Gå til innhold

Hvor henvender man seg hvis man vil adoptere vekk barnet sitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

har nesten nylig fått vite at jeg er gravid, og abort er ikke alternativ da jeg er for langt på vei.

Er lenge siden jeg bestemte at jeg ikke vil ha barn, og er også i en situasjon som gjør det nærmest umulig å kunne ta seg av et barn.

 

hvem prater jeg med? må man ordne detaljer selv eller får man hjelp fra lege/jordmord etc med det hele? Hvordan foregår det?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du først og fremst bør snakke med legen / jordmora di. De kan hjelpe deg med å får snakket med de rette instansene, som langt på vei kan legge til rette for at ting kan ordne seg.

Ting kan endre seg i forhold til dine oppfatninger også.

 

Det blir til syvende og sist en sak barnevernet vil ta, om det blir snakk om adopsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er barnevernet som vil ta saken ja. Og de vil prøve å overbevise deg om å ta deg av barnet selv, men hjelp av tiltak eventuelt. Ellers vil barnet bli plassert i fosterhjem og så adoptert etter hvert. Hvor sikker er du på at du ønsker å adoptere bort barnet ditt? Jeg bare spør, jeg skjønner selvfølgelig at du ønsker adopsjon. Tror det er lettere i USA få å adoptert bort et barn enn her i Norge. Barnevernet er først og fremst innstilt på å hjelpe de biologiske foreldre til å ta seg av barnet sitt. Men, hvis du virkelig ikke vil så vil barnet komme til fosterforeldre og så adoptert av fosterfamilien. Du får ikke velge hvilken familie får barnet ditt, slik som i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, du er selv med på å velge hvem som skal få adoptere barnet ditt. Det er et utvalg i bufetat som sitter med disse sakene etter henvisning fra barnevernet og da er de biologiske foreldrene med å bestemme hvem som skal adoptere barnet. Du har to måneders angrerett, og barnet er hos beredskapshjem i mellomtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager da tok jeg feil. Hørtes bra ut at foreldrene kan være med å velge. Hilsen anonym 16:14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke særlig vanlig å adoptere bort sitt biologiske barn i Norge. Den vanligste formen for innenlandsadopsjon, som forøvrig gjelder et fåtall barn årlig, er gjennom stebarnsadopsjon. Stemor eller stefar,(medmor eller medfar) adopterer da partneren sitt barn.

 

Andre land har større tradisjon for innenlandsadopsjon og bortadoptering av egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 20 til 25 barn i året blir adoptert bort. Da snakker jeg ikke om stebarnsadopsjon eller forsterbarnsadposjon eller andre barnevernsbarn.

Dette antallet gjelder foreldre som av ulike årsaker ikke ønsker eller kan beholde barnet sitt. De fleste er svært unge mødre eller barn etter voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...