Smiley :) Skrevet 8. april 2009 #1 Skrevet 8. april 2009 Jeg har en sønn på 5mnd som er en liten michelinmann Der det egentlig skal være en hals er det istedet en hel masse hudfolder. Under disse blir det varmt og svett og huden blir sår og rød. Vi løfter hodet bakover og tørker så godt vi kan flere ganger om dagen. Dette syns han ikke er noe gøy og det blir mye skrik og gråt... Prøver å ligge endel på magen og få han til å løfte hodet så mye som mulig sånn at huden skal få litt luft. Noen som har vært borti det samme og har noen gode råd?
Himmel og hav Skrevet 8. april 2009 #2 Skrevet 8. april 2009 Dryss litt potetmel eller pudder innimelom foldene, det hjelper. At han gråter når dere prøver å tørke der skjønner jeg godt, fordi det blir utrolig sårt og ømt. Jeg husker jeg ble sånn selv under tunge ammepupper, og det var virkelig vondt!
Gjest Skrevet 8. april 2009 #3 Skrevet 8. april 2009 Jeg brukte babypudder fra babyline på sønnen min. Tok det på en sånn makeup kost til øynene og påførte under foldene i halsen. Brukte en leke som han strakk hodet etter bakover så fortet jeg meg og pudret i vei m kosten. Fungerte fint det. Potetmel skal også hjelpe for noen, men det gjorde det ikke på junior. Dette pudderet er også lindrende, ble fort mye bedre. Lykke til:)
Smiley :) Skrevet 8. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2009 Takk til dere begge Hvor får jeg tak i babyline pudderet da?
Gjest Skrevet 8. april 2009 #6 Skrevet 8. april 2009 Anbefaler heller potetmel framfor babypudder....både pga støvet i babypudder ikke er bra å puste inn og at potetmelet er både billigere, lindrer bedre og faktisk er mye lettere å få bort igjen... Lettere å få tak i også er det :-)
Smiley :) Skrevet 8. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. april 2009 Takk takk takk :) Fantastisk med disse nettstedene. Godt å svar med en gang av folk som har prøvd det på sine egne barn.
Smiley :) Skrevet 8. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. april 2009 Oki... Har potetmel i hus så skal prøve det først Takk
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 8. april 2009 #9 Skrevet 8. april 2009 Følg med hvis du bruker potetmel. En venninne av meg prøvde dette, og det endte med åpent sår på halsen. Legen sa at potetmelet hadde gjort det verre. Men det kan jo funke. Det som virket for venninnen min var sinksalve.
Smiley :) Skrevet 8. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 8. april 2009 Uff... Hørtes ikke godt ut. Men jeg trodde krem og salve ikke var bra jeg. Det kommer jo ikke noe luft til der... vil det ikke bare bli fuktig og værre da? trekker salven inn når blir så tett?
Soloho Skrevet 8. april 2009 #11 Skrevet 8. april 2009 Bruk Canesten og skill hud mot hud med ett oppklippet laken el. Jeg har jobba med eldre som har såre hudfolder i lysken, under bryst osv. Og det er alltid sopp i dette! Dersom det ikke behandles riktig kan det bli veldig stygt til slutt.
1mor3barn&1000ideer Skrevet 8. april 2009 #12 Skrevet 8. april 2009 Potetmel er garantert best! De blir såre og røde nettop pga fuktighet, og potetmel suger opp alt det så huden holdes tørr. Pass på å lufte da i tillegg, holde en leke opp så babyen strekker opp hodet osv. det er det eneste som hjelper, potetmel og luft hehe
Smiley :) Skrevet 8. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 8. april 2009 Men blir det ikke bare mer fuktighet med krem imellom?
Smiley :) Skrevet 8. april 2009 Forfatter #15 Skrevet 8. april 2009 Jeg syns dette høres mest fornuftig ut, men er visst noen som mener krem og zink salver er bedre... En som hadde vært borti åpne sår etter bruk av potetmel også. Blir veldig i tvil her jeg... Vil jo ikke gjøre det værre og vondere for den stakkars lille gutten...
Gjest Skrevet 8. april 2009 #16 Skrevet 8. april 2009 Vi bruker talkum, eller bittelitt zinksalve og så en liten klut "imellom" valkene, slik at hud ikke ligger mot hud
Smiley :) Skrevet 8. april 2009 Forfatter #17 Skrevet 8. april 2009 Oki... og dette funker? Hvor ofte tar dere på nytt talkum? Kluten "gror" ikke fast i huden? Sånn at den sitter fast når dere tar den bort...
Jullia Skrevet 8. april 2009 #18 Skrevet 8. april 2009 Eneste som hjelper på jenta mi, er zinksalve, det tørker inn etter en stund og da plukker jeg av klumpene. Da er det tørt og fint etter på. Hun har nå og da sår og det ser ikke bra ut. Weleda zinksalve med calendula funker aller best!
Smiley :) Skrevet 8. april 2009 Forfatter #19 Skrevet 8. april 2009 Ok... men du legger ikke noe imellom hudfoldene?
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 8. april 2009 #20 Skrevet 8. april 2009 Prøv å legge litt mesoft på huden uten å gni for å få bort fuktigheten. Så kan du jo prøve litt talkum/potetmel/sinksalve og se hva som funker. Canesten skal bare brukes dersom det er gått sopp i det. Da ser det litt glinsende ut, du bør høre med HS før du behandler med Canesten (sa de på apoteket).
Jullia Skrevet 8. april 2009 #21 Skrevet 8. april 2009 Legger ingenting i mellom. Men vasker og tørker godt mellom valkene.
Jullia Skrevet 8. april 2009 #22 Skrevet 8. april 2009 vasker også innimellom med klorheksidin ( usikker på skrivemåte ), det gjorde helsesøstra til henne også når det så veldig ille ut
Smiley :) Skrevet 8. april 2009 Forfatter #23 Skrevet 8. april 2009 mesoft??? Etter mye skrik og gråt har vi nå fått tatt på litt talkum, så nå sover han. Håper det blir litt bedre. Skal ta en tur på apoteket imorgen når det åpner... kanskje de har noen gode råd.
Smiley :) Skrevet 8. april 2009 Forfatter #24 Skrevet 8. april 2009 Oki... har lagt litt talkum på nå. Har ikke zink salve så får ta en tur på apoteket imorgen.
Gjest Skrevet 8. april 2009 #25 Skrevet 8. april 2009 Heia. Vi hadde samme problemet med vår lille blubbe ;o) Vi løste det som sagt over her av flere med zinksalve (for sår trenger sink for å hele raskere) ca 2 ganger i døgnet og potetmel innimellom der igjen for å holde tørt. Sørg for å få bort potetmelet når du smører på sink, og ikke gni når du vasker eller tørker. Tørk bare lett over med en myk klut/kompress og klapp tørt med myk håndkle. Jeg vet, ikke bare bare å komme til i disse valkene, det er jo en grunn til at de er kommet. Bare gjør ditt beste. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå