Gå til innhold

Det handler ikke om hysteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Kosestund" på Burger King?? Kosestund er altså på et skrålete sted, der man står i kø for å få søplemat servert, sitter på plaststoler med et lite, ofte fettete og skittent bord, med unger skrikende og ropende rundt en...og så spiser man med fingrene og stapper i seg mat som man føler seg dårlig av etterpå- raper, tung i magen med påfølgende festlige turer på do- nå hypre unger med et blodsukker som har gått rett til værs og som kommer til å synke til bunns innen en halvtimes tid...

Hvis voksne definerer en tur på Burger King og lignende steder, som kosestund og å unne seg noe godt, vel, da er det vel ikke rart at vi har så mange med livsstilsykdommer og overvekt her til lands! Dere vet jo rett og slett ikke hva god mat er! Hva i all verden slags drit er det dere stapper i dere til hverdags, hvis en BigMac er skikkelig god?

Søplemat smaker ikke godt, rett og slett. Det er bare fordi smaksløkene deres er jævlig dårlig vant, at dere klarer å oppfatte det som godt. Deres skulle forsøkt å spise virkelig sunt og godt i en måneds tid, og deretter inntatt et måltid på MC eller BK...kan love dere mageknip. Da hadde dere skjønt hva dere faktisk gjør med kroppen, når dere stapper i den slikt.

Burger kan være riktig godt det- forsøk å lage en selv. Bak gode burgerbrød, finn en oppskrift som tiltaler dere og forsøk.

Jeg vil også ha kosestunder med barna mine, inkludert hyggelige turer ut for å spise. Men jeg ønsker på ingen måte å la dem lære at kosen og den fine stunden/maten, den finner du innenfor dørene hos Burger King.

Og ja, vi spiser burgere vi og, og kaker, og lørdagsgodt. Gode matvaner er ikke hysteri, slik man alltid blir beskyldt for her inne. Gode matvaner er godt:-) Det er spennende og variert. Det er i tillegg sunt og bra for kroppen, humøret og ikke minst barnas fysiske utvikling og evne til konsentrasjon, læring og mestring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, så sant som det er skrevet:)

Jeg er glad vi ikke har slike kjeder her. Vi hadde faktisk hamburger til middag i går, vi. Her hjemme:) Ungene spiste og det var godt. Masse frisk salat og ingen frityrsteking selv om vi hadde pommes frites(stekte poteter) til:)

Om sommeren griller vi burgerne, og da er det enda bedre. Og pizzaen min er det vi serverer her hjemme, alt laget fra bunnen og helst med svinekjøtt eller karbonadedeig. Og litt grov bunn:)

Jeg er ingen fanatist. Vi spiser bare vanlig, greit sunn mat her. Snop smaker vi også.

Nei, det handler ikke om å være ekstrem i verken ene eller andre retningen, men om å finne det som er den gylne middelvei, og som gjør kroppen godt:)

Skrevet

Hvis barnet ditt ønsker seg en tur på burgerking, ville du kategorisk ha sagt nei? Vi er ulike og gleder oss over forskjellige ting. Personlig avskyr jeg hurtigmatkjeder, men jeg vil da ikke påtvinge alle mine nykker til andre. Det gjelder å ikke kaste barnet ut med badevannet.

Skrevet

Hva jeg ville svart eller ikke, blir et sidespor. Men siden du spør; nei, jeg ville ikke svart nei. Barna mine har da en egenvilje, og jeg har ikke for vane å overkjøre dem.

Skrevet

Så du vil utsette barnet ditt for alt det forferdelige du skisserer i hovedinnlegget ditt bare fordi barnet spør om å få? Det der er i mine øyne langt verre enn å ta med barna en tur på BurgerKing en gang i blant fordi en selv synes det er kos og helt ok.

Er det ting man mener er fryktelige, usunne og skadelige så gir en da ikke etter for mas fra ungene for å få disse tingene, det er jo direkte omsorgssvikt.

Skrevet

Jeg ville vært passe idiot hvis jeg trodde at en eneste tur på Burger King, ville resultere i helseskader. Så det skriver nå, blir latterlig, anonym.

Skrevet

AMEN

Bra skrevet :)

Skrevet

Jeg ville altså ikke i enhver sammenheng nektet barnet mitt en tur på slike steder, men som kosestund for familien, ja. I et bursdagselskap, skulle jeg selvfølgelig ikke nektet. Etterhvert som de blir eldre, og følger sin egen vilje, så får jeg håpe at barna mine tar gode valg for seg selv- ikke alle tenåringer "henger" på maccer'n.

Poenget er altså at vi som foreldre ikke ønsker å sette likhetstegn mellom kosestund/unne seg noe godt og fastfood-sjapper.

Skrevet

Er helt enig med deg. Jeg tror det er lett å anklage noen for hysteri når noen gjør noe en selv ikke gjør. Vi er en matfamilie, og koser oss stort rundt middagsbordet, planlegging og ikke minst å lage mat sammen. Vi snakker ikke om sunn/usunn mat, men god mat. Jeg ser ikke sammehengen mellom junk og kos, og det er en link jeg ikke ønsker å etablere for barna mine. Det er vel like naturlig for oss å spise fisk som andre spiser pølser, og det er ikke mindre kos med det.

Skrevet

Signerer nn15.31 og Ironisk Distanse. Bra skrevet.

Hilsen kokken

Skrevet

For oss er det faktisk litt "spennende" å spise på Burger King eller MacDonalds, siden det skjer toppen 3-4 ganger i året, når vi er på ferie eller på tur. Og jeg tror ikke det er skadelig for noen av oss, siden vi ellers i året spiser god, sunn og hjemmelaget mat minst 90% av middagene.

Og hvis noen syns det du kaller søppelmat er godt, så la dem få lov til det! Selv er jeg en "matsnobb", og absolutt ikke glad i denne typen mat, men siden gubben og de håpefulle syns det er godt, så blir jeg med når vi har muligheten til å dra på Mac'ern eller BK.

Skrevet

Det trenger faktisk ikke være så ille når man er en tur på burgerking. Vi er sunne, normalvektige, grønnsaks og fruktspisende alle (tre)mann i denne familien. Likevel tar vi oss en "kosetur" på burgerking kanskje annen hver måned. Jeg opplever aldri at det er grisete og ekkelt der og det at barn løper rundt omkring er jo bare koselig, er jo ikke akkurat på en fem stjerners restaurant:)

Man må ikke kjøpe chips selv om jeg syntes det er helt ok en gang i blandt, og burgerne er faktisk ikke så ille. Jeg kjøper fedon kylling til meg selv, datteren min på to år får en vanlig hamburger-det holder i massevis for henne og mannen min spiser, vel det meste der.

Jeg syntes "vanlige" burgerking burgere smaker godt også. Våre smaksløker er ikke ødelagte selv om vi nyter en burger en gang i blandt og faktisk liker det. Det er snakk om smak og behag, ikke det at vi stapper i oss junkfood hver dag.

Hverdagsmaten hos oss er full av alt det gode kroppen trenger. Vi bruker ikke smør i matlaging, spiser aldri kjøttdeig, ikke fete oster (joa, en gang i blandt spiser vi ost og kjeks eller jeg lager en skikkelig god pastasaus), vi har ALLTID, ALLTID salat til middagen, bruker fullkornspasta og brun ris, drikker aldri brus. Jeg syntes det blir veldig feil av deg å sette de som liker bk /mc mat i bås bare fordi du ikke har den samme smaksopplevelsen. Skal du liksom være den som definerer hva som smaker godt?

Om man kun spiser bk/mc mat eller flere ganger i uken blir situasjonen selvfølgelig helt annerledes, og jeg er helt enig i at det ikke er bra for kroppen i så store mengder.

Men godt syntes jeg det smaker, uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...