Gå til innhold

Skal man bare snakke pent om de avdøde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel et interessant dilemma? Man vil jo nødig legge stein til byrden for de etterlatte, de har nok å stri med. Samtidig skal man vel ikke unngå ubehagelige sannheter fullstendig heller. Man kan i det minste håpe at noen lærer av andres feil...

Jeg kjenner personlig en del som har omkommet i bilulykker (vokste opp i råneland), og etter en slik fæl ulykke blir det alltid heftig debattert hvem som kjørte, om det var i fylla etc. Er det galt? Skal det være et ikke-tema fordi det jo er egnet til å såre familien til avdøde? Eller er det helt greit og fritt fram? Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man skal vel ikke "baksnakke" de døde...men man skal vel ikke forherlige personen heller....

syns jeg ser gang på gang at de døde plutselig er "hellige" og man "glemmer" deres sanne jeg.... ikke det at det er noe galt i det, men noe underlig er det jo....

Ikke lett spm dette her=)

Skrevet

Som sagt, svogeren min er kjent for å kjøre i 200 med unger i bilen, hele tiden.

Dreper han de og seg selv skal jeg jammen ikke spare på kruttet.

I mine øyne er han da en morder på nivå med en hvilken som helst annen morder.

Skrevet

Anonym 10:40: Hadde jeg vært deg hadde jeg anmeldt han nå og ikke ventet på katastrofen.

Døden gjør ingen til et bedre menneske i mine øyne i hvertfall, og å kjøre som en tulling er like ille som å gå ut blant folk og skyte omkring seg spør du meg.

Skrevet

At noen dør gjør dem ikke til helligdom for min del.

Jeg og tanta mi kan sitte å mimre ang. farmor, og da er det ikke bare det fine og positive, men alt, fra den gangen vi var sinte, hadde krangla med henne, eller hun gjorde ting som å sette fyr på kjøkkenet pga den helvetes telefonen ( hun gjorde det 2-3ganger).

Og ang. å drittkjøre så synes jeg det bør være fokus på for å skape holdninger, men vet det er nytteløst i mange tilfeller.

På bygdene er det en kultur, her jeg bor har det vært flere dødsulykker i distriktet.

Skrevet

Svogeren din må anmeldes nå.Ikke etter at noen er død.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte personer skal helliggjøre den avdøde... hadde en bestefar som har behandlet sine barn jævlig i alle år...alkoholisme, vold, drapstrusler...ja, you name it. Min tante har nå plutsleig fått for seg, nå et par år etter hans død, at han var en fantastisk og god person.

Blir helt kvalm jeg...Hvorfor snakke så fint om personer, når det fine man sier er så pyntet på at det ikke lenger er sannhet? Sier ikke at man skal snakke stygt om de uten grunn, men ikke gjør de til bedre personer enn det de faktisk var! På godt og vondt,..

Skrevet

Syntes det er greit å snakke om de som er døde på en måte som tjener de gjenlevende. Men når det er sagt syntes jeg man skal vente til likene er kalde og alle fakta er på bordet. Det gjelder å spørre seg selv hva man vil oppnå med kritikken sin. Hvis det eneste man vil oppnå er å spre sensasjon og føle seg viktig selv syntes jeg man bør la være. Hvis man vil bidra til økt trafikksikkerhet syntes jeg det er viktig og riktig å prate om den menneskelige svikten vi har i trafikken. Da er kjente caser et fint virkemiddel som understreker viktigheten av å tilpasse fart etter kjøreforholdene.

Skrevet

Ja jeg skal. Tenkte å ta det gjennom barnevernet. Så får de ta det der i fra.

Skrevet

Det er ganske vanlig at folk som har vært gift i mange år med en vanskelig person, som plutselig dør, "glemmer" de vanskelige og vonde tingene, og kun husker det gode.

Kjenner ei dame som hadde det vondt de fleste nesten 60 årene hun var gift med mannen sin. Når han døde, ble mannen plutselig en snill helgen!

Forstå det den som kan...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...