Gå til innhold

Kan eg spise castello??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sååå lyst på..

Er 30 uker i dag, og har holdt meg unna hele tiden.

Så burde jo klare 10 uker til, men fader meg så lyst eg fikk på blå castello akkurat nå...

E vel ikkje noe sånt som at det bare er i begynnelsen av graviditeten en skal holde seg unna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag en pastasaus med blå castello i : ) Da er den jo kokt, og bør være trygg. Jeg pleier å lage en saus kun med norzola (blåmuggost det og, da) og matfløte, og så bruker jeg svinekjøtt, chamignon og løk som stekes med div krydder, og selvfølgelig pastarør el. Det blir kjempegodt- ikke noe slamkemat, men innimellom er det lov å spise noe skikkelig godt også : )

Skrevet

Ikke spis det , selv om man koker/lager saus av det, mannen min jobber i Tine og blåmuggoster uansett merke er et stort Nei når man er gravid..

(jeg liker osten også veldig godt, men det er rett og slett ikke trygt å spise det på grunn av muggkulturen i osten)

Skrevet

Blå castello er jo laget av pastaurisert melk. Er vel ikke noe problem da??? Er jo bare upastauriserte oster man skal holde seg unna... Pass bare på å ha god dato på den...og at den ikke ligger ute i romtemperatur... Har vært veeeeldig forsiktig selv. Men begynte å spise litt brie og sånn for noen uker siden, når jeg leste på pakken at de var laget av pastaurisert melk...

Skrevet

er nye råd nå om at man skal holde seg unna muggostene selv om de er laget av pasteurisert melk. kom for ca 2 år siden tror jeg.

mykoster mener jeg

har hørt at de skumle basseluskene dør helt av koking, men ikke av frysing

Skrevet

mener å ha lest at det sent i svangerskapet fremdeles kan gi bl a hjerneskade, mens i begynnelsen også kan ta livet av fosteret.

hvis man er EKSTREMT uheldig...

når det er pasteurisert er det vel millionsjanser det er snakk om...

fikk også det rådet fra legen min om at all ost er grei å spise så lenge melken er pasteurisert, men holder meg til de nye rådene på matportalen.no

men jeg har f.eks spist litt spekemat som jeg har stekt (ostesmørbrød)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...