Gå til innhold

Flere som er Rh minus her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk blodprøvesvaren fra legen i posten idag. Er blodtype B rh negativ. Er vel 15 % i Norge som er negativ, og jeg ble jo selvfølgelig bekymret. Har egentlig ikke skjønt så mye av dette - men må ta noen ekstra blodprøver for å følge med på om jeg danner antistoffer mot babyen? Men hva skjer hvis jeg gjør det? Eller er det svææææææært sjeldent? Og så må jeg ta en sprøyte etter fødselen???

Dette er min første - hva er "greia" med nestemann? Lest litt om det også. hmm ? Jeg har hatt en SA i uke fire. Burde jeg fått den sprøyta da?

Som du skjønner så har jeg ikke helt skjønt det her. Men tør ikke lese for mye om det på nett FØR jeg har snakket med jordmora/legen.

Men skal prøve og ikke bekymre meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det, og har ikke vært bekymret et eneste minutt =)

Vi må ta de ekstra sprøytene senere i svangerskapet, ellers vet jeg ikke så mye om det. Men har lest her inne på bim at det er flere som har det, og at det ikke er noe problem =) Så dette går nok fint vettu :)

Skrevet

Heisann=)

Jeg er også rh negativ. I utgangspunktet så skal det ikke vært no farlig å være det. Du må ta ett par rh-tester iløpet avsvangerskapet. Jordmor forteller deg nårtid. En midt i ca og en mot slutten. Dette er en helt vanlig blodprøve hos legen din. Fikk no informasjon om dette på første jordmortime, men skal inrømme at jeg har ikke lest den så nøye enda...

Men slik som jeg har forstått det så er det noe som dette... :

Om du for eksempel skulle falle og slå magen må du kontakte magen, da det kan være fare for at ditt blod og barnets blod møtes.

Etter fødsel blir det tatt blodprøve av navlestrengsblodet for å finne blodtypen til barnet. Da får du også en sprøyte så vidt jeg vet. Men rett etter en fødsel er vel en sprøyte den minste bekymring. Pass bare på at du får sprøyten, visst ikke er sjansene stor for at du danner antistoffer i neste svangerskap.

Mer vet jeg ikke, er bare rh-negativ og langt i fra no ekspert på området. Dette er i allefall slik jeg (som også er førstegangs) har forstått alt sammen... Når det gjelder SA så vet jeg ikke, spør legen eller jordmor om det.

Lykke til videre i svangerskapet =)

Skrevet

Ikke bekymre deg!

Jeg er også rh negativ og venter nummer 2. Tok en ekstra blodprøve sist, tror det var i uke 32, også får man en sprøyte etter fødsel. I den store begivenheten det er å være gravid og få barn blir dette bare bagateller.

Jeg satt meg litt inn i det forrige gang, men må innrømme at jeg ikke tenkte så mye på det da og i alle fall ikke nå. Stoler på at helsevesenet har gode prosedyrer på dette.

Vil ikke tro at sa'en kunne eller burde vært tatt hensyn til med tanke på dette.

Skrevet

Tuuuusen hjertelig takk for svar, jenter:))

utorlig godt å lese :)))

Skrevet

*rekker opp en hånd*

Jeg har en datter,er Rh-minus og har hatt 3 saer... Jeg spurte om sprøyte etter de korte svangerskapene,men fikk beskjed at med mindre svangerskapet går over 8 uker eller mer,så var det ikke nødvendig med sprøyte. Meeener det var minst 8 uker. Hvis ikke det var mer... Ihvertfall så er 4 uker safe, du skulle ikke trenge sprøyte da. Og jeg har sprøyteskrekk,- merket ikke den jeg fikk etter fødselen. Var så opptatt med lillemor :)

Skrevet

Jeg er også Rh minus. Har vært bekymret pga tidligere sa'er, spesielt den siste da jeg mistet 7+6, som er dagen før uke 8, og jg fikk ikke noe sprøyte. Men det ser ut til å gå bra så nå tenker jeg ikke på det mere. Jeg skal ta ny blodprøve i uke 32, og så skal jeg passe på å få den sprøyten etter fødsel.

Skrevet

jeg har rhesus negativ. Det er bare en eller to ekstra tester i svangerskapet, for å sjekke at man ikke danner antistoffer.

Dersom det er ditt første svangerskap har man ingenting å bekymre seg for. Du får da en sprøyte etter fødselen, dersom barnet er rhesus positiv. De tar en blodprøve fra navlestrengen til den nyfødte.

Lege/jordmor vet hva de skal ta hensyn til :) er jo individuelt dette oxo, slik som resten av alt som skjer i et svangerskap.

Lykke til ;)

Skrevet

Ikke noe å tenke på det her siden vi blir fulgt opp med to ekstra blodprøver i uke 32 og 36.

Om barnet er rhesus positivt, får du sprøyte etter fødsel. Da betyr det at du skal være klar for et nytt svangerskap uten at det skal være noe støre fare for å danne antistoffer mot neste baby. Om babyen er rhesus negativ, trenger du ikke sprøyte etter fødsel. Og uansett, den sprøyten merker du ikke noe til etter en fødsel:)

Jeg er rhesus negativ selv, men ikke spesielt bekymret siden dette blir fanget opp nå. Før i tiden fikk man ikke den ekstra oppfølgingen eller de sprøytene og da økte faren for at det skulle skje noe med babyen for hvert svangerskap. Men slik er det ikke nå mer. :)

Skrevet

Jeg er også RH- og har fått samme informasjon som Uglemamma, at så lenge man mister før uke 8 trenger man ikke sprøyte.

Jeg har født tre barn og to av dem er RH+, så da fikk jeg en sprøyte 1-2 dager etter fødselen. Har ikke hatt noen antistoffdannelse mot noen av barna mine, ikke så langt i hvertfall. Av en eller annen grunn tror jeg at vesla er RH-, så derfor tenker jeg ikke på det nå, de sjekker jo med ekstra blodprøver i uke 12, 32 og 36 uansett :-)

Skrevet

prosedyren der jeg jobber er at man skal ha sprøyte hvis man er over 8 uker..

hvordan man følger opp gravide rhesus negative vet jeg ikke, annet enn at man gir sprøyta når barnet er født :)

ahr jobbet med gravide noen år, og det første jeg sjekker, etter å ha sett hvordan paseinten har det-er hvilken rhesus pasienten har! så det skal ikke bli oversett!

Skrevet

jeg har også RH minus. Tenker at det bare er en sprøyte som skal tas når barnet kjem ut, eg tok ingen sprøyte når jeg mistet i uke 8, for 4 mnd siden, håper det går bra., legen har liksom ikke spurt om det! legen/jordmora mi sa at hvis barnet mitt har resus minus så må barnet bli tatt ut i uke 34, det finner vi ut når jeg tar den blodprøven 8 uker før termin. noen som har erfaring med dette med at barnet og har RH minus?

Skrevet

Jeg mistet i MA i uke 8. Fikk da denne sprøyten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...