heller siden jeg ikke har bil. Men det er det at de var rett og slett fulle. Ble ganske sjokkert for de er så ordentlige ellers. Det tar tid før jeg merker at folk har drukket, og da har de drukket nok når jeg merker det. Gutten vår er trygg på alle og selv om han var litt syk så roet han seg med litt kroppskontakt fra hva\em som helst. Så reagerte på at han gråt så fælt, så kanskje han også merket det? Han er 1 år. Synes det er fryktelig vanskelig å måtte nekte de noe, men vil heller ikke utsette gutten vår for dette igjen. HI
Gjest Tale30 Skrevet 9. april 2009 #6 Skrevet 9. april 2009 Jeg har ikke ord til å beskrive hvor forbanna jeg hadde blitt!!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #7 Skrevet 9. april 2009 Jeg mener at man ikke skal drikke med barna og hvertfall ikke så små barn. Jeg drikker ingenting her hjemme og de gangene jeg har gått ut å drukket litt så har jeg passet på at noen edrue er hjemme med ungene. Dersom de skulle våkne eller de blir syke vil jeg være 100% tilstede. Mannen min har tatt en øl et par ganger men da er det jeg som tar ansvar for ungene hvis det skulle sje noe og de sover når han drikker. Ingen som røyker eller drikker med mine unger får passe dem,de betyr alt for meg. Streng kanskje, men jeg har sett det gå galt så altfor mange ganger med andre.
Gjest Tale30 Skrevet 9. april 2009 #8 Skrevet 9. april 2009 Man kan ikke være for streng synes jeg. Jeg har nulltoleranse for alkohol og barn. Skal man passe barn kan man vente med å drikke til man er ferdig med å være barnevakt, så viktig er ikke vinen. Jeg har også nettopp vært på besøk hos røykere i en uke, og de måtte røyke ute. Alternativet var å bo et annet sted. Min baby på 3,5 mnd skal ikke puste røyk. Jeg har også nultoleranse for baby og kaffe. Ingen får holde min baby og drikke kaffe samtidig. Kanskje er jeg saiko, men da får det heller være..
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #9 Skrevet 9. april 2009 HELT ENIG! Her er det også ingen alkehol, ingen røyk, ingen kaffe osv sammen med barna. Noen kaller meg hysterisk, men mine barn skal ikke bli skadet på noen måte av andre.
Gidder ikke! Skrevet 9. april 2009 #10 Skrevet 9. april 2009 hehe, tale30, "saiko" men HI, jeg syns absolutt du burde reagere, det der hadde jeg ikke tolerert! tar med gjerne et glass vin eller to etter at barna er i seng, men ikke sånn at jeg blir på en snurr. helt uakseptabelt.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #11 Skrevet 9. april 2009 Jeg hadde reagert som deg men blitt enda surere!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #12 Skrevet 9. april 2009 Jeg hadde blitt så forbanna, og hadde spurt de hvorfor i helvete de sendte oss ut når de tydligvis skulle drikke! Det er utrolig uansvarlig av de å gjøre noe sånnt, og jeg hadde ikke latt de passa ungen min mer rett og slett, de hadde ved den ene episoden bevist at det var de ikke skikka til!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #14 Skrevet 9. april 2009 Vet du, jeg har et liknende problem. Svigerforeldrene mine drikker veldig mye. De er herlige mennesker og veldig flinke med barna men de drikker konstant. Jeg har ikke så mye tillit til dem. Lar de ikke sitte barnevakt så mye og aldri overnatting eller kjøring etc. De har nå bestemt seg for den livstilen. Føler ikke at det er min sak å fortelle dem hva de skal drikke, de er voksne oppegående mennesker. Men det er jo klart de merker at barna tilfeldigvis havner opp hos mormor og ikke farmor når vi trenger barnevakt. Jeg orker ikke å si noe til dem. Er rimelig sikker på at de vet hva jeg mener. De får betale prisen selv, mindre tid med barnebarna. Vil foressten legge til at jeg snakker ikke om 2 eller 3 glass vin men mye alkohol og sterk alkohol. Mine foreldre kan gjerne ta seg et glass vin om de er barnevakter. Den er når inntaket blir ukontrollert at jeg mister tilliten.
Gjest Tale30 Skrevet 9. april 2009 #15 Skrevet 9. april 2009 Til deg som lurte på hvorfor man ikke skal drikke kaffe med barna: Det er snakk om å ikke drikke kaffe med baby på fanget. Jeg har sølt nok kaffe i mitt liv til å vite at det hadde vært særdeles uheldig om barnet mitt satt på fanget når jeg var uheldig.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #16 Skrevet 9. april 2009 Takk for svar alle sammen! Godt å se at det ikke er jeg som overreagerer. Vet ikke helt hvordan jeg skal si det til de, men får vel snike det inn et sted. Hvis de heller vil bruke helgene på alkohol en barnevakt en sjelden gang er det helt greit. Gutten vår er 1 år og dette var første gangen de satt barnevakt, så vi har ikke akkurat bedt om det mange ganger. Og det var jo egentlig de som spurte oss....Det jeg synes er mest ille med det er at det var snakk om 3 timer. Hva om de skulle hatt han en hel natt? Hadde de hørt det hvis de fortsatte å drikke utover kvelden? De ble enda verre da vi kom hjem, men da var jo vi der. Men det er det som er med de, de stopper ikke i tide. Det er litt lettere å si ifra til egne foreldre, de drikker ikke men jeg har måtte si til de at kaffe og barn på fanget ikke er greit, så er enig med dere der også Svigers er egentlig veldig oppegående og forstår feks at vi må vente med sjokolade og annet godt til han har lagt seg etter vi sa at han vet at det er noe annet enn mat, så derfor tenkte jeg at det var en selvfølge at en av de holdt seg edru. Ble veldig skuffa og sjokkert. Mener det ikke burde være nødvendig å gi voksne mennesker "forbud" om alkohol når de skal passe et lite barn. Hvis de synes at jeg blir for "streng" så lar jeg bare være å spørre igjen.Kan jo ikke si til de at de kan ta seg et par glass heller, for de kjenner ikke begrensningene sine. HI
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #17 Skrevet 9. april 2009 Få litt hjelp av mannen din til å si ifra, slik at du har han til å backe deg opp når dere sier ifra! Hvis de velger alkohol, har de på den måten valgt bort å være barnevakt for barnet deres, så enkelt er det og da er det opp til de. Skulle ikke være nødvenig å si ifra om slike ting, men i noen tilfeller er det tydligvis det, så da får dine svigerforeldre velge selv hva de prioriterer. Det er jo en grunn til at vi som foreldre av og til ber besteforeldrene om å passe slik at vi kan ut å nyte alkohol, det skal jo ikke være andre veien at besteforeldrene passer barna OG nyter alkohol!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #18 Skrevet 9. april 2009 Har akkurat samme problemet, har kommet hjem og funnet "barnevaktene" (svigers) omtrent dritings i sofaen. De drikker seg seriøst fulle 5 av 7 kvelder. De er meget oppegående mennesker, svigerfar er direktør i et stort konsern og svigermor er ped leder i bhg. Det er mennesker som utad ikke er "alkiser" men i mine øyne er de det. Desverre passer de datteren vår, da pappan hennes tillater det og jeg har fint lite jeg skulle sagt når han har henne.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2009 #19 Skrevet 10. april 2009 Jeg som svarte at eg hadde et liknende problem over her, mine svigers ser også veldig ordentlige ut på utsiden.. han lege og hun fysio. Det er ikke bare trygdesnyltere som har alkohol problemer nei:-)
Gjest Tale30 Skrevet 10. april 2009 #20 Skrevet 10. april 2009 Det er nok ikke lett å si ifra til sine egne foreldre at de ikke skal kunne få passe på barna, det er en vond ting å skulle innse. Sjansen er jo stor for at disse besteforeldrene også har vært slik da sønnen var liten (til dere som har problemer med svigers) og da lærer barnet seg teknikker for å se gjennom fingrene på foreldrenes problem noe de tar med seg opp i voksen alder i mange tilfeller. "Det skjer sikkert ikke neste gang" osv Men barn skal ALDRI passes av mennesker som er synlig påvirket av alkohol. Det å ta seg et glass vin til maten er jo en ting, men dersom barnet merker at en voksen er påvirket av alkohol blir det fryktelig utrygt, og dersom det skjer over lang tid, kan det ende med at barnet får problemer med å stole på mennesker i voksen alder. Og dette er bare snakk om de psykiske effektene av dette. Hva hvis en akutt situasjon skulle oppstå? Er det ikke en av grunnene til at man skaffer noen til å passe på barna? At de skal få hjelp dersom noe skjer?
Anonym bruker Skrevet 10. april 2009 #21 Skrevet 10. april 2009 Jeg orket ikke å forklare alt i hovedinnlegget at jeg og faren ikke er et par lenger. Men at vi etter avtale har en natt under samme tak før de to har noen netter sammen. Derfor reiste vi dit. (Så får de som kjenner meg igjen gjøre det...) Så det er jo ikke mine svigerforeldre lenger og enda mer vanskelig å si ifra. Vi har alle en god tone og jeg og faren er venner, men det er første gang på lenge at vi har gjort noe sammen uten barn. Han ble flau og unngikk å snakke om det da jeg tok det opp med han. Merket at det var sårt så ville ikke mase på han om det. Jeg har sagt at han kan jo ta en tur på kino eller noe etter at gutten vår har lagt seg siden han som regel er hos sine foreldre, men han har bare snakket det bort. Så jeg fortsår jo hvorfor nå. Men siden han ikke har lyst å snakke om det,så er det vanskelig å ta opp for meg både til han og "svigers". HI
Anonym bruker Skrevet 10. april 2009 #22 Skrevet 10. april 2009 Når de gjør sånt kan de ikke beskrives som oppegående mennesker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå