Gå til innhold

Sosionom eller vernepleier? Hva velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nermer seg søknadsfrist å jeg sliter sånn med å bestemme meg :(

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som sosionom kan du gå hjem kl 16 og har fri i helgene. Som vernepleier kan du risikere å måtte jobbe natt, helger, jul osv. Så jeg ville valgt sosionom.

Skrevet

KAN du måtte risikere ja....spørs nå helt på hvilken jobb du velger det vel... en sosionom kan også velge å ta turnusarbeid, så sjansen for å jobbe seinvak/ helger på den måten like stor der...

Som vernepleier har du mer medisinansvar, om du synes dette er spennende...mer anatomi/ fysiologi... sosionomen jobber vel egentlig primært med saksbehandling og rådgivning.. Litt tørt kanskje?

Har inntrykk av at vernepleieren er mer "uti felten"...men igjen, dette kommer jo an på hvilken jobb du velger.

Hva kunne du tenke deg da?

Skrevet

Det er kun sosionomer som jobber på "kontor" som jobber 8-16. Sosionomer finnes veldig mange plasser og ved de fleste institusjoner må man som sosionom regne med å jobbe turnus.

Som vernepleier har man medisinkurs som gjør at man har mer ansvar i jobber hvor medisin deles ut (psykiatri, tilrettelagt tjeneste mm).

Jeg er selv sosionom og synes selve utdannelsen var veldig spennende (jus, psykologi, psykiatri, rus mm). Vernepleiere har vel noe av det samme, men mer av medisin og pleie..(tror jeg)

Anbefaler sosionomutdannelsen, men om du velger vernepleieutdannelsen er det er supert valg som jeg ikke tror du kommer til å angre på!!:)

PS: Sosionomer jobber ikke primært med saksbehandling, det er kun i disse "kontorjobbene". Jeg har jobbet på barnevernsinstitusjon, asylmottak og i psykiatrien og da har jeg stort sett jobbet MED mennesker og ikke papirer;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...