Gå til innhold

Dør virkelig 3 av 1000 av meslinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sjekket kjapt opp dette i forbindelse med MMR-vaksinene. Jeg leste at 1 av 5000 får alvorlige komplikasjoner, og 1 av 10.000 varige skader. Sto ikke noe om død, men det kan vel forekomme sikkert. Men 3 av 1000?

Er meslingene ikke meslinger lenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det kan vel muligens dreie seg om at noen tjener penger på denne vaksina....det er iallefall den tanken som popper opp i mitt hode....eller rett og slett at noen liker å skremme småbarnsforeldre. Det synes iallefall ikke som edle motiver som ligger bak slik info....men så var jo dette tall fra sunnmamma, de pleier å være i den kategorien......uvisst hva slags motiver hun distribuerer???....den mammaen der....

Skrevet

Meslinger tar livet av 400 000 barn i året, primært i utviklingsland der de ikke har råd til vaksiner.

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1506357

Har selv jobbet med utviklingshjelp i Afrika og sett sykdommet tatt livet av små barn. Har ingen problemer med å gi vaksniner til mine barn.

Skrevet

Ta deg en tur til et utviklingsland, så får du se konsekvensen de må betale for ikke å ha økonomi til vaksiner. Små barn dør hver dag pga av at de ikke er vaksinert mot potensielt dødelige barnesykdommer. Vi er veldig heldig som bor i en rik del av verden og kan beskytte våre barn mot disse sykdommene. Og vaksinere.

Skrevet

da får vi håpe at de ikke får noen problemer fordi du ikke har noen problemer med å vasinere de....problemer er sjelden et problem før de blir et problem, lykke til!

Skrevet

Vi trenger da ikke beskytte oss mot disse sykdommene her i Norge!!!

Her er da situasjonen en helt annen enn i Afrika? Vi har da alle forutsetninger for klare oss svært bra med vår levestandard, uvaksinerte som vaksinerte. Vi kan klare å stå i mot sykdommer på en helt annen måte enn utarmede mennesker uten rent vann, mat og med elendige hygieniske forhold.

Enig i at bildet er komplisert i Afrika når det gjelder helseforhold og sykdommer, med enorme problemer vedr. mat/vannmangel, elendige levestandard og nød. Vi må da ikke sammenikne de to verdenene og slå situasjonen sammen til ett scenario?

Tror dere disse menneskene får det mye bedre med vaksiner alene?

Håper verden kunne bidra med like mange milliarder til å stable denne delen av verden på beina - som blir brukt på å vaksinasjonsprogrammer. Da snakker vi rett vei og gå!

Skremmepropaganda, om igjen og om igjen. Hvor mange ganger har vi ikke fått Afrikaproblematikken lagt fram for å belyse vaksiner. Helt på sidelinjen...

Skrevet

Unnskyld meg! Jeg vaksinerer da ikke mine barn mot Meslinger (som de fint hadde klart brasene med) fordi utarmede barn i Afrika dør av Meslinger, Tyfus, Malaria, Difteri og det som verre er!!!!

Mine barn er ikke utarmede. De har et velfungerende immunforsvar. Og vi er heldige som kan si vi har det her i Norge. Det er en annen hstorie.

Bruk gjerne mine vaksinekroner til nødhjelp! Jeg trenger dem ikke.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her? Mener du at det ikke er noe problem at flere hundre tusen barn dør i året pga infeksjonssykdommer?

Skrevet

Jeg vet ikke hvor tungvint det er for deg å skjønne at unger ikke dør av infeksjonssykdommer, de dør av underernæring. Feil og underernærte barn blir syke, da hjelper det lite å vaksinere de. isåfall måtte mat hatt vaksiner for alt mellom himmel og jord. Svekkede barn dør gjerne av så svake mikrober som sopp. Vet ikke om du har hørt om dette. Dette er også¨tilfellet med meslinger, ikke så mange som dør av dette, derimot dør de av følgesykdommer, på samme måte som et fåtall døde av spanskesyken, de døde pga lungebetennelsen de fikk som komplikasjon. Uansett, vaksiner er og blir dobbeltmoral, istede for å gi de mat tjener vi penger på å vaksinere de mot sykdommer de normalt ikke hadde hatt noen problemer med. Vi gir de ikke lengre eller bedre liv, de dør av andre mikrober enn det vi vaksinerer de mot fordi vi ikke tjener penger på å gi de mat.

Skrevet

Enig, finnes ingen gode grunner for å meslingevaksinere friske norske unger fordi sykdommen tar liv i andre deler av verden, eller fordi det finnes barn på norske sykehus som ikke tåler smitte. Sistnevnte argument er egentlig ganske komisk. noen mener altså at man skal vaksinere sine barn fordi noen andres barn er immunsvekka, problemet er bare at det i de tilfellene er foreldrene som eksponerer barna for flest mikrober, og jeg finner det ytterst tvilsomt at de blir revaksinerte. Mest sannsynlig får de kun beskjed om at de ikke skal komme om de har en smittsom sykdom for øyeblikket. Det er ikke måte på hvor mange snodige grunner for vaksinering som finnes. Og gud bedre hvor mye saktmodighet som finnes rundt disse spørsmålene. NÅR SKAL FOLK SLUTTE Å UNDERKASTE SEG AUTORITETER; OG BEGYNNE Å TENKE SELV?????

Skrevet

:-) Støtter TENK SELV appellen!

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Jeg trakk frem de tallet fordi en av de anonyme debattantene her kunne fortelle at det er dårlig kosthold og mangel på rent vann som dreper, ikke meslinger (sic!). Tallet er fra meslingepidemi i new york rundt 1990, 4500 meldte tilfeller og 16 døde. Jeg trakk frem tallet fordi jeg synes det er ett relevant tilfelle om EN konkret epedemi, og i ett såpass sammenlignbart land som USA:

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0906/is_n18_v40/ai_10834557/

Det finnes mengder av artikler om denne og andre amerikanske epidemier på ca samme tid, med dødstall som varierer fra 2,2 til 3,5 pr 1000. (bla en del statistisk matriale på fhis sider som man lettest finner selv ved å søke opp meslinger) Vi er så godt beskyttet mot meslinger at vi glemmer hvor farlig denne, og andre sykdommer er.

Gjest ~Xmas08~
Skrevet

Hentet fra fhi's egen side :

" Immunstatusundersøkelser har vist at over 97% av nordmenn født før innføring av meslingevaksinasjon i 1969 har hatt meslinger."

Legg merke til at 97% født før 1969 har hatt meslinger!!! Jeg tror naturlig immunitet må være det beste, og at det er synd vi har "spolert" sjansen for å bli det!

"Vaksinasjon med en dose gir ca. 95% beskyttelse. Beskyttelsen varer sannsynligvis livet ut."

Sannsynligvis???Not good enough..

"Dødeligheten var på 1800-tallet høy, men sank i første halvdel av 1900-tallet. Stor epidemi i Kristiania 1902-03 med over 3000 meldte tilfeller i 1902 hvorav 163 dødsfall."

Altså i underkant av 5,4% døde..og dette var i 1902! Mulig vi har litt bedre sanitære forhold idag..

Her er linken til fhi's side hvor jeg har hentet dette. (Hvis den ikke fungerer; www.fhi.no, let under "M".)

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,1904:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:55951::1:5800:80:::0:0

Litt kort info fra felleskatalogen.no:

140,80kr per vaksine.(vaksinetype C priorix)

Her er det penger å hente!!!

Og til slutt...innholdet i MMR-vaksinen

"Hetteglass: Tørrstoff av levende svekket meslingvirus Scwartz stamme ≥ 1000 CCID50, levende svekket parotittvirus RIT4385 stamme (derivert fra Jeryl Lynn stamme) ≥ 5000 CCID50, levende svekket rubellavirus Wistar RA 27/3 stamme ≥ 1000 CCID50, aminosyrer, laktose (vannfri), mannitol, neomycinsulfat, sorbitol, fenolrødt, natriumklorid, kaliumklorid, magnesiumsulfat, kalsiumklorid, kaliumdihydrogenfosfat, dinatriumfosfat. II) Oppløsningsmiddel: Vann til injeksjonsvæsker til 0,5 ml."

Vaksinering er valgfritt, men jeg synes det er rart at så mange bare gjør det helt automatisk, ingen tanker whatsoever om hva det er, hva vaksinen heter, hva den er mot, innhold, osv..

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Ja, og det døde ca 10 mennesker i året av meslinger her i landet til vi innførte vaksinen. Synes du det er ett helt ok tall, du da, med 10 mennesker i året? Det er akseptabelt med 10 døde mennesker i året slik at vi får "naturlig immunitet"?

Og ikke godt nok? Nei, i USA gir man ett ekstra shot, er det det du ønsker?

Ja, heldigvis har dødeligheten sunket siden 1902, 5,4% er jo helt grusomme tall. 5 barn pr 100, herregud.

Jeg synes det er veldig fint at folk er kritisk til vaksine, jeg, man skal være kritisk til legemidler i det hele tatt, og være nøye på hva man putter i seg, men jeg synes det er grenseløst arrogant å påstå at de som vaksinerer gjør det automatisk, uten tanker om hva vaksinen heter, hva det er, hva den gjør.Har du noen undersøkelse som støtter synet ditt, eller synser du bare?

Uansett,på generell basis vil jeg si at nettopp dette synet på andre mennesker "de tenker ikke, hjernevasket, i lomma på legemiddelindustrien" går veldig igjen hos antivaksinefolket, og passer vel også godt med ett forholdsvis grandiost selvbilde "jeg vet bedre enn en samlet vitenskap, who, alle lands helsemyndigheter, fhi, cdc, osv, de tar feil alle sammen, jeg vet at vaksiner er ikke bra". Det er noe med det å kjenne sin egen begrensning som jeg synes det kan være lurt å tenke litt på.

Skrevet

Veldig enig! "Delusions of grandeur" er absolutt noe som går igjen her inne. Har vel i min tid på dette forumet opplevd at anti-vaksine siden har presentert kanskje 2-3 artikler som bidrar til en fornuftig debatt og som stiller spørsmål verdt å følge opp. Resten er jo kun konspirasjonsteorier og ekstrem selektiv tolkning ("cherry picking") av diverse internettsider.

Skrevet

... for ikke å glemme egne erfaringer (og stadige overraskelser) over hva et helt naturlig og sunt immunforsvar (uten kjemisk/medisinsk innblanding) kan klare av braser.

Slutt å skyld på vaksinedekningen. Slutt med skremselspropagandaen, ta ansvar for helsen selv!!!

Ingen statistikker kan få meg til å tvile på det vi selv ser og opplever - sunne vaksinefrie unger fri for antibiotika, vaksiner og en tilværelse fri fra opplevelsen menge foreldre har over å være fastlegens medisinske prøvekaniner.

Skrevet

Selv om barn tragisk nok har dødd i USA/NewYork eller Norge av meslinger, må vi se på annet enn kun dødstallene. Hvordan var deres generelle helsetilstand, levestandard? Alder? Man trenger ikke være kjernesunn selv om man bor i den vestlige verden. Her er mye feilernæring, fattigdom, mangel på sunn livstil også i vår ende av globen... Bare se på hva vårt sukkerinntak!

Gi meg flere fakta enn dødstallene, så kan vi bevege oss i en retning som gir mening.

Dette er skremselspropaganda opp og i mente.

:-)

Gjest ~Xmas08~
Skrevet

Hvis du leser hva jeg skriver, så vil du se at det står "så mange",ikke "alle". Så ja, jeg synes det er rart at så mange ikke aner noe om vaksinering, bare automatisk gjør det! Jeg har vært i babygrupper og andre plasser hvor det har vært snakk om vaksiner hvor mange sier ting som:

"Hvilken vaksine er det nå?" ,"Er det vaksine til denne kontrollen?", "Uff, det er sååå fælt med sprøyte..stakkar", "Jeg vet ikke hva de er mot, men..", "Må man, så må man" osv..

Jeg ønsker ingen ekstra shot som i USA, jeg ønsker ingen shot i det hele tatt! Men det kan vel ikke spille noen rolle når man først vaksinerer? Hva skal være mer farlig med den da? Er det trygt i USA, så er det vel trygt her også! Mener du det er så galt med ekstrashoten eller?

Og som du sier; dette "synet" på andre mennesker som antivaksinefolk ofte har, det går vel også litt på at de er av samme type mennesker, med mange andre felles meninger enn bare vaksine.

Akkurat som du kan "se" på noen at de stemmer FRP... :P

Så lenge det er frivillig å vaksinere synes jeg det er helt opp til den enkelte hva de ønsker for sine barn!

Gjest ~Xmas08~
Skrevet

Og dette var ikke ment som noe hånlig innlegg mot vaksine, bare helt enkelt min mening og spørsmål. Så får jeg bare ha en typisk antivaksinemening.

Skrevet

Trodde det var 1:1000.

I fjor ble det registrert 4 tilfeller av meslinger i hele Norge.

Skrevet

Pusseluskan, 1:1000 er også et tvilsomt tall som bærer preg av å være en påstand heller enn vitenskap.

I perioden 1965-1970 skal det ha vært 44 dødsfall i USA av meslinger. Dette skal bety at dødeligheten var lavere enn 1:100 000. (Alderson, International Mortality Statistics, Facts on File, Inc ISBN 0-87196-514-3 1981)

Det kan virke som om det handler om å skremme folk til å la seg vaksinere.

Gjest Sunnmamma
Skrevet

Pusseluskan, 1:1000 er også et tvilsomt tall som bærer preg av å være en påstand heller enn vitenskap.

I perioden 1965-1970 skal det ha vært 44 dødsfall i USA av meslinger. Dette skal bety at dødeligheten var lavere enn 1:100 000. (Alderson, International Mortality Statistics, Facts on File, Inc ISBN 0-87196-514-3 1981)

Det kan virke som om det handler om å skremme folk til å la seg vaksinere.

Helseinterressert

Jeg tror ikke på tallene dine, men det er litt morsomt at du som likssom skal være så "helseinterressert" ikke har fått med deg at vaksinasjonen startet i 1963, altså før dine tall, og at det døde ca 500 i året FØR vaksinasjonen startet!

Skulle tallene dine være riktig er meslingvaksinen en mye STØRRE suksess enn vi kunne ane, altså.

Skrevet

meslingedødsfall i usa hadde falt fra 13 av 100000 til 0,03 pr 100000 mellom 1900 og 1955. det er jammen litt av noen tall, skjønner at folk løper i panikk til helsestasjonen for å vaksinere. gud bedre for en forferdelig sykdom.

den vaksina der kan du leke med alene frk sunnmamma.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...