Gå til innhold

Var hos jordmor idag... så utrolig skuffet :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få syte litt... Hadde min første jordmortime idag og hun spurte mange spørsmål ang. familie historie, sykdommer etc. Hun målte blodtrykk som viste seg å vere fint, og jeg hadde med en urinprøve som inneholdt litt for mye hvite blodceller. Vet ikke helt hva dette kan vere men hun skulle sende den inn til lab'en. Og det var det liksom... Hun sjekket ikke en eneste ting utenom det. Jeg er 16+4 idag. Skal hun ikke ta symfysemålet? Jeg spurte om hun kunne høre etter hjertelyd men der fikke jeg plent nei. Hun ville ikke lytte etter hjertet bare i tilfelle hun ikke fant det og da kom jeg til å gå hjem og vere bekymret. Men jeg er jo bekymret NÅ :( Ville liksom vite at alt står bra til med den lille... Huff :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

stakkars deg .. skjønner godt att du er skuffet

Hun kunne jo godt prøvd å lytte og heller sakt att du ikke måtte bli redd om hun ikke fant noen hjertelyd :) Min dr lyttet heller ikke før jeg var kommet til uke 18 og de målte heller ikke symfysemålet før uke 24 i dette svangerskapet :) Men dette er mitt 4 barn og de har både lyttet og målt til forskjellige tider i alle svangerskapene så tror det kommer helt ann på hvem dr man går til :)

Alt er nok i skjønneste orden med den lille i magen , men hvis du fortsatt er urolig ville jeg tatt en tlf til enten dr eller jordmor etter påsken og spurt om de ikke kunne lyttet litt på deg :)

Skrevet

Jeg hadde jo gledet meg sånn til denne timen. Håper alt står bra til med den lille men det hadde jo vert greit om jordmor kunne forsikre meg om det da. Skal til lege fredag den 17. ang. bekken og hofter så jeg skal spør da om hun ikke kan lytte litt.

Skrevet

Jeg var hos jordmor i uke 16 og det var aldri noe spm om hun skulle lytte eller ikke. Jeg trodde ikke det skulle være noe problem å høre hjertelyd på dette tidspunktet. Jeg er 19+1 i dag, de har ikke tatt noen mål av meg heller - kun vekt.

Det hørtes ut som en skikkelig trasig opplevelse, håper du får en bedre time neste gang. LYKKE TIL

Skrevet

jeg var også hos jordmor i uke 16,hun sa de tok ikke de målene før fra uke 20..

Men hun hørte hjertelyd og vi pratet sikkert i en time om alt som har med svangerskap og fødsel å gjøre:)

var på ny kontroll på mandag,da var jeg 23 pluss en og da tok hun mål:)

Skrevet

Jeg trodde min første time skulle bli SÅ spesiell men jeg kunne egentlig ha vert foruten. Eneste hun gjorde var å fylle ut skjema etter skjema med spørsmål om sykdom i familien som jeg fint kunne ha gjordt selv. Jeg var inne i omtrent 45 min men hun nevnte ingeting om svangerskap generellt eller fødsel. Hun spurte hvordan jeg har det osv. (jeg er i fin-fin form forresten) men nevnte overhodet ikke noe om svangerskapsroblemer som ev. kunne oppstå etc. Hun var KUN optatt av skjemaene hun fylte ut. Jeg selv nevnte bekkenløsning og skal nå til utredning om det, men hun var ytterst overrasket over at jeg nevnte det siden hun ikke hadde noen gravide som var plaget med det. Jeg bor i London forresten, og det kan jo hende engelske folk ikke er plaget med slike ting, men at hun kun snakket i underkant av 1 min om bekkenløsning overrasket meg veldig.

Sitter her og føler at dere hjemme har hatt mye bedre både samtaler og oppfølgning ang. graviditet :( Jeg får vel heller håpe på en bedre time neste gang. Hadde jeg ikke hatt internett og BIM hadde jeg vert helt grønn på området.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Så merkelig...Så mange forskjellige rutiner alle disse vi går til for oppfølging i graviditeten har. Man kan høre hjertelyd fra uke 12, slik at jeg syntes det var veldig rart at hun ikke prøvde.

