FruTB Skrevet 8. april 2009 #1 Skrevet 8. april 2009 Nå synes jeg at jeg leser så mange tråder om dette med å nattavvenne babyen - og det ganske tidlig (6-7 mnd). Er dette noe man bør begynne å jobbe med for babyen skyld, eller ens egen - eller kan man bare la det flyte og ta det litt som det kommer? Jeg kjenner hvertfall at jeg ikke har noe hast med å nattavvenne Lille Bo. Våre nattlige ammestunder er kjempekoselige, og jeg nyter den nærheten vi får Det er sjelden han spiser så rolig og så godt som det han gjør på natten. Og dette med å sove på eget rom føler jeg hvertfall ikke behov for. Her er "rommet hans" kontor foreløpig, og jeg ser for meg at han sover på vårt soverom i mange måneder fremover (han er 5 mnd nå). Synes det blir veldig unaturlig å ha han så langt borte fra meg om natten :\ Flere "hønemødre" der ute?
Mamma mjaua Skrevet 8. april 2009 #2 Skrevet 8. april 2009 har vel noe med hvor ofte de våkner om natten å gjøre og hvor urolige de blir av å sove sammen med mammaen. jeg måtte nattavvende han siden han før våknet 2 ganger i timen for han ville ha melk. så avvendte jeg han og da våknet han ikke lengre når jeg var på stua. de siste ukene har jeg måttet sove på sofaen i stua siden med en gang jeg kommer inn i rommet våkner babyen av at han lukter melk og har forsatt (ikke overdrevet) å våkne hvert 5. minutt. grr.. det kan ikek være bra for en liten kropp å få så lite søvn. så da flyttet jeg han og meg på hvert vårt rom, så håper han sover godt i natt.
Mary Skrevet 8. april 2009 #3 Skrevet 8. april 2009 Er vel ikke noe hast. De fleste gjør det vel for å få igjen nattesøvnen selv, men det er jo noen barn som har godt av det selv også (som han over her som våknet så utrolig ofte). Jenta mi er 8,5 mnd, og vi startet nattavvenning i forgårs. Jeg sover på stua disse første dagene, siden vi bare har ett soverom som vi alle tre deler. Pappaen tar seg av trøsting og roing når hun våkner og vil ha melk, men jeg må si det har gått over all forventning. Første natta tok det ca en time før hun roet seg etter hun våknet første gangen. I går natt trengte han bare å synge i fem min. før hun sovnet igjen. Er veldig spent på i natt! Flytter nok inn igjen på soverommet i morra hvis det går bra i natt også! Jeg koste meg lenge med nattammingen, men hun har helt til nå våknet hver 3. time for mat, og jeg begynner å kjenne at jeg lengter etter en hel natts søvn. Derfor startet vi!
Isabella12 Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 Det haster ikke hvis du er fornøyd! Sønnen min har sovet på eget rom fra han var 4 måneder; det går veldig bra men jeg savnger han og nyter det hver gang vi er på ferie eller han av andre grunner må sove hos oss. Men som sagt her; ofte tvinger behov for eget rom seg frem.
Lillepusen-78 Skrevet 8. april 2009 #5 Skrevet 8. april 2009 Gutten min er 6 mnd, og jeg har det ikke travelt med verken nattavvenning eller soving på eget rom. Nå skal det sies at jeg kun ammer 1 gang på natten, og har gjort det i flere mnd. Noen ganger sover han 10-11 timer uten mat også.... Synes det virker veldig skummelt å ha ham på eget rom, for jeg er av den nevrotiske typen som må titte ned i sengen x antall ganger pr natt (puster han? har han dynen godt over seg? osv....). Da er det praktisk å ha ham ved siden av seg ;-) Det som er ulempen er at mannen min har på vekkerklokken hver morgen, og den vekker knerten en del ganger også... Kommer nok til å ha ham på rommet vårt en del mnd til, og kanskje nattavvenne når han får 3-4 gode måltider fast føde til dagen.... Eller kanskje senere ;-) Tror jeg må jobbe veldig med meg selv for å ikke gi etter....
lille knerten Skrevet 8. april 2009 #6 Skrevet 8. april 2009 Min lille tulle er 8,5 mnd og jeg har nettopp startet nattavvenning for begge våres del. Vi har hatt så mange avbrytelser natten gjennom siden hun ble født at jeg rett og slett ikke klarte mer. På det meste har jeg hatt 3 timers sammenhengende søvn, men som regel ligger det på 1,5 til 2 timer og det er ikke bra for kropp og sjel. Hverken for meg eller babyen. Brosjyrer fra helsestasjonen sier at de strengt tatt ikke trenger mat om natten fra de er 6 mnd, men jeg følte det ble for tidlig å slutte med nattamming da. Klarte å holde ut til nå og har tatt påsken til hjelp slik at pappaen kan ta seg av nattevåkingen mens han har fri. Vi la henne også over på eget rom når hun var 5 mnd fordi hun våknet så lett av oss. Vi har rett og slett gjort det som har følt naturlig for oss og du burde også bare følge det som føles naturlig for deg:) Ikke la deg stresse av alle trådene her inne. Les dem og se gjerne hva folk gjør, men man skal være forsiktig med sammenligning. Vi er vel alle litt hønemor på hver våre måter:)
Makko med to små gutter Skrevet 8. april 2009 #7 Skrevet 8. april 2009 Lillegutt er staks 8mnd Natt avvenninga skjedde her ene alene pga meg. Dvs han sluttet med drømmemåltidet (i tolvtida) selv. -og jeg savner det!!!!! Så lenge han sover mange timer sammenhengende tror jeg ikke det er noe problem med nattamming. Vi har begynt på oppussing av barnerom i dag. Blir vel en mnd eller så før han faktisk skal bruke det... Men ser at han blir forstyrret av oss om natta. Men gruer meg litt.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 8. april 2009 #8 Skrevet 8. april 2009 Jeg er innom her litt i ny og ne, etter datteren min nå ble 1 år. Vi har det ennå ikke travelt med hverken nattavenning eller flytte til eget rom. Tar det når det føles naturlig for oss, eller når vi må fordi vi kanskje skal ha en til. Synes det er genialt å amme henne en til to ganger i løpet av tidligmorgenen, for da sover hun ofte lenger. Sovner som regel sammen med oss da, og det er kjempekoselig. Kan godt hende hun ikke hadde våknet for å få pupp om vi hadde avvent, men har ikke sett noen grunn til å gjøre det ennå. Koser meg bare i denne tiden, vi får den aldri tilbake igjen!
zethaline Skrevet 9. april 2009 #9 Skrevet 9. april 2009 Her sluttet sønnen min med nattamming helt på egen hånd,da var han ca 10mnd gml.Savner den kosen,men synes det er deilig at det gikk så greit å slutte med ammingen.Men har han inne på samme rom,å synes det er trivelig.Får jeg ikke sove,ligger jeg å ser på det nydelige vidunderet mitt som sover så deilig i sengen sin. Blir nok en stund til han skal på eget rom,ja.
2hærligegutter Skrevet 9. april 2009 #10 Skrevet 9. april 2009 Jeg flyttet lille gutt da han var 4,5 mnd og det pga at han våknet da vi la oss og vi sov veldig urolig alle tre resten av natten. Vi avvente ikke, har igrunn ikke gjort det, han har ordnet det selv. Men det har hvert flere perioder med både natt flasker og ikke. Den siste mnd har han sovet godt uten noe mat. Han er litt over 1 år nå. Gjør det som passer dere, sover de godt på samme rom er det vel ingen grunn til å flytte h*n, men sover alle urolig pga dette ville jeg flyttet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå