Gå til innhold

Dere som har opplevd både igangsetting og "normal" fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det mye forskjell på fødselen? Gikk det raskere da dere ble satt igang? Hos meg med guttungen så gikk vannet om morgenen 13 juli, rier begynte etter 3-4 timer, men de var ikke mye til hjelp! I løpet av 1 døgn åpnet de ca 2 1/2 cm... Så kl 11 14 juli fikk jeg drypp og 15:48 var han ute... Da hadde jeg hatt pressrier i over 1 time! Så det åpnet seg jo veldig fort! Åpnet det seg fort pga dryppet eller er det helt individuelt? Er bare så nysgjerrig på hvordan denne fødselen blir og hvor mye tid vil jeg ha på meg om fødselen starter med rier...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to vanlige fødsler og to igangsatte fødsler bak meg, og min erfaring er at åpningsfasen går raskere for hver gang uavhengig av om den var igangsatt eller ikke.

Forrige fødsel tok 4 timer fra 3-4cm åpning, det var en naturlig fødsel, nå sist tok det 3 timer fra 4 cm, det var en igangsatt fødsel.

Skrevet

Så da kan jeg risikere at det vil ta under 4 timer denne gang? Jordmor ble overrasket over hvor fort åpningsfasen gikk... Blir fryktelig spennende å se! :-D

Skrevet

Med førstemann startet det av seg selv, tok 10 timer fra 1.rie til snuppa var ute.

Nå sist ble jeg satt i gang med drypp, tok ca 7 timer fra det kom i gang til han var ute.

Syntes begge fødslene var ganske så like.

Skrevet

Med eldste ble jeg satt igang 9 dager før termin, med piller. Virka lite, men vannet gikk 6 timer før ks friste, dvs 2 dager etter første pille. Vannet gikk altså i 6- halv 7 tiden om morgenen, ble satt på drypp i 9 tiden, epidural ( og tusen takk for den :) ) i 1 tiden og han var ute 5 på 5. Veldig vondt ( dvs gråt og risting , hele meg ristet) frem til epiduralen og ingen ting etterpå, bortsett fra utdrivelsen. Men en relativt grei fødsel, tror den hadde vært enklere hvis han ikke hadde blitt tvunget ut

Yngste, hadde modningsakupunktur 2 ganger før hun kom. Etter andre gangen hadde jeg litt plagsom små vondt dagen etter, men d forsvant. Kom tilbake neste kveld, men det var nok noe fremprovosert for jeg hadde skikkelig ryddesjau i hagen for da skulle hun ut:) Fikk vonde rier i 4 tiden på natten. Reiste på sykehuset rett før 6. De tok vannet og ga meg klyx og 7 over 7 var hun ute. Så det ble litt over 3 timer med vondt, 1 time og 17 min på sykehuset. Tar gjerne den fødselen igjen altså:)

Skrevet

jeg har vært igjennom 2 igangsettelser jeg da. første gang tok de vannet kl 13 og kl 02 var han ute, etter 2 timer med pressrier, ble han tatt med vakum.

Andre gang tok de vannet kl 10, drypp kl 12 startet riene, og kl 17 var han ute. På et kvarter gikk det fra 5 cm til 9. På 4 press var han ute:)

tror sikkert ting vil gå raskere når som du er andregangsfødende, uansett om du blir satt igang eller ikke:). Lykke til!

Skrevet

Første gang jeg fødte var alt på "naturlig" vis. Vannet gikk kl 24, riene startet da og ungen var ute kl 10.

Med nr 2 så ble jeg satt i gang. Fikk drypp midt på dagen en gang etter å ha fått to stikkpillere i løpet av ett døgn før. Lå med drypp i 9-10 timer før de skikkelige riene endelig startet og da var ungen ute på null komma niks. Men det føltes som om fødselen hadde vart i to døgn for jeg fikk så mye drypp og medisiner og de slet med å få tatt vannet. Var sliten i lang lang tid etterpå.

For å si det slik, den siste fødselen var tung. Å bli satt i gang var ikke godt. Om jeg noen gang skal føde igjen så håper jeg på å starte p naturlig måte.

Skrevet

hei på deg=)

har jo ikke blitt satt igang noen gang jeg men det tok 14 timer fra jeg kom inn på sykehuset med nr 1. da hadde jeg 2 cm. men fikk epidural så det sinker vel noe. men jeg hadde i flere uker før det hatt rier som ga seg hver kveld.

denne gangen hadde jeg smerter fra uke 36 faktisk. trodde jeg skulle føde hver kveld vøtt. forferdelig slitsomt. så det ble da noen turer til a-hus for å sjekke hvordan det å an. men de siste ukene var det voldsomt, og 4 dager før jeg fødte fikk jeg vite at jeg hadde 2-3 cm åpning så det var bare å vente.

den dagen jeg fødte skulle jeg innpå a-hus på kontroll kl 09.00. kom inn og pang sa det riene kom som bare det og 3,5 time etter var han ute. godt jeg alikevell skulle dit da. hehe.

så fra det startet ordentlig til baby var ute så tok det jo ikke så lang tid på nr 2 i forholdt til nr en da=)

det blir spennende å se hvordan det blir for deg denne gangen da. får håpe det går fort og greit uten mye tull=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...