Gå til innhold

bilstol, nybil, barnevogn, stellebord og seng...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo så mye som trengs.. å dette er første barnet mitt, så aner jo ikke hva jeg skal se etter.

Isofix gjør livet eklere har jeg hørt. Skal vel finnes bilstoler som enkelt festes i bilen, hvis bilen har isofix, og som kan enkelt flyttes over på en vogn? Høres jo fantastisk ut... hvis det fungerer og man vet hvilket merke man skal se etter...

Nybil eller pent brukt som er noen år gammel.. men ikke for gammel, må jo ha isofix... skal man da se etter skinnseter? flyttbare enkeltseter bake og ellers en barnevenlig bil med plass til barnevogn? Må det være stasjonsvogn? Blir helt surret av å se på finn.no...

Barnevogn... Kombi eller duo? Hvilken passer med en av de fantastiske bilstolene? Hva med http://www.creeps.no/? Like den vi...

Å stellebord å seng... Er jo en hel vitenskap det her, skulle kunne ta kveldskurs i babyutstyr:)

Noen som har lyst til å starte med kurs?

Håper alle har en fin påske.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville startet med bilen, før vognen i allefall. Det er jo smak og behag hva man vil ha. Det første dere bør tenke gjennom er om dere skal ha flere barn med en gang, like greit å kjøpe en stor bil dersom dere skal ha tette barn som alle trenger bilsete.

Brukt eller ny kommer vel an på økonomi, samme med interiør i bilen (skinnseter osv).

Vi kjøpte bilstol før det ble vanlig med disse basene. Vurderer å kjøpe base nå, fordi det er enklere, men er ikke nødvendig dersom man vet hvordan man skal festet barnestolen i bilsetet. Men da må man være nøye hver gang.

Vi har en maxi cosi bilstol (tror jeg det heter) og den vet jeg man kan feste på quinny vogn

Når bilen er i boks, ville jeg ha tittet på vogn. Dette fordi man da vet hvor stor plass man har. Da kan man be om å få se vognen sammenlagt i bilen før man kjøper den, slik at man ikke kjøper for stor vogn.

Stellebord og seng er smak og behag- og økonomi. Man kan kjøpe billig på ikea, eller veldig dyrt på disse utstyrsbutikkene. Dere må nesten bare titte og se hva dere har plass til og hva slags behov dere har.

Selv har vi kjøpt seng på IKEA og et stellebord (uten badekar) til å ha på soverom da vi ikke har plass på badet. Bruker et løst badekar på badet til badestell.

Håper dette er til litt hjelp, hilsen 2. gangs.

Skrevet

Ja det blir fort dyrt :) Vi har arvet mye av søsken og andre og kjøpt litt brukt også samt solgt litt etterhvert som behovet avtok. Men bestemte meg for at vogn ville jeg ha ny :) Valgte utifra praktiske hensyn, ble Brio Duo fordi den er stor i bagen, god plass til varer under, tar lite plass sammenslått og er lett å trille. Eneste jeg har savnet er håndbrems men den har vært brukt kontinuerlig i 6 år og er like god nå til tredjemann :) Lykke til!

Skrevet

Jeg er 3 gangs denne gangen... vi har gjort noen henringer underveis på barneutstyret.. men det er jo litt smak og behag og da... hva man syns er fint...

I forhold til bil så har vi en ny avensis stasjonsvogn, dette er fordi vi må ha 3 bilseter i bilen... så minstemann som kommer sitter i midten med sitt maxi cosi sete.. ikke noe isofix på oss... ;)

Jeg har hatt mange vonger... med førstemann så hadde jeg en teutonia mistral, jeg syns ikke noe om denne vogna. alt for l iten, han vokste ut av bagen når han var 3 mnd... og vonga var ikke noe god å trille.. Med nummer 2 hadde jeg en musty vogn.. ikke så fornøyd der heller, hjula samarbeidtet ikke helt...hehe... men kjøpte også en oth vogn, den bruker jeg enda, en fantastisk vogn, dyr, men verdt alle pengene sine... Nå har jeg kjøpt en hvit emmajunga mondai vogn.. stor bag, noe som jeg syns er viktig nå som jeg får et sommerbarn igjen... når denne babyen er 6 mnd så er vi jo i januar, da er det det kjekt med en stor bag sånn at det ikke blir trangt oppi der...

Jeg har en lenader vugge som jeg skal henge i taket nede i stua, der skal babyen ligge på dagtid. Også har jeg en vanlig hvit sprinkel seng fra babyshop som skal stå på soverommet vårt;)

Siden vi har et lite bad så har jeg et stellebord fra ikea som henger på veggen som vi bare kan dra ned, kjempe praktisk....;)

Lykke til med dine valg;)

Skrevet

Jeg er vel i samme situasjon som deg siden jeg er førstegangs, men jeg har mange praktiske og økonmiske ideer så lista er lista klar :)

Vi bor i London og trenger ikke bil så det slipper jeg å bekymre meg over (dessuten hadde jeg ikke turt å kjørt på venstre siden av veien heller med en småttis i baksetet).

Vi skal ha kombivogn da denne kan brukes fra nyfødt til ca 4 år (Duo kan også brukes fra nyfødt til 4). Vi lurer på Silvercross da denne er forholdsvis rimelig; 4500,- Jeg har tittet på Creeps men den er så ny på markedet og har ikke funnet noen ordentelige anmeldninger. Dessuten har den softbag og vi ønsker hardbag. Har du tittet på Hoco Zaphir?

Stellebord: vil finne meg en fin kommode med små skuffer øverst til småting som krem, kluter etc. og de andre vide skuffende til bodyer og håndkle. Kommer til å kjøpe plastikk underlag/madrass og sikkre denne godt. Synes stellebord er så innmari dyre og de har kun 1 funksjon: å være et stellebord, og da må man ev. selge dette videre. Kommoden kan man bruke "resten av livet".

Sprinkelseng fra Ikea tenker jeg og vuggen skal jeg designe og lage selv. Da betaler jeg kun for materialene. En venninne av meg gjorde det samme og den var helt nydelig. Blir også litt mer spes da :) Jeg er ganske "handy" av meg så dette fikser jeg lett.

Lykke til med dine valg :)

Skrevet

Tiranog

Jeg ble bare litt nysgjerrig på det du sa om vugge.

Hvordan hadde du tenkt å lage den? Og hva slags materiale skal du bruke?

Vil gjerne høre litt mer om det.... Hørtes veldig spennende ut å lage egen og billig!

=)

Skrevet

Kjøp i allefall barnevogn med gode dekk... Noen av de som er på markedet som har små dekk er knaptnok gode å trille inne på et kjøpesenter med... Maxi cosi setene passer til Quinny vogner, men jeg har dårlig erfaring med quinny og trilling på brostein (heldigvis før jeg investerte i vogn sjøl). Med emmaljunga-vogna har vi tatt oss fram i sanda på stranda og 10 cm nysnø - riktignok med ganske mye muskelinnsats, men det gikk :)

Vi har vært innom både kurv og vugge som seng fordi det fantes i familien, men når babyen begynner å nærme seg 6-7 mnd er det sprinkelseng som gjelder. Kjøpte en god Jenssenmadrass til sprinkelsenga, og har brukt dry nights madrass over denne igjen- veldig greit under omgangssjuka for noen mnd siden. Hadde den også der Maria lå da hun fikk pupp i senga om natta, og berget madrassen for gulp med det :) Vurderer å låne den til å ligge på når det nærmer seg termin i tilfelle vannet går i senga :)

Vi kjøpte Maxi Cosi bilsete med base (har ikke bil med isofix) for 2 år siden, og det var en av testvinnerne i de tider. Hadde tenkt å kjøpe Izi sleep, men ombestemte meg da jeg kjente vektforskjellen i butikken...Kjøpte Izi- sete da vi byttet fra babysetet og er veldig fornøyd med det.

Når du skal kjøpe bil kan det være lurt å låne med seg ei barnevogn for å prøve om den går i bagasjerommet... Vogna vår går ikke i mammas 2000-modell chrysler stratus i allefall, og det er kjipt å oppdage etterpå. Med stasjonsvogn er du jo relativt sikker da....

Lykke til :) Glad vi har det meste fra før kjenner jeg :)

Skrevet

Hei Lille Trille med en Tulle :)

Du kan for så vidt velge materiale ut fra egen smak men jeg skal bruke heltre siden jeg har tenkt å hvitbeise vuggen - heltreet skal vere mest mulig kvist fri, det ser finere ut synes jeg. Du får kjøpt heltre på hvilket som helst trevarelager. Når du kjøper treet bør du spør om å plukke dine egne biter, gjerne fine avkapp ol. (til rette mål selvfølgelig) siden trevarelagerene "moser" de for å lage sponplater etc. Kanskje du tilogmed får avkappene gratis ;)

Jeg har sett mange vugger og det er mange fine design på markedet. Finn den designen du liker best og finn ut hvilke deler du trenger og ev. forandre den delen av designen du ikke likte. Kombiner gjerne flere design :) Bare fantasien setter grenser! Alt som trengs av utstyr utenom skruer og div. er en stikksag, eventuellt drill og ett skruhjern. Jeg skal ikke bruke lim på min vugge i tilfelle den bilr skadet for da har jeg muligheten å demontere den og bytte ut den skadde delen. Vil jeg "pakke" den vekk i fremtiden så finner jeg frem skruhjernet :)

Om du skal male eller beise vuggen bør den få mest mulig tørketid da den lille snart skal sove i den. Hør med fargehandelen hvilken maling / beis som egner seg best.

Her er en fin link du kan studere:

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?a=2083&d=119

Forandre målene etter behov. Jeg skal "heve" min litt opp fra gulvet, slik at bunnen kommer høyere opp. Liker ikke at bebisen skal ligge "helt nede mot gulvet" liksom

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...