Har ei venninne som bodde i Amerika når hun var gravid med nummer 2. Der hadde de ikke hørt om bekkenløsning engang!?. Og her sitter jeg og værker i hele "vugga" fra omtrent første dag etter befrukning...Rare greier

Skrevet

Og jeg som trodde det bare var leger som var sånn.... Jeg har et godt forhold til min fastlege, for all del, men ble veldig skuffet på svangerskapskontrollene fordi jeg ikke fikk vite så mye annet en svar på prøver og sånt noe. Han har knapt brydd seg om vekten heller, noe jeg syns er rart i og med jeg er en bitteliten smule overvektig (BMI 27) Men neida, han prater i vei om snømåking, maling av hus, jobb og alt mulig. Han vil gjerne sykemelde meg hvis jeg ikke er i form, men jeg kan vel ikke si annet enn at jeg har vært i strålende form. Kvalm i 12 uker ja vel, men i forhold til de fleste ikke så innmari kvalm.

Men på kontroll i uke 17 endret alt seg. Han spurte om jeg hadde kjent liv i magen, og jeg sa at det hadde jeg allerede fra uke 15. Da fant han frem målebånd og sånn dings til å finne fosterlyd og alt sånt. Og han sa at det særlig det med fosterlyden hadde de ikke lyst å lete etter for tidlig, rett og slett fordi det var ofte de ikke fant den og det var helt normal. Men det vet ikke alltid de gravide. Men etter den kontrollen var jeg egentlig bare superhappy med legen. Nesten da... jeg har ikke fått sånn bok som svigerinnen min har fått om svangerskapet fra uke til uke. Den skulle jeg gjerne hatt, men da visste han ikke helt hva jeg mente en gang. En kollega fikk sånn på samme legekontor for noen år tilbake... Har alle andre enn meg fått denne?

Skrevet

Jordmoren min også pratet i vei om dagligdagse ting som ikke hadde med graviditet å gjøre. Hun påpekte at hun synes det var greit å snakke om slike ting fordi skjemaene hun alltid fyllte ut var ganske kjedelige. Men hvorfor ikke snakke om svangerskapet da vel?

Nei, det er heller uvanlig med bekkenløsning i England tror jeg, men Norge ligger også da på topp har jeg hørt.

Den boken du snakker om tror jeg heter svangerskapsboken eller noe sånt. Om du har profil på Babyverden kan du bestille den der. Jeg har bestilt begge bøker til min norske adresse :)

http://www.babyverden.no/Templates/BVXForm____93752.aspx

Uansett, jeg skulle bare ønske hun i det minste kunne prøve å lytte til hjertelyden da jeg virkelig ga uttrykk for dette :(

Skrevet

Bekkenløsning er det nesten bare vi i Norden som har, av en eller annen merkelig grunn. Det er forsket en del på det, men tror ikke de har kommet frem til noen konklusjon på hvorfor det er så vanlig her. Så det er sikkert grunnen til at engelske og amerikanske jordmødre ikke prater noe særlig om dette.

Men så lenge du ikke har smerter som skulle tilsi bekkenproblemer, så tror jeg ikke jordmødrene her i Norge prater noe særlig om det på kontrollene heller.

Når det er sagt er det selvfølgelig kjedelig å føle at man ikke fikk noe ut av kontrollen. Tror det har mye å si hvem man kommer til og hvilke rutiner de har. Jeg er 2. gangs, og de første kontrollene både hos lege og jordmor er liksom ikke så spennende uansett synes jeg. Etter hva jeg husker er det litt mer spennende etterhvert, selv om det kanskje er en mager trøst... lykke til i alle fall!

Skrevet

Må vi til Jordmor?

Jeg syntes det er så pes å ta fri fra jobben hvergang jeg skal til legen.....jobber i butikk og det er ikke bare bare å være borte en dag eller i noen timer....

Har en flink fastlege som jeg kan ringe til hvis det er noen.......så må jeg da i tillegg ha jordmor?

Skrevet

Jeg har foreløpig bare vært hos legen jeg da. Men hun tok mål i uke 12 og uke 16. Hørte etter hjertelyden begge gangene, men vi høret den først i uke 16.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...