H&M pluss tre små Skrevet 8. april 2009 #1 Skrevet 8. april 2009 Heisan!! Jeg har en gutt på 8 mnd som jeg prøver å få interessert i middag. Har prøvd glassene fra Nestle og Hipp, men han tar bare tre skjeer så er det full stopp. Har også prøvd å koke potet og gulrøtter som jeg har most (hver for seg). Han gledet seg veldig og gapte høyt, men med en gang han smakte hva det var så var det stopp og munnen var lukket:) Noen som har tips på hvordan vi kan få han til å like noe annet enn grøt? Kanskje dere blander i noe som smaker godt eller har et krydder dere kan anbefale? Stooooor takk til alle som tar seg tid til å svare:) God påske!!
Frøken Freken Skrevet 8. april 2009 #2 Skrevet 8. april 2009 Har ikke prøvd det selv - men helsesøster rådet søsteren min til å ha litt leverpostei i den moste poteten, så smaken ble god og søt. Snuppelure liker heller ikke middag - jeg lurer henne ved å først gi henne så mange skeier som mulig, og så gi annenhver skei med middag og annenhver med fruktmos. Jaja, jeg vet - det er sikkert en helt teit framgangsmåte, men jeg håper hun en dag liker middagen. Foreløpig spiser hun kun grønnsaker m kylling og kartoffel, majs og kalkun (Hipp). Lykke til.
mammaen til 2+1 Skrevet 8. april 2009 #3 Skrevet 8. april 2009 På helsestajonen hos meg sa dem at en skal vertfall prøve en 5-6 ganger å introdusere nye ting.. Har du prøvd flere ganger eller gitt opp ved første forsøk?
ahtr Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 Nå hører det med at jeg har et lite matvrak av ei frøken og ny mat sånn sett aldri har vært et problem, men det er ikke poenget her sånn. Vet ikke om du har forsøkt dette, men hvis du blander sammen den grøten han liker med nye smaker kan det jo hende at det går bedre. Det jeg har gjort med frøkna fra starten er å blande ny mat/smak med noe som var kjent og som jeg viste hun likte. Da går det meste ned. I tillegg spiser jeg stort sett alltid med henne og smaker på hennes mat. Men det gjør sikkert du også. Ellers så foretrekker hun her hjemmelagd middag med litt mere futt i. Bruker litt forskjellige krydder, slik som kanel, kardemomme, pepper, karri(hun elsker det), basilikum, oregano osv. I dag smakte hun chilli for første gang:) (Hun er 8,5mnd så det var kanskje litt tidlig men det gikk ned på høykant)
H&M pluss tre små Skrevet 8. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. april 2009 Når det gjelder grøt, så går det strålende. Alt går ned på høykant. Det samme gjelder fruktmos, men det liker sikkert alle barn:) Men når det gjelder middag, så er det helt stopp. Har prøvd hver dag i ca en mnd og da kjøpte jeg de samme glassene fra Nestle og Hipp. Følte han var litt glad i kalkun/kylling og grønnsaker, men også dette nekter han å gape opp for. Den luringen:) Men jeg har ikke prøvd å blande i leverpostei eller strø over krydder, så tusen takk for tips. Skal prøve dette i morgen. Blandet faktisk i banan og fruktmos for å få han til å like grøt, så kanskje jeg må gjøre det samme her. Det høres bare ikke så godt ut med banan og potet he he. Kanskje jeg skal prøve krydder først... ahtr, hvordan mat lager du? Det var jo mye bra krydder du kom med her:)
Lillepusen-78 Skrevet 8. april 2009 #6 Skrevet 8. april 2009 Jeg bruker samme taktikk som Frøken Freken. Foreløpig virker det som kylling med grønnsaker og kalkun med grønnsaker er ok. Vel og merke med noen skjeer frukt innimellom ;-)
ahtr Skrevet 8. april 2009 #7 Skrevet 8. april 2009 Litt forskjellig. Bruker endel kylling som jeg blander med potet, gulrøtter og evt annet jeg må ha av grønnsaker i kjøleskapet. Bruker stort sett bare ett til to typer krydder i maten. Hender også at jeg blander i eple for smaken sin del. Kylling er jo veldig enkelt å smakssette da:) Ellers går det nok i en del vilt her i huset også. Og da er det ikke noe bedre enn pepper til også litt friske urter. Kom på en annen ting som frøkna også liker. Blomkål med kanel- av en eller annen grunn. Det forsøkte jeg bare på måfå, men med det i ny mat nå så stor gaper hun...
Sol Skippertaksdronning Skrevet 9. april 2009 #8 Skrevet 9. april 2009 Lille her er ikke så glad i middagsglass, så hun får det vi spiser. favoritten hennes er fiskekaker, potet og paprika, most med stavmixer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå