Anonym bruker Skrevet 8. april 2009 #1 Skrevet 8. april 2009 Dere som har hatt fremfall etter fødsel, har dere født på ny? Bør man ikke egentlig ta KS?
Anonym bruker Skrevet 9. april 2009 #3 Skrevet 9. april 2009 Leger idag gjør alt de kan for å unngå KS, så det forundrer meg ikke om dette overhode ikke blir regnet som grunn til å ta KS. Gjelder å stå på sitt.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #5 Skrevet 1. mai 2009 Heller KS enn forverret fremfall da!!! Tror ikek akkurat noen har LYST å ta KS,men når man risikerer å forverre fremfallet så er det, det rette
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #6 Skrevet 1. mai 2009 Hei Jeg fikk fremfall av bakre skjedevegg da jeg fødte nr to. Han var stor i hodeomkrets, og kom på to pressrier uten at jordmor støttet ordentlig. Et år etter fødsel kunne jeg fremdeles se skjedeveggen "bule" litt ut fra åpningen. Antagelig har jeg et lite fremfall av fremre skjedevegg også. Da jeg uplanlagt ble gravid med nr tre, mente fastelgen derfor på det sterkeste at jeg skulle søkes inn for KS. Men fastelgen min gikk selv ut i permisjon rundt dette tidspunktet, og jeg måtte gå hos vikarlegen resten av svangerskapet. Jeg utviklet bla svangerskapsdepresjon, og tanken på KS og fremfallet kom helt i andre rekke. Derfor ble det aldri søkt om noe KS. Jeg tror også jeg egentlig ønsket å føde vaginalt selv, og derfor ikke pushet på en KS-søknad. Jeg hadde to små fra før, og ønsket å være på bena igjen så raskt som mulig. Vel, jeg kan si at tredje fødsel gikk SÅ bra. Plagene ble definitivt ikke verre. Innledningsvis under fødselen fortalte jeg jordmor min historie, og hun passet ekstra godt på under utpressingen. Etter fødselen sa jordmor at jeg burde være glad for at jeg hadde født vaginalt og ikke KS. Og det var jeg jo også. Nr tre var mindre enn nr to, så det hjalp sikkert. Men ellers er jeg overbevist om at jordmors innsats med å holde igjen hodet osv, var medvirkende til et godt resultat. Så min erfaring er positiv.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #7 Skrevet 1. mai 2009 Det er kjempebra at det gikk så bra for deg =) Men noe av problemet med fremfall er at det blir værre jo eldre man blir, og spesielt i overgangsalder da bindevev og slimhinner blir svakere, så selvom man ikke merker noe spesielt i ung alder kan det nok bli værre., Jeg ønsker ikke å trigge mitt fremfall mer enn nødvendig iallefall. Et svangerskap i seg selv er en påkjenning, men fødselen er det værste. Har selv noe nedsunket livmor i tillegg,(kjenner livmortapp lavt i skjeden) så noe mer alvorlig enn bare skjedeveggfremfall. Men dette må man bestemme selv, jeg ville bare informere om hva fysio sa til meg. (hun er ekspert på bekkenbunn)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå