Gå til innhold

Dere som har opplevd både igangsetting og "normal" fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det mye forskjell på fødselen? Gikk det raskere da dere ble satt igang? Hos meg med guttungen så gikk vannet om morgenen 13 juli, rier begynte etter 3-4 timer, men de var ikke mye til hjelp! I løpet av 1 døgn åpnet de ca 2 1/2 cm... Så kl 11 14 juli fikk jeg drypp og 15:48 var han ute... Da hadde jeg hatt pressrier i over 1 time! Så det åpnet seg jo veldig fort! Åpnet det seg fort pga dryppet eller er det helt individuelt? Er bare så nysgjerrig på hvordan denne fødselen blir og hvor mye tid vil jeg ha på meg om fødselen starter med rier...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

med første mann ble jeg satt igang, og jeg gikk 25 timer med rier med 2 min mellomrom uten at åpningen kom. Etter 25 timer gikk det fra 2 til 10 cm åpning på en time, og gutten kom ut etter fire press. Med andre ungen kjente jeg den første rien kl 10 på morgenen, og jenta var ute 10.58. Rakk så vidt fram til sykehuset før hun var ute. med andre ord, så gikk det veldig raskt når jeg ikke ble satt igang. Nå med tredje, blir det keisersnitt av medisinske grunner, så blir tre veldig forskjellige opplevelser. Lykke til!

Skrevet

Første fødselen startet av seg selv, og fra første lille vondt (som jeg ikke skjønnte var rier før etter tre fire timer) men fra første vondt, gikk det ca 15 timer til hun var født. Men kun en times tid fra 3 cm til hun var ute da, så fikk høre jeg hadde en rask fødsel som førstegangsfødende.

Andre gang ble jeg satt igang, med at de tok vannet (hadde 3 cm åpning allerede pga modning) en time etter satt de drypp på meg. Ca 4 timer etter de tok vannet var jeg ferdig med fødselen. Men bare den siste timen det var vonde rier. Følte absolutt at fødsel nr to var best! Men om det var pga induksjonen, eller fordi jeg var andregangs, er jo vanskelig å vite. Ble iallefall en drømmefødsel for meg. Smertefritt å presse henne ut også, det var det IKKE første gangen. Da var pressriene det verste med hele fødselen.

Lykke til med fødselen:)

Skrevet

Normal fødsel med nummer 1, den tok 27 timer.

Igangsatt med nummer 2, den tok 3 timer (var moden).

Begge fødslene var like vonde. Nr. 2 var mer intens, men var raskere i form etter nummer 2.

Nr. 2 var den letteste fødselen alt i alt.

Skrevet

Nå har jeg bare født en gang og ble da satt i gang ved at de tok vannet. hadde da 2 cm åpning.. Fra de tok vannet til jenta vår var ute tok det nøyaktig 12 timer og hun ble hjulpet ut med vakum... epidural stoppet effekten i riene mine.. tror det var derfor det tok så tid. Så jeg vil ikke presse på noen igangsetting ved fødselen til sommeren for å si det sånn.. i håp om at det denne gangen vil gå fortere. Jeg følte vell igrunn at verken jeg eller babyen var klar for fødsel på en måte og tror det var derfor det tok så tid.

Jenta mi pustet ikke da hun kom ut og måtte intuberes i 8 min før hun pustet selv.

Jeg legger all skylden på igangsettingen, epidural og vakumet (som glapp 3 ganger fra hodet hennes og laget ett stygt "brannsår"). Man leter vell alltid etter en årsak til dramatiske opplevelser sånn inn i seg selv...

Kan ikke si jeg gleder meg til neste fødsel.. Men tanken er å prøve å gjøre det helt anderledes denne gangen iallefall.

Skrevet

Fødsel uten igangsetting var mye bedre for meg. Mindre smerter og mer kontroll i hele forløpet, selv om lengden nok var den samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...