Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Honning skal jo under ingen omstendigheter gis til små barn, hva med gravide? Jeg er 36 uker, og merker at babyen reagerer når jeg spiser det. Men hostesaft er jo fyfy, og jeg har så vondt i halsen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hørt att gravide ikke skal spise det?

Og bebi kan jo reagere fordi det er søtt, sukkerholdig?

Skrevet

Jeg har også hørt at man skal ikke røre honning i graviditeten, vet ikke helt hvorfor og skal ikke garantere at dette stemmer. Er vel kanskje sånn som med Jordbær og andre ting du ikke skal spise pga fare for at babyen kan bli allergisk mot det. Men det er jo heller ikke påvist at det virker at mor ikke spiser dette.

Når det gjelder hostesaft finnes det en sort som man kan ta når man er gravid. Solvipect - den er slimløsende. Men om det er tørrhoste får du noen tabletter på apoteket du kan ta.

Verdt å ta en tur og spørre noen der om hjelp, det gjorde jeg - kjedelig å få nattesøvnen enda mer ødelagt av forkjølelse i tillegg til alle turene på toalettet.

God bedring og lykke til

Skrevet

Snakket med en honningprodusent om dette sist høst..Hun sa at det ikke var farlig for gravide, men at små barn har et umodent tarmsystem og derfor ikke tåler det..Sjekk matportalen,kanskje det står noe der? Babyen reagerer ikkert på at det er søtt..

Skrevet

Har sjekket nøye opp i dette og snakket med både jordmor og legen for å være helt sikker; honning kan fint spises når du er gravid. Jeg har drukket en del grønn te med honning i løpet av graviditeten og tror det har holdt meg frisk.

Honning skal ikke gis til barn under ett år (og sikkert ikke i store mengder på ett-årsdagen heller) pga bakteriefloraen i tarmene til smårollingene. De klarer ikke bryte ned noe av innholdet i honningen og kan bli dårlige av det.

(Huske ikke om en skal være forsiktig med honning når en ammer, men tror ikke det..)

Skrevet

Takker for svar. Jeg tar sjangsen og fortsetter å spise litt på en skje når hosten blir for voldsomt, det tar vekk hosten som ingenting annet.

Kan jo ikke være helt bra for ham at jeg hoster heller tenker jeg, må jo bli litt redd av at det "buldrer" sånn.

Skrevet

Gravide kan trygt spise honning og også ammende, men det må ikke gis til babyer under 12 måneder. Dette på grunn av bakterie som kan være i honning som tarmsystemet deres ikke klarer... kan være ødeleggende. Men dette er KUN når baby får honning direkte.. ikke når mor er gravid eller gjennom morsmelk

Det er selvfølgelig viktig at gravide spiser variert, men det er ikke nødvendig å ta noen forholdsregler for å forebygge allergi hos barnet, skriver Statens næringsmiddeltilsyn.

Gravide kan trygt spise honning, men spedbarn må ikke få det i seg, fordi honningen kan inneholde en bakterie som er særlig farlig for barn under 12 måneder.

Skrevet

Når vi var på 3d ultralyd fikk jeg utdelt honning av jordmora for å se om babyen snudde seg...så kan umulig være farlig nei..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...