ung_20 Skrevet 8. april 2009 #1 Skrevet 8. april 2009 har nå et kjempe problem skal til bake i jobb i begynnelsen a junli, MEN når jeg var på "møte" med sjefen her om dagen fikk jeg vite at arbeidstiden er kuttet ned til 5 timer om dagen (fra 8 timer) pluss at jeg går ned i lønn fra det jeg hadde før permisjonen,sjefen virka egentli veldig useriøs og svarte meg egentli ikke på noen spørsmål og jeg følte meg veldig oversett, men ikke nok med det jeg må jobbe tidlig de dagene snuppa skal gå i barnehage fordi mannen min ikke kan hente henne i barnehagen men det var uaktuellt mente sjefen, jeg fikk bare ta de vaktene jeg fikk. jeg blir rett å slett helt fortvilet av hele opplegget at jeg ikke lenger vet hva jeg skal gjøre, jeg føler meg oversett og uvelkommen rett å slett. sjefen tar heller ikke telefonen og svarer ikke på mld eller mail, ¨ hva skal jeg gjøre? har de ,lov til å holde på sånn (jeg har jo 100% kontrakt) kan jeg evt sykemelde meg???
Gjest -<<- Skrevet 8. april 2009 #3 Skrevet 8. april 2009 Du kan ikke forlange å få tidligvakter fordi du ikke har barnepass. Da må du eventuelt redusere stillingen din (og da ikke få lønn for den reduserte delen). Men nei, de kan ikke uten videre kutte ned stillingsprosenten din, og aldeles ikke redusere lønnen. Ta kontakt med fagforeningen din eller arbeidstilsynet.
Curry Skrevet 8. april 2009 #4 Skrevet 8. april 2009 Det der hørtes ikke greit ut. Du kan ikke sykemelde deg, arbeidskonflikter er ikke gyldig grunn for sykemelding.
mayaya Skrevet 8. april 2009 #5 Skrevet 8. april 2009 De kan ikke redusere tiden din uten oppsigelse av deler av arbeidsforholdet. Men de kan kreve at du jobber varierende vakter, ja.
Gjest Skrevet 8. april 2009 #6 Skrevet 8. april 2009 Har du kontrakt på 100% så har du krav på det. Ta kontakt med fagforeningen din. Derimot kan du jo ikke kreve å få jobbe tidligvakter. Da kan jo liksågodt mannen din gå og kreve tidligvakter, da, hvis det er slik det skal foregå. Sykemelde deg skal du selvsagt ikke gjøre, du er da ikke syk...?
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 8. april 2009 #7 Skrevet 8. april 2009 Ved ein arbeidskonflikt som utartar seg og som varar så kan ein få sjukemelding!!! Ein kan bli sjuk ved slike konflikter. Det er ikkje noko som seier at ein ikkje kan få sjukemelding ved arbeidskonflikter men det er viktig at denna konflikten er så stor at det går på helsa laus for den ansatte. Eg kjenner ei som var sjukemeldt lenge grunna ein konflikt, den saken endte i rettssystemet, ein runde vel og merke. Ansatte tapte og valgte da å gå og ikkje kjøre saken vidare. Det var grov uaksomhet frå ansatte si side altså ein STOR konflikt.
___ Skrevet 8. april 2009 #8 Skrevet 8. april 2009 Selvfølgelig kan man bli sykmeldt hvis man blir syk pga en konflikt på jobben, men da bir man sykmeldt på grunn av sykdommen, ikke på grunn av konflikten. Det virker også lite trolig at noen blir sykmeldt før vedkommende går tilbake i jobb fordi vedkommende forventer at det blir vanskelig. Det må nok gå så langt at man blir syk først. Det finnes noen grunner der det er godkjent å redusere stillingsprosenten eller si opp folk som er i permisjon, men det skal en del til. Omstruktureringer, nedleggelser ol kan gjøre at det kan godtas. Hvis det ikke foreligger noen spessiel grunn er det derimot ikke lov. Vaktene må man nok ta i forhold til den arbeidskontrakten man har. Arbeidsgiver skal vel legge til rette for at fammilieliv ol skal kunne fungere så lenge det ikke skaper problemer for bedriften, men bare å få jobbe tidligvakter pga barnehagehenting kan man nok ikke forvente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå