Gå til innhold

tunge løft?

CaMeLiA ♥ er mamma til to ♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

er 17 uker på vei, og i dag måtte jeg løfte og holde datteren min da hun skulle tisse på et offentlig toalett (eneste do i nærheten, skålen var full av tiss! da lar jeg henne ikke sitte.)

hun er snart 4 og veier 15 kg. pleier ikke være noe problem å bære henne litt til vanlig, men i den stillingen jeg holdt henne fikk jeg veldig vondt i musklene nederst i magen. måtte bare sette henne ned tilslutt.. heldigvis var hun ferdig.. men så kom jeg til å tenke på at det kanskje ikke var så lurt for babayen sin del? hadde ikke noe vondt etterpå og heller ingen blødning, men ble litt støl i musklene i magen.. vet ikke hvordan det er med løfting i svangerskap, men leste et gammelt innlegg her der en hadde svart at man stopper blodtilførselen til barnet hvis man løfter tungt?! noen som vet om dette stemmer? å hvilke andre grunner er det til at man ikke skal løfte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er overhodet ingen ekspert, men trodde det var mest pga bekkenet og ryggen man ikke skal løfte så mye...og uansett går det nok bra når det er en gang innimellom..kroppen din sa jo ifra at dette var tungt,og da gjør du jo automatisk ikke dette hver dag...

jeg har også løftet datteren min når hun skal tisse ute( 15 kg ca), og det er ikke godt for ryggen...men alt står bra til med junior i magen;-)

Skrevet

takk for svar:) har kjent masse bevegelser etterpå også, så regner med det gikk bra! kommer til å være forsiktig med tunge løft framover uansett:)

Skrevet

jah... gutten min veier nesten 14 kg å er 2,5 år.. løfter han daglig.

gjør litt vondt noen ganger, fordi musklene ikke sitter helt der de pleide tror jeg,

men spurte jordmor ang løft siden jeg løftet den gamle tv på ca 35 kg (klarer ikke å vente på at andre skal gjøre det..) å hun sa at det ikke gjorde noe, men helst ikke så tungt da. det kom veldig ann på hvor sterkj man er fra før og at man løfter riktig.

hun sa også at jeg kunne la være å gjøre det i 3. trimester, men sønnen min må jeg seff løfte noen ganger, å det var ikke noe problem.

ellers tror jeg du må gjøre det du orker. jeg blir fort sliten av å bære han da, så da setter jeg meg heller ned å tar han på fanget hvis det er kose han vil.

Skrevet

tung løfting kan belaste bekkenet unødvendig, så det skl ikke gjøres hver dag for å si det slik.. men innimellom er det ingen poblem slik jeg ser det... unngår det selv, som fx bruskasser på jobben osv... men løfter min sønn inn og ut av bilen hver dag, han ligger på nesten 16kg...

de som er i jobber som krever tunge løft blir jo fx omplassert, jobben blir tilrettelagt eller man blir sykemeldt...

såfremt du ikke strekekr deg til det punktet hvor det gjør vondt og alikevel fortsetter så ser jeg ingen grunn til å ikke kunne løfte barnet:)

Skrevet

Man skal kunne løfte den vekten man er vandt til å løfte. Jeg løfter og bærer en del på min minste på snart 2 år han er vel ca 12 kilo, og det hender jeg løfter litt på han på 4,5 år som veier ca 18 kilo, men så lite som mulig. Mest fordi jeg får litt vondt i magen av det nå, og merker det litt i bekkenet. Han på 6,5 år og nesten 30 kilo (han er også 133 cm lang, så han veier passe i forhold til høyden sin) løfter jeg ikke på i det hele tatt, og han er heldigvis mer enn stor nok til å forstå bedre enn å henge seg på meg også også nå.

Synes nå forøverig det er litt søtt når folk rundt meg protesterer dersom jeg løfter opp noen tugne handleposer osv og sier jeg ikke må lufte så tungt, de veier jo sikker bare en tredjedel av det minstemann veier, og han er det ingen som reagerer på at jeg løfter og bærer på ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...